על רקע המתיחות לאחר ההפגנות בגבול רצועת עזה ביום שישי האחרון, וההכנות לקראת סבב אלימות נוסף על הגדר בסוף השבוע, סייר היום שר הביטחון אביגדור ליברמן בעוטף עזה ועמד על הערכות כוחות צה"ל בגזרה. "אני חושב שגם הצד השני הבין שלא כדאי לו להמשיך ואני מזהיר אותם מהמשך הפרובוקציה. קבענו כללי משחק ברורים ואנחנו לא מתכוונים לשנות אותם. כל אחד שיתקרב לגדר מסכן את חייו ואני מציע לתושבי עזה להשקיע את המאמץ לא במחאות נגד ישראל אלא בהחלפת ההנהגה בתוך הרצועה. אותה הנהגה שבמקום להתמקד בפיתוח תשתיות חשמל, מים וחינוך משקיעה 260 מיליון דולר בתשתיות טרור, במנהור ובייצור רקטות. ברגע שהנהגת רצועת עזה, תושבי עזה, יוותרו על הרעיון להשמיד את מדינת ישראל, ברגע שהם יתמקדו בכלכלה הם לא ימצאו פרטנר יותר טוב, יותר יעיל ממדינת ישראל", הצהיר שר הביטחון. 

ליברמן הוסיף כי "שיקום תמורת פירוז - זו הנוסחה שלנו, היא מונחת על השולחן, אנחנו עשינו פעמיים תהליך מדיני כפול, השנה נציין 25 שנה מאז הסכמי אוסלו שהבאנו את ערפאת והכנופיות שלו לעיר עזה, וגם דומני מתקרבים כבר ל-13 שנה מאז ההתנתקות בה חזרנו לקווי 67' עד המילימטר האחרון, פינינו את כל היישובים, פינינו את כל היהודים, אין להם שום מקום לטענה כלפי מדינת ישראל. כמו שאמרתי אנחנו נחושים להגן על ביטחונם של אזרחי ישראל כמובן בראש ובראשונה על עוטף עזה ועל הנושא הזה לא תהיה שום פשרה, שום גמישות".

"חמאס מנסה לגלגל את הכישלון שלו, לכוון אותו למדינת ישראל. להטיל על ישראל את כל האשמה שלו. הרי יש שם אבטלה גבוהה, יש שם מצב אזרחי קשה, וצריך להאשים מישהו, הרי הם לא לוקחים אחריות. אבל אגב למרות המצב הכלכלי הקשה מצאו 15 מיליון דולר, זו הערכה מינימלית של עלות הפרובוקציות של אותו מצעד הטרור שהם ארגנו ביום שישי. כמה תרופות היה אפשר לקנות ב-15 מיליון דולר", אמר.

ההפגנות בגדר הרצועה ביום שישי. צילום: AFP


כשנשאל האם בעקבות המצב הוא מתכוון להאריך את כהונת הרמטכ"ל, ענה ליברמן: "לא קשור דבר לדבר, יש כהונת רמטכ"ל מוגדרת בחוק וזה מה שיהיה. אין שום צורך. אני חושב שיש לנו רמטכ"ל מצוין, עושה עבודה מצוינת וחשוב לשמור על המסגרות, על החוק, על אותן תקופות שהקציבו בממשלה ובכנסת".

בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי ביום שישי הקרוב יתחדשו הפרות סדר בהיקפים גבוהים הרבה יותר ונערכים, לאחר הפקת לקחים, להתמודדות עם האירועים. בינתיים ברצועת עזה אוספים בימים האחרונים צמיגים במטרה לקרב אותם ביום שישי הקרוב לגדר הגבול עם ישראל, ולהבעיר אותם. "הפגנת הצמיגים", מכנים את המבצע המתוכנן. ברחבי הרצועה נראים לאחרונה צעירים האוספים צמיגים ישנים ומעמיסים אותם על עגלות רתומות לחמורים. נוסף על כך הפלסטינים מתכוונים לסנוור את צלפי צה"ל באמצעות מראות.