צה"ל יתחקר את אירועי הגדר בגבול רצועת עזה. הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, מינה היום (ראשון) את תא"ל מוטי ברוך, ראש חטיבת תורה והדרכה בצה"ל, לעמוד בראש צוות שיבחן את אירועי ההפגנות בגבול רצועת עזה בשבועיים האחרונים. תא"ל בן ברוך החל באיסוף הנתונים והחומרים ויחליט בהמשך במה להתמקד. 


מדובר במנגנון הבדיקה הצה"לי, ישפעל בדומה לבדיקות שקוימו לאחר מבצע צוק איתן. במידה והממצאים יחייבו זאת, יועברו החומרים שימצא מנגנון הבדיקה לחקירת מצ"ח



בשתי ההפגנות בשני ימי שישי האחרונים נהרגו עשרות פלסטינים מירי צה"ל, מה שגרם לקריאות להקמת ועדת חקירה. ביום שישי האחרון, ב"יום הצמיג", נהרג העיתונאי יאסר מורתג'א. הפלסטינים טוענים כי שישה עיתונאים נורו על ידי כוחות צה"ל במהלך ההפגנות. 



בצה"ל הגיבו להרג העיתונאי ואמרו כי צה״ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים. הנסיבות בהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה״ל אינן מוכרות, והן נבדקות".



ואילו שר הביטחון אביגדור ליברמן, כינה היום את הקריאה של חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנההציוני) לחקור את הרג העיתונאי כ"צביעות נטו". לדבריו, "בסוריה נהרגו עד כה חצי מיליון איש, ורק בסוף השבוע האחרון נהרגו כ-40 בני אדם. לא שמעתי מילה מחברת הכנסת קסניה סבטלובה. בסודן ובעיראק נרצחו מאות אלפים, ולא שומעים שום ציוץ ושום דרישה, ולכן זה ברור שמדובר בצביעות נטו. זה בדיוק כמו שהמועצה לזכויות האדם מקבלת חמש החלטות נגד מדינת ישראל ולא נגד קוריאה הצפונית, סוריה וסודן".



הוא הוסיף כי "ראינו עשרות מקרים שבהם פעילי חמאס מחופשים לאנשי הסהר האדום ולעיתונאים. ראינו גם עיתונאי שמתקרב לגדר ומפעיל רחפן, ובמקרה כזה לא ניקח סיכון. פנינו למפגינים באנגלית ובערבית על מנת שלא יסכנו את עצמם. במצעד הטרור שראינו לא היו אזרחים תמימים, כולם היו אנשי חמאס".