הפלסטינים מדווחים כי מספר ההרוגים באירועי מחאת הצמיגים אתמול עלה לעשרה, לאחר שהלילה מתו שני פצועים. אחד ההרוגים הוא העיתונאי יאסר מורתג'א, שלטענת גורמים ברצועת עזה, נורה בטנו כשהיה במרחק 350 מטרים מהגדר. 



אגודת העיתונאים הפלסטינים גינתה בחריפות את הפגיעה בעיתונאים. בהודעה רשמית נמסר שחיילי צה״ל ירו בשישה עיתונאים במהלך ״שישי הצמיגים״. עוד נאמר, כי ״מדובר בפגיעה מכוונת של החיילים בעיתונאים שעושים עבודתם בצורה מקצועית״, וכי ״על פשעים אלה לא חל חוק ההתיישנות, והאגודה תפעל להביא אותם לבית הדין הבינלאומי לפשעים בהאג״.

סיכום יום העימותים בעזה. צילום: דובר צה"ל


חבר הכנסת אחמד טיבי (הרישמה המשותפת) כתב בעמוד הפייסבור ביחס להרג העיתונאי: "ישראל מתנקשת גם בעיתונאים. עבור הצלם יאסר זה היה חלום: לצלם את עזה מהאוויר. יאסר עלה לשמיים כשאהיד. תהילה ונצח לשאהידים. הם יורים גם בעיתונאים? הםיורים גם בעיתונאים". 





מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה״ל פועל מול ארגון הטרור חמאס המנסה להפוך את אזור הגדר עם ישראל למרחב לחימה תת ועל-קרקעי, כשבמרחק של עשרות מטרים מהגדר, מצויים יישובים ואזרחים ישראלים. המשימה של צה״ל היא להגן על יישובים אלה ולמנוע חדירה לתוך ישראל".



"מזה שבועות צה״ל מזהיר מהתקרבות לגדר וקורא לתושבי עזה שלא לציית להוראות ארגון הטרור חמאס ולהימנע מפעולות טרור ופעולות אלימות אחרות נגד ישראל. למרות זאת, מאז יום שישי שעבר צה״ל התמודד עם עשרות אלפי אנשים שמתקרבים לגדר, הכל בהובלת חמאס. כוחות צה״ל מתמודדים עם ירי נגדם, הנחת מטענים על הגדר, השלכת רימונים, יידוי בקבוקי תבערה ואבנים ומיסוך עשן למניעת פעולת חיילי צה״ל".



"בתגובה, כוחות צה"ל פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי. הכלים שצה״ל משתמש בהם כוללים אזהרות, אמצעים לפיזור הפגנות, וכמוצא אחרון, ירי חי באופן מדויק ומדוד. צה״ל מחויב למנוע חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל. צה״ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים. הנסיבות בהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה״ל אינן מוכרות, והן נבדקות".



בצה"ל אמרו אתמול כי הכוחות עמדו במשימה. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר כי במהלך המהומות בוצעו מספר ניסיונות לחתוך את הגדר, שלא נפרצה בשום שלב, ולזרוק בקבוקי תבערה. מלבד זאת, ציין מנליס כי לקראת ההיערכות השבוע צומצמו הכוחות, מה שלא פגע ביעילות המבצעית. מפקד פיקוד דרום, אלוף אייל זמיר, טען כי "חמאס עשה מניפולציות גדולות שלא נעלמו מעינינו".



מנליס התייחס גם להבערת הצמיגים והניסיון להקשות על צה"ל באמצעות יצירת מסך עשן ברצועה. "מדובר בקוריוז שלא יצר אפקט מבצעי משמעותי", אמר מנליס שציין לטובה את מערך כיבוי האש שנרתם למשימה והפעיל את יכולותיו איפה שהיה צריך.



לטענת דובר צה"ל, לפעילות צה"ל בשבוע שעבר הייתה השפעה בהיבט ההרתעתי, מה שבא לידי ביטוי בניסיונות של חמאס לנסות למנוע את הגעת ההמונים לגדר על מנת שלא לאבד שליטה על ההפגנות. עם זאת, הסביר מנליס, פעילים ניסו להגיע לגדר, אם כי לאורך רוב ההפגנה רובם נשארו במרחק של כ-300 מטר ממנה, ומדי פעם בודדים ניסו לרוץ לעברה, אך הורחקו.



"ראינו שאין מדובר בהפגנה תמימה, אלא בהפרת סדר אלימה מאוד", המשיך דו"צ. "אנחנו נחושים להמשיך לעמוד במשימה. מי שגרם לאירועים האלה זה סינוואר והנהגת חמאס". לדבריו, פיקוד דרום והכוחות בשטח עשו הפקת לקחים רצינית מאוד משבוע שעבר והדברים באו לידי ביטוי השבוע, תוך שילוב בין למידה והרתעה, שהם למעשה אלה שמייצרים את התוצאות של האירוע הזה.



עם זאת, הוא הסביר כי "האירועים לא הסתיימו ואנו נערכים לניסיונת נוספים לחצות את הגדר בימים הקרובים. ההערכה שלנו שהניסיונות לבצע פיגועים יימשכו ויעשו ניסיונות לבצע אירועים מהסוג הזה, גם במהלך השבוע וגם בימי שישי".



אלוף זמיר הוסיף: "האוגדה וכוחות הפיקוד עמדו במשימה שלהם בצורה טובה ומרשימה. מה שהיה מולנו ומה שיש מולנו גם כיום זה הפרת סדר אלימה שמטרתה להניע פיגועי טרור ופח"ע. חמאס עושה פה מניפולציות גדולות שלא נעלמות מעינינו".