ממשל טראמפ קרא הבוקר (שישי) לתושבי עזה שלא להתקרב לגדר המערכת ולא להפר את הסדר לקראת השבוע השני של "צעדת השיבה". בהודעה שפרסם השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט נאמר כי "ארצות הברית קוראת למנהיגי המחאה להבהיר למפגינים שעליהם שלא להפר את הסדר, להימנע מאלימות, לשמור על מרחק מהגדר ולא להתקרב אליה בשום אופן".



בנוסף לכך אמר גרינבלט כי ארה"ב "מגנה מנהיגים ומפגינים שקוראים לאלימות או ששולחים מפגינים, כולל ילדים, לעבר הגדר מתוך ידיעה שהם ייפצעו או אף יהרגו. במקום זה, אנחנו קוראים לכל הצדדים להתרכז במציאת פתרונות למצב ההומניטרי הקשה בעזה". הקריאה באה, כאמור, לקראת השבוע השני של עימותים במסגרת מה שהפלסטינים מכנים "צעדת השיבה", במסגרתה כ-50 אלף מפגינים עזתים צפויים לנוע לעבר הגדר בין ישראל לרצועה, תוך שהם מבעירים צמיגים ומנסים לחצות אותה.



ג'ייסון גרינבלט יחד עם האלוף מרדכי, צילום: דוברות מתפ"ש
ג'ייסון גרינבלט יחד עם האלוף מרדכי, צילום: דוברות מתפ"ש



בחסות ההפגנה - פיגוע ירי על הגדר



בהפגנה דומה שנערכה בשבוע שעבר, נהרגו 19 פלסטינים, רובם פעילים בזרוע הצבאית של ארגוני הטרור ברצועה, ושניים מהם אף פתחו באש לעבר כוחות צה"ל לפני שחוסלו. בנוסף להרוגים, כ-1,500 פלסטינים נפצעו במהלך הצעדה, כ-700 מהם מאש חיה. דובר צה"ל הזהיר כי בכסות ההפגנה, מתכנן ארגון חמאס לבצע פיגועים נגד כוחות צה"ל, והבהיר כי הצבא ישמור על ריבונות ישראל, גם במחיר של ירי לעבר מפגינים. 



"חמאס מתכנן מחר לבצע פיגועים, חמאס ניסה להביא אנשים לגדר, ולבצע פיגועי טרור נגד כוחותינו ונגד הגדר, כולל כניסה לשטחנו״, הוסיף דובר צה״ל. ״טיפלנו במקביל בחמישה מוקדים, כאשר לכל מוקד הגיעו בין 7,000 ל-13 אלף אזרחים, ובהם פעילי טרור. אחד מהם מ״פ גזרת נוחבה שנהרג באזור קרני, והוא פעיל טרור״.



דובר צה״ל הדגיש כי הרמטכ״ל רב-אלוף גדי אייזנקוט, הביע היום הערכה רבה לכוחות ולמפקדים. ״אנחנו רואים בחמאס אחראי לכל מה שקרה במהלך השבוע ויקרה מחר״, הדגיש מנליס. ״זה כולל ניסיונות לבצע פיגועים, כולל פיגועים נגד הגדר או תשתיות ביטחוניות. אין שום כוונה לתחם את התגובה למרחב הגדר״. דובר צה״ל התייחס לשאלת ״מעריב״ גם לתגובות הבינלאומיות, והדגיש כי ״אנחנו ארגון לומד, מתחקר את עצמו. כבר 70 שנה שאנחנו לומדים לקחים״.