ראש השב"כ לשעבר יורם כהן התייחס היום (רביעי) בכנס הרצליה לאפשרות להסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים והציג את הצעדים בהן ישראל צריכה לדעתו לנקוט. "אם תהיה אווירה טובה של התקרבות ובניית אמון, ישראל תוכל להעביר מספר מצומצם של שטחי C לריבונות של רש"פ. אני מדבר על אזורים שלא צפויים להיות חלק מישראל בהסדר עתידי", הסביר בדבריו. 
 
"עמדתי היא שהגעה להסדר עם הפלסטינים היא אינטרס לאומי ישראל ויש לשאוף אליו. הסדר שיצמצם משמעותית את השליטה בפלסטינים ויצמצם את האיבה ושיהיו בו גם הסדרי ביטחון וישמור על צביונה של ישראל יהודית ודמוקרטית. אלא שבהיעדר נכונות לפשרות מצד הפלסטינים, קיפאון מתמשך והיעדר יכולות של הפלסטינים לתת מענה לאיומי הביטחון, לא ניתן להגיע להסדר עם הרש"פ בשנים הקרובות. אני מקווה שלא יותר מכך. בתקופה הקרובה ממשל טראמפ על פי הצהרתו צפוי להציע לצדדים הסדר מדיני אך ניתן להניח בזהירות שהפלסטינים ידחו גם אותו. אם כך, בהיעדר אפשרות ריאלית להסדר קבע בשנים הקרובות, חשוב שישראל תגבש את האינטרסים הלאומיים שלה, ותתמקד בהסכמת הרוב בסוגיות הליבה ותאפשר הגעה עתידית להסכם. עד שיבשילו התנאים להגעה להסדר", אמר כהן.

"סור מרע ועשה טוב"
 
"ישראל צריכה לאמץ מדיניות יוזמה של סור מרע ועשה טוב כדי לצמצם את הסכנה הפוטנציאלית", הסביר ראש השב"כ לשעבר, "סור מרע: הימנעות מצעדים בלתי הפיכים שימנעו הגעה להסדר עתידי. שנית, הימנעות מסיפוח יו"ש כדי לא ליצור מדינה דו לאומית. שמירה על אתרים קדושים לאסלאם ולנצרות ואי פגיעה בהם. לצמצם את הפגיעה בנפש. הימנעות מצעדים שעלולים לסכן משמעותית את מצב הביטחון, לדוגמה אין מקום להציע בניית אי מול רצועת עזה מסיבה ביטחונית".
 
"עשה טוב: גיבוש חזון מדיני המקובל על רוב הציבור בסוגיות הליבה, התמקדות בבניה בגושים, המשך פעילות סיכולית למניעת טרור, השלמת המכשול בעזה ובמידת האפשר גם בגדה. שימור התיאום האזרחי והביטחוני עם הרש"פ. איני חושש משיפור וסיוע למנגנוני הביטחון הפלסטינים בתחומים בהם זה לא מהווה איום. יש להמשיך במדיניות הקיימת היום של אפשרות תעסוקה רחבה ככל הניתן בכל ישראל לפלסטינים, ולהמשיך את חופש הפולחן בהר הבית למוסלמים ונוצרים כשאפשר".
 
עוד הוסיף כהן: "אם תהיה אווירה טובה של התקרבות ובניית אמון, ישראל תוכל להעביר מספר מצומצם של שטחי C לריבונות של רש"פ. אני מדבר על אזורים שלא צפויים להיות חלק מישראל בהסדר עתידי. ישראל צריכה לדחוף מדינות באזור להקים מיזמי תשתית בעזה לרווחת התושבים. ככל שזה יתאפשר מבחינת שקט בטחוני, ישראל יכולה להוציא בהיקפים גדולים תושבי עזה לירדן בשאטלים. זה מצמצם באופן דרמטי את איומי הביטחון". 
 
"אני לא מאמין שפתרון קבע אפשרי בשנים הקרובות", הסביר, "אנו צריכים לבחון חלופות חדשות כמו פתרונות אזוריים, בין שמדרום ובין שממזרח, כאלה הכוללות את הישות הפלסטינית כולה (עזה והגדה) או מפרידות בין עזה לאיו"ש. יש מצב שבו יש שתי ישויות נפרדות עם תפיסות עולם הפוכות ולא ניתן להגיע עם שתיהן להסדר, ואם אנו רוצים להתקדם צריך לחשוב מחוץ לקופסה. צריך פתרונות אזוריים כדי לצאת מהמבוך הזה. היעדר פתרון יקבע את המצב של התפתחות שמהזווית שלי היא טרגית עבור שני העמים ותיצור עוינות ומתח, ואף מצב של לחימה תמידית".