על רקע המתיחות בצפון ובדרום הארץ ורצף האירועים במסגרת חגיגות יום ירושלים, הופעתה של נטע ברזילי זוכת האירוויזיון מחר בכיכר רבין בתל אביב וחגיגות נוספות, נערכת המשטרה בכוחות מתוגברים במיוחד לאירוע היסטורי רב משמעות - העברת השגרירות האמריקאית לשכונת ארנונה בירושלים. 

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, מכיר היטב את העובדה שמדובר באזור נפיץ ואת החשד לגבי ניסיונות לביצוע פיגועים. "התחלנו לתכנן את האירוויזיון הבא, זו גם משימה משטרתית. אנחנו בסופו של דבר משתדלים לא להפריע, קרי לתת את כל המעטפות הנדרשות שמשטרת ישראל צריכה לתת כדי לאפשר שכל חגיגה שנחגגת גם על ידי יזמים פרטיים וגם כמובן על ידי המוסדות הממלכתיים, תתרחש. זה המבחן שלנו. וכשאנחנו רואים מה קורה בעידן המתוח הזה גם בגזרה הדרומית וגם בגזרה הצפונית - בסופו של דבר מבחינתי זה אמון הציבור בכוחות הביטחון והמשטרה שאפשר להגיע לפה ולחגוג ולהרגיש בטוח - זו משימתנו. אנחנו מאשרים את כל האירועים וההפגנות".
רנ"צ אלשיך התייחס לחשש מפיגועים ואמר כי  "בכל רגע נתון יש ניסיונות לייצר פיגועים ובכל רגע נתון כוחות הביטחון שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל מסכלים אותם ובהצלחה בדרך כלל. לכן המצב הזה הוא מצב בסיסי ולא משתנה ותפקידנו כמשטרה היא לתת לאזרחים תחושת ביטחון של שגרה לאפשר להם לנהל את כל האירועים כעניין של שגרה".

סידורים אחרונים בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
סידורים אחרונים בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

 

מפכ"ל המשטרה התייחס לאירוע העברת השגרירות. "כמו בכל אירוע תמיד יש פוטנציאל לאירוע נפיץ, החוכמה היא לא לחכות לו, לא במעטפת של השגרירות ולא במעטפת של ירושלים, אלא לעבוד כל הזמן באופן שוטף ושיטתי כדי להסיר איומים ובסופו של דבר לתת גם מענה אבטחתי הדוק לאירוע כזה או אחר ותפקידנו שלא ירגישו אותנו".

במצרים מזהירים מהסלמה בגבול
בתוך כך, משלחת של חמאס, בראשות מנהיג הארגון איסמעיל הנייה, הגיעה לביקור בזק ומפתיע למצרים, במטרה למנוע הסלמה לרגל יום הנכבה אותו מציינים הפלסטינים. המשלחת חזרה לרצועת עזה כבר בשעות הערב.
מקורות פלסטינים מסרו, כי המשלחת כללה מלבד הנייה גם את חליל אל-חיה וראוחי מושתהא. השלושה עברו את הגבול ולאחר מכן עלו למסוק צבאי לקהיר, כאשר ברקע חמאס וארגונים פלסטינים ברצועה קראו לצאת ל"הצעדה הגדולה", במקביל לפתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים.
פרשנים העריכו כי המודיעין המצרי העביר מסר לארגון חמאס, ובו הזהירה אותו מהסלמה בגבול, ואף לפעול על מנת לא לנטוש את גדר המערכת דבר שעלול להביא לאובדן שליטה טוטאלי. בינתיים, הפלסטינים מתייחסים להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים כאל "צעד פרובוקטיבי". הם קראו ליציאה לצעדות ענק, כאשר בעזה מצפים ל"צעדת המיליון" ואילו בגדה המערבית הודיעו על יום האחדות למען ירושלים. "זה לא יום שביתה אלא יום האחדות למען מזרח ירושלים – הבירה הנצחית של העם הפלסטיני", נאמר בהודעה משותפת של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים ברמאללה.