כ-20 אלף תושבי רצועת עזה לקחו היום (שישי) חלק ב"מחאת הצמיגים", במסגרתה צעדו אל עבר גדר הרצועה ואף החלו בהבערת צמיגים סמוך לגבול. במהלך האירועים שבעה מפגינים, בהם חוסין מוחמד מאד בן ה-16, נהרגו, כך לפי משרד הבריאות הפלסטיני, שמסר גם כי כ-922 אחרים נפצעו, בהם שבע נשים, 31 ילדים וחמישה נפגעים באורח קשה. הרוג נוסף, לפי פרסומים זרים, הוא אחמד שבאת, פעיל בגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. 


מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר הגיע אף הוא לאזור חאן יונס במהלך המהומות, ואמר: סינוואר: "עזה לא תגווע ברעב ולא תוותר על הפרויקט הלאומי. אם נתפוצץ יהיה זה על הכיבוש".

מלבד זאת, טען כי "יש לשמור על תהלוכות השיבה וכי מזימת המצור וההרעבה נכשלה ולא הצליחה להביא את העם לצאת נגד ההתנגדות. הציבור בעזה יצא נגד הכיבוש ולא נגד ההתנגדות. ‏אנחנו הולכים בדרכו של יאסר ערפאת לצאת נגד הכיבוש".
תמונת מצב מעזה. צילום: דובר צה"ל

צה"ל השתשמש בתותחי מים לפיזור המפגינים. צילום: דובר צה"ל
צה"ל השתשמש בתותחי מים לפיזור המפגינים. צילום: דובר צה"ל

עשן ברצועה. צילום: רויטרס
עשן ברצועה. צילום: רויטרס

דגלים שנתלו בהפגנות. צילום: דובר צה"ל
דגלים שנתלו בהפגנות. צילום: דובר צה"ל


לפי כלי התקשורת המקומיים, העיתונאי יאסר מורתג׳א, כתב ערוץ פלסטין, הוא אחד מאלו שנפגעו באורח קשה, מירי בחזה. בעזה הודיעו כי הפלסטינים הוקם בית חולים שדה סמוך למוקדי ההפגנות, ואף גויסו כ-4,000 מנות דם למקרה הצורך. 

מדובר צה"ל נמסר כי "משעות הבוקר מתקיימות הפרות סדר אלימות בחמישה מוקדים לאורך רצועת עזה בהן משתתפים כ-20,000 פלסטינים. במהלך היום אירעו מספר ניסיונות לפגיעה ולחציית הגדר בחסות העשן הנגרם מהבערת הצמיגים. כמו כן, בוצעו מספר ניסיונות פיגוע בהם זריקת מטענים, בקבוקי תבערה וחבלה בגדר כל זאת בחסות העשן. כוחות צה"ל מנעו את החדירות. כוחות צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות, ביניהם תותחי מים לכיבוי שריפות, מאווררי ענק לפיזור העשן, ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול מתפרעים אלימים ומחבלים המעורבים בכך".
 
מפקדי הכוחות בגבול הרצועה. צילום: דובר צה"ל
מפקדי הכוחות בגבול הרצועה. צילום: דובר צה"ל
מפגין עם צמיגים ברצועה. צילום: רויטרס
מפגין עם צמיגים ברצועה. צילום: רויטרס

מהומות בעזה. צילום: רויטרס
מהומות בעזה. צילום: רויטרס


גם דובר ארגון החמאס, קאסם חאזם התייחס להפגנות ואמר כי ״השמירה על תהלוכות בדרכי שלום, היא מכה לכל התעמולה שמופצת על ידי הכיבוש סביב התהלוכות. איומי הכיבוש לא ישנו את התהליך של השגת הזכויות שלנו נגד תוכניות החיסול של הסוגיה הפלסטינית והמשך המצור״.

מוקדם יותר הזהיר הבית הלבן את המפגינים מהתקרבות גדר, וקרא להם להימנע מאלימות. "ארצות הברית קוראת למנהיגי המחאה להבהיר למפגינים שעליהם שלא להפר את הסדר, להימנע מאלימות, לשמור על מרחק מהגדר ולא להתקרב אליה בשום אופן". נכתב בהודעה שפרסם השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, שהוסיף  כי ארה"ב "מגנה מנהיגים ומפגינים שקוראים לאלימות או ששולחים מפגינים, כולל ילדים, לעבר הגדר מתוך ידיעה שהם ייפצעו או אף יהרגו. במקום זה, אנחנו קוראים לכל הצדדים להתרכז במציאת פתרונות למצב ההומניטרי הקשה בעזה".

הקריאה באה, כאמור, לקראת השבוע השני של עימותים במסגרת מה שהפלסטינים מכנים "צעדת השיבה", במסגרתה הייתה ציפייה כי 50 אלף מפגינים עזתים ינועו לעבר הגדר בין ישראל לרצועה, תוך שהם מבעירים צמיגים ומנסים לחצות אותה. 

אספו כ-4,000 מנות דם. בית חולים שדה פלסטיני, צילום: רשת ספא
אספו כ-4,000 מנות דם. בית חולים שדה פלסטיני, צילום: רשת ספא

רעולי פנים פלסטינים, צילום: חסן אסליח
רעולי פנים פלסטינים, צילום: חסן אסליח
פלסטיני עם מסיכה מאולתרת. צילום: רויטרס
פלסטיני עם מסיכה מאולתרת. צילום: רויטרס


בהפגנה דומה שנערכה בשבוע שעבר, נהרגו 19 פלסטינים, רובם פעילים בזרוע הצבאית של ארגוני הטרור ברצועה, ושניים מהם אף פתחו באש לעבר כוחות צה"ל לפני שחוסלו. בנוסף להרוגים, כ-1,500 פלסטינים נפצעו במהלך הצעדה, כ-700 מהם מאש חיה. דובר צה"ל הזהיר כי בכסות ההפגנה, מתכנן ארגון חמאס לבצע פיגועים נגד כוחות צה"ל, והבהיר כי הצבא ישמור על ריבונות ישראל, גם במחיר של ירי לעבר מפגינים.

"חמאס מתכנן לבצע פיגועים, חמאס ניסה להביא אנשים לגדר, ולבצע פיגועי טרור נגד כוחותינו ונגד הגדר, כולל כניסה לשטחנו״, הוסיף דובר צה״ל אתמול. ״טיפלנו במקביל בחמישה מוקדים, כאשר לכל מוקד הגיעו בין 7,000 ל-13 אלף אזרחים, ובהם פעילי טרור. אחד מהם מ״פ גזרת נוחבה שנהרג באזור קרני, והוא פעיל טרור״.

דובר צה״ל הדגיש כי הרמטכ״ל רב-אלוף גדי אייזנקוט, הביע היום הערכה רבה לכוחות ולמפקדים. ״אנחנו רואים בחמאס אחראי לכל מה שקרה במהלך השבוע ויקרה מחר״, הדגיש מנליס. ״זה כולל ניסיונות לבצע פיגועים, כולל פיגועים נגד הגדר או תשתיות ביטחוניות. אין שום כוונה לתחם את התגובה למרחב הגדר״. דובר צה״ל התייחס לשאלת ״מעריב״ גם לתגובות הבינלאומיות, והדגיש כי ״אנחנו ארגון לומד, מתחקר את עצמו. כבר 70 שנה שאנחנו לומדים לקחים״.