חגיגות בצל ההסלמה? לקראת יום הנכבה שיתקיים השבוע, יחד עם טקס העברת השגרירות האמריקאית ההיסטורי מחר בירושלים, סיפר היום (ראשון) מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר, האלוף במילואים איתן דנגוט, על התרחישים והאיומים של חמאס לקלקל את החגיגה: "החל ממחר, יום העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, אנחנו צפויים לימים מתוחים ולניסיונות של חמאס להביא אל הגדר עשרות אלפי תושבים".



לדבריו, "יש סיכוי להגעת מאה אלף בני אדם לגדר אך אנחנו ערוכים ברמה גבוהה והצבנו קו אדום בנוגע לנהלים וההוראות. לתגובה של ישראל למנהרת הטרור שנחשפה אתמול בלילה יש כפל משמעות, גם המשך הלחימה במנהרות וגם הפצצה מהאוויר הם מסר חד לתושבי עזה שאנחנו רואים בחמאס כאחראי על האירוע".


"הסיכוי להסלמה יכול להתקיים בכמה מוקדים ותגובה משמעותית היא הדרך לנהוג מול החמאס", הבהיר דנגוט. "הסיכוי של הפלסטינים לפרוץ את הגדר ולפסוע לתוך ישראל הוא נמוך אך הסיכוי לחדירה זמנית לאזור מסוים בניסיון להשיג את תמונת התודעה היא אפשרית בהחלט. אך לדעתי הפלסטינים יתקלו בהתנגדות לא פשוטה מצד הכוחות שמגנים על הגדר. שריפת המעבר בכרם שלום מהצד הפלסטיני הוא איתות מצוקה של החמאס".

"האם הוא יפנה להסלמה מול ישראל? מצד אחד לאורך תקופה ארוכה לא נורתה רקטה אחת לעבר ישראל, מצד שני לחמאס ישנה שליטה מלאה בעזה. ייתכן שהוא יחליט על שינוי אסטרטגי. החמאס לא מרים בינתיים דגל לבן אך מרים דגל אסטרטגי, בשיטה שהוא פועל כרגע הוא רוצה הישגים. אנחנו חייבים לדרוש מהחמאס לפרוק את נשקו ובתמורה לאפשר לו לקבל תשתיות. אסור לתת שום דבר בחינם במזרח התיכון".

עריכה: איתמר זיגלמן