המתיחות בדרום מגיעה לשיא חדש: כ-40 אלף פלסטינים התפרסו הבוקר (שני) ב-13 מוקדים בגבול רצועת עזה, לאחר שהגיעו למקום באוטובוסים רבים, והחלו להבעיר צמיגים, זאת בצל מעבר השגרירות האמריקאית לירושלים היום. בתוך כך, הפלסטינים מדווחים כי מספר ההרוגים עומד על 43-50 ומספר הפצועים כ-2,000, בהם 27 באורח אנוש ו-59 באורח קשה, עד כה במהומות, בעוד שבצה"ל אישרו כי חייל נפצע באורח קל מנתז מירי. בצה"ל מעריכים כי מספר המפגינים לא יגדל וטוענים כי זהו כישלון של חמאס, שהבטיח כי 100 אלף מפגינים יגיעו לגדר.


מלבד זאת, במהלך האירועים האלימים סיכל כוח צה"ל הנחת מטען באזור רפיח, שבוצעה על ידי שלושה מחבלים, בעוד שבהמשך ביצע כלי טיס של חיל האוויר ירי לעבר עמדת חמאס בג'בליה. לפי התקשורת הפלסטינית, בוצע גם ירי ארטילרי בוצע לעבר עמדות חמאס. בצה"ל הבחינו כי הפלסטינים הרבו לנוע לאורך גבול הרצועה במהלך העימותים.

ראוי להסביר כי מדובר במספר ההרוגים הרב ביותר שהיה מתחילת האירועים בגבול ברצועת עזה, כאשר מאז תחילת האירועים ב-30 במרץ נהרגו כ-70 פלסטינים. כמו כן, מספר אירועי הטרור גבוה יותר בהשוואה לסופי השבוע הקודמים. במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות של תגובה שתכלול ירי רקטות, ולניסיונות חדירה. המוקד הכי משמעותי במהלך המהומות הוא רפיח, אזור שנחשב לגרעין חזק מאוד של חמאס בדרום הרצועה. 

דובר צה"ל רונן מנליס אמר בכאן ב', בעקבות ההתרחשויות, כי "הפרות הסדר בגבול רצועה עזה הן בסדר גודל שלא ראינו עד היום. יש לנו מידע מודיעיני כי חמאס רוצה לחטוף חיילים בחסות ההפגנות ואנו ערוכים לתרחישים האלו". 



בין היתר, נטען בכלי התקשורת בעזה כי המפגינים ניסו לפרוץ את הגדר, ובתגובה ביצע ירי צה"ל גז מדמיע לעברם. במקביל, עימותים החלו בין כוחות צה"ל למפגינים ברמאללה, יריחו, קלקיליה, בית לחם ובמחסום בית אל בצפון אל-בירה. לפי התקשורת הרשמית של הממשלה בעזה, כ-600 עיתונאים זרים הגיעו לסקר את האירועים.

אש ועשן בעזה. צילום: רשתות ערביות
אש ועשן בעזה. צילום: רשתות ערביות


הרמטכ"ל מפקח על האירועים ברצועה. צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל מפקח על האירועים ברצועה. צילום: דובר צה"ל

 
מהומות גם בקלנדיה. צילום: רשתות ערביות
מהומות גם בקלנדיה. צילום: רשתות ערביות

דובר צה"ל עדכן מאוחר יותר כי "ארגון הטרור חמאס מוביל מהלך לטרור בכסות ההמונים, בלמעלה מעשרה מוקדים בתוך הרצועה, על-פי הצהרת חמאס והמידע שבידינו ינסו לבצע שורת פעולות טרור בהן חדירה המונית לשטח ישראל ממספר מוקדים תוך סיכון וניסיון פגיעה באזרחי ישראל וכוחות הביטחון. הפעולות נעשות מזה שבועות ועתידות להסלים היום, תוך ניצול וסיכון תושבי הרצועה".

עוד נטען בהודעה כי "בשעות הצהריים המוקדמות כ-10,000 מפירי סדר אלימים החלו להתגודד במספר מוקדים לאורך רצועת עזה, אלפים נוספים מצויים במרחב האוהלים כחצי קילומטר מהגדר. כוחות צה"ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. במהלך הלילה פעל צה"ל במספר מוקדים בפרימטר הביטחוני לשיבוש תשתיות מוקדמות של ארגון הטרור חמאס, שיועדו לשימוש כבסיס קדמי לפעילות טרור היום ומחר. מדובר במאמץ מתוחם וממוקד".

בצה"ל הוסיפו כי הצבא "נערך למגוון רחב של תרחישים, בכוחות מתוגברים ובמנעד יכולות מיוחדות. מפקדי צה"ל מצויים בשטח ומקיימים הערכות מצב. לאור הערכת המצב, צה״ל הכריז שטח צבאי סגור במרחב הגדר. כל פעילות בשטח האמור מחייבת אישור צה״ל. אין הנחיות מיוחדות לעורף. צה״ל יפעל בחומרה כנגד כל פעילות טרור ויפעל לשימור הריבונות הישראלית ומניעת פגיעה באזרחים ובחיילים".

