לאחר סוף השבוע הסוער ליד גדר הגבול בין ישראל לרצועת עזה נמשכה אתמול הירידה בהקף העימותים לאורך הגדר. מספר המשתתפים בהפרות הסדר פחת באופן ניכר, ובצה"ל מעריכים כי רק כ־200 פלסטינים לקחו חלק בהפרות סדר, בחמישה מוקדים. צה"ל ירה בשני מקרים לעבר פלסטינים שהתקרבו לגדר לכיוון פלג גופם התחתון. בשאר המקרים נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. הפלסטינים דיווחו כי צעיר אחד פונה לבית חולים לאחר שנורה ברגלו מאש חיילי צה"ל.



אתמול עלה ל־18 מספר ההרוגים ב"תהלוכת השיבה" שנערכה ביום שישי, בהם איש הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, פארס א־רוקאב (25), מת מפצעיו בבית חולים בחאן יונס. למעט האירועים הללו נשמר אתמול השקט באזור כמעט לחלוטין. בשעות הצהריים נתפסו לאחר שטיפסו ועברו מעל הגדר שמול דרום הרצועה שלושה מסתננים לא חמושים, והועברו לחקירת כוחות הביטחון.



גם אתמול, למרות החג, נמשכה העבודה על מכשול הגבול החדש. צוותים רבים ומאות כלים הנדסיים כבדים עבדו לאורך הגדר, כאשר כוחות צה"ל גדולים מאבטחים אותם. בכמה קטעים קצרים, מעל המכשול התת־קרקעי, כבר הושלמה הצבת גדר בגובה שישה מטרים, שאמורה לפתור גם את בעיית החדירות מעל הקרקע מרצועת עזה.



למרות השקט היחסי, בצה"ל מעריכים כי ביום שישי הקרוב יתחדשו הפרות סדר בהיקפים גבוהים הרבה יותר ונערכים, לאחר הפקת לקחים, להתמודדות עם האירועים. בינתיים ברצועת עזה אוספים בימים האחרונים צמיגים במטרה לקרב אותם ביום שישי הקרוב לגדר הגבול עם ישראל, ולהבעיר אותם. "הפגנת הצמיגים", מכנים את המבצע המתוכנן. ברחבי הרצועה נראים לאחרונה צעירים האוספים צמיגים ישנים ומעמיסים אותם על עגלות רתומות לחמורים. נוסף על כך הפלסטינים מתכוונים לסנוור את צלפי צה"ל באמצעות מראות.



בתוך כך, צרפת הביעה אתמול את "דאגה חמורה לנוכח התקריות שאירעו בימים האחרונים ברצועת עזה". בהודעת דובר משרד החוץ שלה נאמר כי "צרפת מזכירה לשלטונות ישראל את חובתם להגן על אזרחים וקוראת להם לפעול באיפוק הרב ביותר. צרפת מזכירה גם את זכותם של הפלסטינים להפגין באורח שקט".



משרד החוץ הצרפתי הוסיף: "חיוני שהישראלים והפלסטינים ישימו קץ למשבר ההומניטרי ברצועה, מה שמחייב להפסיק את הסגר וביטול ההוראות המגבילות, יחד עם ערובות אמינות לביטחונה של ישראל". הצרפתים ציינו גם את "הדחיפות בחידושו של משא ומתן רציני, כדי ליישם את פתרון שתי המדינות - היחיד שיכול להבטיח דו־קיום בשלום וביציבות".