הסערה סביב הירי במפגינים, שחלקם היו אנשי חמאס, בצעדת השיבה נמשכת: ארגון בצלם קורא לחיילי צה"ל לסרב פקודה ולא לירות במפגינים לא חמושים בגבול רצועת עזה, בעקבות "הרג מפגינים לא חמושים" בתקריות האחרונות. שר הביטחון אביגדור ליברמן קרא בתגובה למנכ"ל הארגון להגיע בעצמו לגדר ולשכנע את אלפי העזתים להפסיק בהנחת מטענים וירי על חיילים.



במסגרת הקמפיין מפרסמת "בצלם" באתרים, ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת מודעות תחת הכותרת "אני לא יורה" בהן פנייה לחיילי צה"ל: "חייל, הפקידה לירות ירי קטלני באזרחים שאינם מסכנים חיי אדם היא בלתי חוקית בעליל" ו"השימוש בכוח קטלני מותר רק במצבים של סיכון ממשי ומיידי לחיים אדם, בהיעדר כל ברירה אחרת".



"אנחנו דורשים שהפקודות ישונו עוד לפני יום שישי -- זו אחריות הדרג המדיני וזו חובתו. אבל אם הפקודות לא ישתנו -- ובכן, על פי החוק, חיילים חייבים לא לציית לפקודות בלתי חוקיות בעליל. אם כך יהיה -- אנחנו בטוחים שיהיו מי שייתנו את הסיוע המשפטי הנדרש לחיילים שיפעלו בהתאם לחוק אומרים בארגון".



עוד מזהירים בארגון כי "האחריות למתן פקודות בלתי חוקיות בעליל מוטלת בראש ובראשונה על קובעי המדיניות, בהם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, אך הציות לפקודות כאלה הוא עבירה פלילית וחובתך לסרב פקודה לירות אש חיה באזרחים לא חמושים שאינם מסכנים איש". 



המודעה של בצלם
המודעה של בצלם



בארגון נימקו את מסע הפרסום בהפגנות הצפויות ביום שישי הקרוב. "הצבא נערך להפגנות אלה, ואולם במקום לנסות לצמצם את מספר הנפגעים הבהירו גורמים רשמיים, מראש, כי חיילים יירו אש חיה במפגינים שיהיו במרחק של מאות מטרים מהגדר", נמסר.



"בצלם התריע על התוצאות הצפויות של מדיניות זו וכעת שב ומבהיר כי ירי במפגינים לא חמושים הוא בלתי חוקי וכי פקודות לבצע ירי כזה הן בלתי חוקיות בעליל". בארגון מסרו כי יגישו סיוע משפטי לחיילים שיסרבו לציית לפקודות לא חוקיות.



פניה ליועמ"ש: לפתוח בחקירה פלילית נגד הארגון


הקמפיין עורר סערה במערכת הפוליטית. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "יש לי הצעה פרקטית: מנכ"ל 'בצלם' מוזמן ביום שישי לשכנע את אלפי העזתים להפסיק להניח מטענים על הצירים, לירות על חיילים, להפר את הריבונות שלנו ולחזור הביתה בשלום. אם זה לא יעבוד, כנראה שנזדקק לצה״ל..."


תנועת "אם תרצו" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד ארגון "בצלם" בטענה שהארגון עבר על חוק העונשין, בין השאר בחשד להסתה לסירוב פקודה ופגיעה בביטחון המדינה - עבירות שבגינן ניתן עונש מאסר של עד 7 שנים".



מישראל ביתנו נמסר כי "ארגון השמאל הקיצוני בצלם שובר את כל השיאים. לא מדובר ב'קמפיין' אלא בקמפיין לאי מילוי פקודה והמרדה. לכן, בהתאם לסעיף 136 לחוק העונשין המתייחס לעבירות המרדה, ח"כ עודד פורר פנה ליועמ"ש לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה כנגד הארגון. ארגון השמאל הקיצוני בצלם מתנהל כגיס חמישי ולא בפעם הראשונה. מדובר בשכירי חרב שתמורת כסף מסיתים נגד ישראל".



יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, כתב בטוויטר: "מגנה כל קריאה לסרבנות ולסירוב פקודה. צה"ל הוא צבא העם והוא עושה מלאכתו נאמנה בהגנה עלינו בימי החג".


ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני): "ארגון בצלם ממריד את חיילי צה"ל. אסור לציית לפקודה בלתי חוקית בעליל אך אסור לא פחות לגלות תמימות בלתי נסלחת לניסיון מאורגן ומאוד לא תמים של החמאס לפרוץ את הגבול. בצלם חצו גבולות".



חבר סיעתה, ח"כ נחמן שי, אמר: "צה"ל אינו זקוק לבצלם כדי להגדיר לחייליו המותר והאסור. כל אחד מבין ויודע מהי פקודה לא חוקית בעליל ומתי דגל שחור מתנופף מעליה".