בראיון בגלי צה"ל הסביר דובר צה"ל רונן מנליס כי "אנחנו לא יורים לעבר מפגינים שהגיעו להביע עמדה בשטח רצועת עזה. הפעולה שלנו ממוקדת מול מי שבמצע פעילות טרור. יש פה יישובים ישראלים במרחק מאות מטרים מהגדר לנו יש משימה להבטיח לתושבי העוטף שגרת חיים. אנחנו נחושים לבצע את המשימה שלנו וערוכים לזה. סל הכלים שעומד לרשות צה"ל במידה ואירוע הטרור יחמירו הוא רחב ביותר".

לדבריו, "לאורך כל השבועות האחרונים נערכים תהליכי למידה ותחקור. מה שאנחנו רואים היום זו אלימות רבה יותר מאשר במימי שישי הקודמים. לכן גם המספרים שנגיע אליהם יהיו הרבה יותר גבוהים מאשר בשבועות הקודמים".

עשן ברצועה. צילום: טל לב רם
עשן ברצועה. צילום: טל לב רם
מבט מכיוון ישראל. צילום: לירון מולדובן
מבט מכיוון ישראל. צילום: לירון מולדובן
 
מוקדם יותר הטיל צה"ל, באמצעות מטוסים, כרוזים המזהירים מפני מהתקרבות לגדר, מניסיון פגיעה בה ומניסיונות לבצע טרור. מצה"ל נמסר כי הוא "שב ומזהיר את תושבי עזה מלהתקרב לגדר ולשמש כלי בידי חמאס. צה"ל ערוך ומוכן לתרחישים רבים ונחוש להגן על תושבי ישראל וריבונותה. צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול כל מי שמבקש לפגוע בביטחון ישראל".
 
בשבועות האחרונים הצליחו בצה"ל לצמצם את מספר הנפגעים הפלסטינים בהפרות הסדר. מדובר בהישג חשוב, אבל אם יתממשו התחזיות הפסימיות וייערכו ניסיונות לחדירות לשטח ישראל של אלפי פלסטינים, המצב עלול להחריף ולהסתבך. חדירות מהסוג הזה הן איום ביטחוני בסדר גודל אחר על תושבי האזור ועל החיילים בגבול, ויש בו משום פגיעה קשה בריבונות הישראלית. אם התרחישים הללו אכן יתממשו בימים הקרובים, מספר הנפגעים הפלסטינים עלול להיות גבוה מאוד, גבוה מאשר בתחילת האירועים לפני כחודשיים.

בצה"ל המשיכו לשלוח מסרים לתושבי הרצועה ולחמאס על ההשלכות האפשרויות מניסיון פגיעה בגדר וחדירה לשטח ישראל, וגם אתמול פוזרו כרוזים ממטוסי חיל האוויר ובהם אזהרה לאזרחים על הסכנות הצפויות להם אם ישתתפו בהפרות הסדר האלימות ובפעולות טרור על הגדר.
 
מפגין במהלך המהומות. צילום: רויטרס
מפגין במהלך המהומות. צילום: רויטרס

אלפים משתתפים בהפגנות. צילום: טל לב רם
אלפים משתתפים בהפגנות. צילום: טל לב רם


לנוכח המצב תוגברו הכוחות בשטח בשתי חטיבות חי"ר - גבעתי ונח"ל. בשטח יהיו פרושים בכל נקודות החיכוך לאורך הגדר עשרות צלפים. החיילים תודרכו ואומנו לקראת תרחישים העלולים להתפתח בשטח. בשלב זה אין שינוי בהוראות הפתיחה באש, והן כוללות את השלבים המוכרים: בעת סכנת חיים ביצוע נוהל מעצר חשוד, כולל ירי לרגליים לעבר מסיתים מרכזיים.

מצרים הזהירה את חמאס מפני עימותים עם צה"ל

הפלסטינים מתייחסים להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים כאל צעד פרובוקטיבי של ישראל וארה"ב וקראו ליציאה לצעדות ענק. בעזה מצפים ל"צעדת המיליון" וחולמים על המוני עזתים שיעברו את הגבול בינה לבין ישראל שתאותת: חוזרים הביתה. גם בגדה צפוי יום קשה, ובהודעה משותפת של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים ברמאללה נאמר: "זה לא יום שביתה אלא יום האחדות למען מזרח ירושלים – הבירה הנצחית של העם הפלסטיני".

כרוז שפיזר צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
כרוז שפיזר צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל


אתמול יצאה משלחת של חמאס בראשות איסמעיל הנייה לביקור בזק מפתיע במצרים במטרה למנוע הסלמה לרגל יום הנכבה שיציינו הפלסטינים מחר. המשלחת שבה לרצועה כבר בשעות הערב. להערכת פרשנים, המודיעין המצרי שלח אזהרה לחמאס מפני הסלמה בגבול ודרש שלא ינטוש את גדר המערכת, שכן צעד כזה עלול להביא לאובדן שליטה מוחלט.

מקורות פלסטיניים מסרו כי במשלחת היו גם חליל אל־חיה וראוחי מושתהא, בכירי הארגון. השלושה עברו את הגבול ולאחר מכן עלו למסוק צבאי וטסו לקהיר. עוד נמסר כי ארגונים פלסטיניים נוספים ברצועה קוראים לתושבים לצאת ל"צעדה הגדולה" בזמן פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים.
פגיעה בגדר המערכת
הבערת צמיגים ברצועה. צילום: רשתות ערביות