כ', הסייען הפלסטיני שהעביר את הטלפון הממולכד שהביא ב-1995 לחיסולו של בכיר החמאס שכונה "המהנדס", יחיא עיאש, אמר כי רב המחבלים הצליח לחמוק מתפיסה מפני שהתחפש לאישה ולבש ניקאב. הוא הוסיף כי יו"ר ועדת חוץ וביטחון וראש השב"כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר, היה אחד מהסוכנים שגייסו אותו. בראיון ששודר הערב (ראשון) בחברת החדשות כ' סיפר כי סייע לישראל מפני שעיאש גרם נזק לשני העמים. הוא אמר כי שמח על החיסול אך כי הוא שילם עליו מחיר אישי כבד.


"בהתחלה לא היה קשר (עם השב"כ), היה עם המנהל האזרחי", סיפר הסייען. "ואז ביקשו ממני שאני אנסה לעשות מודל לפתור את הבעיה של הפליטים, לעשות שלום. המכשול הגדול היה שיחיא עיאש נכנס לתמונה והרג ישראלים. הוא הרג ישראלים וערבים, הרג את כל העסק של השלום. הוא גרם נזק לשני העמים, הוא לא גרם נזק רק ליהודים". 

עיאש עלה באמצע שנות התשעים ככוכב עולה במפת הטרור החמאסי. הוא היה בוגר הפקולטה להנדסה וחשמל באוניברסיטת ביר זית, שם הוא גם זכה לכינוי "המהנדס". הוא תכנן ויזם שורה של פיגועים רצחניים. בעפולה החדרה, בבית ליד, כמו גם הפיגוע בקו 5 שבדיזנגוף. מהר מאוד הוא הפך למבוקש מספר 1 של ישראל, וזאת דרשה מהרשות הפלסטינית לסייע במעצרו. 
 
"רבין מבקש ממך שתעביר ליאסר ערפאת, אנחנו רוצים את עזרתכם לתפוס את יחיא עיאש",אמר כ'. "אמרתי: 'אני מסתבך, אני מסתבך, מה אני צריך את כל כאב הראש הזה?'". כ' היה איש עסקים אמיד ברצועת עזה באותה תקופה. הוא נהנה מקשרים טובים עם בכירי הרשות, אנשי הפת"ח, ובראש ובראשונה עם האיש החזק של עזה, ראש המוחאבראת, המודיעין הפלסטיני, מוסא ערפאת. "אנחנו בישיבה הראשונה נכנסו שני אנשים, אזרחים, התברר שהם מהשב"כ, החלפנו כרטיסים. אני ידעתי שאחד קוראים לו אבו נביל, יעני, לא היו מפרסמים שמות, היו כינויים. התברר לי שהוא בסוף אבי דיכטר", אמר.
 
עיאש חומק מצה"ל והשב"כ משך שלוש שנים. בראשית 95', כשהרגיש שהחבל מתהדק על צווארו, החליט לעזוב את הגדה ולברוח לעזה. "באיזו ישיבה מהישיבות שלי, אני ומוסא ערפאת, היה בן אדם אנגלי, בעזה, עם אזרחות אנגלית, מהנדס, שהוא, יש לו אוטו של האו"ם, מעביר אנשים מבוקשים מהגדה לעזה, ומבריח מעזה לגדה. כנראה הבן אדם הזה העביר אותו לעזה. הרשות לא ידעה. הוא היה עובר מבית לבית. הוא לא היה יושב במקום אחד, אנשי חמאס הם די מתוחכמים, והבן אדם מתוחכם יותר".
 
המצוד אחר המהנדס התעצם. מי שנרתם לעזרתו הוא חברו לספסל הלימודים מאוניברסיטת ביר זית, אוסמ חמאד, אחיינו של כ'. "יחיא עיאש היה לומד עם בן אחותי בביר זית", סיפר כ'. "עכשיו אחותי הייתה הולכת לבן שלה לבקר אותו. בגלל שהוא למד עם יחיא עיאש, לא הייתה ברירה, יחיא עיאש לא מכיר אף אחד חוץ ממנו ברצועת עזה. הוא מתלבש כמו בחורה, ונקראת אום חסן".
 
 אבי דיכטר. צילום: יוסי אלוני
אבי דיכטר. צילום: יוסי אלוני


אום ברא, אשתו של עיאש, עברה אז לגור בעזה. הנחת העבודה בשב"כ היא שהיא מעוניינת להתקרב לבעלה.  בישראל מתגבשת ההבנה שהיא נפגשת איתו בביתו של החבר אוסמה, וכי עיאש נוהג לדבר עם אביו מדי יום שישי. שיטת הפעולה שנבחרה: למלכד את הטלפון הסלולרי, וכאן כ', דודו של אוסמה, נכנס לתמונה. "המעורבות שלי היתה בזה, שהטלפון יגיע אליו", אמר כ'. "זה תכנות שהוא לא קל. שישה חודשים לקח לנו בשביל להביא את הפלאפון אליו". 
 
הסייען הוסיף: "יש לנו מתקן בעזה, שהוא...איפה שקנה, הוא לוקח אותו למוטורולה, הוא הסוכן של מוטורולה. מביא אותו לתל אביב לתיקון. אחרי כמה ימים, אומרים: 'הטלפון מוכן, בבקשה, בוא תיקח אותו'". כ' העביר את הטלפון הממולכד לבן אחותו, אוסמה. זה העביר אותו לעייאש. "ברגע שאמר לו: 'שלום אבא', הלך. התפוצץ וסלמתאכ".

"הראש שלי הפסיק לעבוד, הראש שלי הפסיק לחשוב, התפוצץ לי הראש. שמחתי מאוד, אבל הפדיחה הייתה לי", סיפר כ'. "אחייני האשים אותי אישית. אחרי החיסול ישראל עצרה את אוסמה ובית המשפט הפלסטיני גזר עליי עונש מוות". כ' נכנס לתוכנית שיקום של השב"כ, ניסה לעקור לארה"ב, אך מאוד מהר חזר לישראל. אחד האנשים החזקים והעשירים ברצועה איבד הכל, באחת. "21 מיליון דולר לקחו, החרימו. הרשות", אמר כ'. "אני עזרתי למדינה בדברים הכי גדולים שיש. כל מה שביקשו ממני, אני עשיתי. סיכנתי את כל הרכוש שלי למען השלום. זו האמת".