איראן עומדת מאחרי מימון ההפגנות האלימות בגדר הרצועה, כך עולה מחקירת השב"כ את מספר פעילי חמאס שניסו לחצות את הגבול ולעבור לישראל ונעצרו. עוד עולה מהחקירה, כי חמאס משדלת ילדים לחצות את הגדר וכי על פעילי הטרור של חמאס נאסר להתקרב לגדר מחשש שייהרגו. 

יחיא עיג'לה, בן 19 מעזה, נעצר ב-29 באפריל כשניסה לחצות את הגבול על מנת לגנוב מצלמת אבטחה ולחתוך את הגדר לאורך הרצועה. במסגרת חקירתו התגלה כי החמאס מתדרכת את פעיליה לחתוך את הגדר ולגנוב את מצלמות האבטחה על מנת לסייע במשיכתה והפלתה של הגדר וכן לשבש את פעילות צה"ל לקראת "יום הנכבה".
 לדבריו, ארגון החמאס ברצועה דואג כי הפעילות תשוקף לתקשורת כהתקוממות עממית ולא כפעילות אלימה המובלת על ידי פעיליו. וכי פעילי החמאס, המוטמעים בין אזרחי רצועת עזה, לוקחים חלק פעיל בפעילויות המחאה האלימות לאורך הגדר בכל ימי השישי, כאשר הפעילים נושאים עמם בקבוקי בנזין, סכין ומספרי ברזל / קאטר גדול. 

עוד אמר המחבל כי תפקידי פעילי החמאס בפעילויות אלו הוא לספק צמיגים לאזרחי רצועת עזה ולסייע בהבערתם, במטרה ליצור מסך עשן סמיך ככל שניתן, להתסיס את תושבי הרצועה, במטרה להביא לשכנועם לחדור לתוך שטח ישראל, לסייע בידויי בקבוקי תבערה ולהכין עפיפוני תבערה ומסירתם לפעילים האלימים. עוד עולה מהחקירה כי קיים איסור לפעילי הטרור של חמאס עצמם להתקרב לגדר, מחשש כי ייהרגו או ייתפסו על ידי כוחות צה"ל, אלא אם הגדר נופלת ואז עליהם להיכנס חמושים לישראל בחסות ההמון ולבצע פיגועים.

מסתובבים בבגדים אזרחיים ומספקים בנזין לעפיפוני התבערה
יום קודם לכן נעצר סלים אבו דאהר, בן 21, שחדר ישראל במטרה לשרוף שדות וחורשות. חקירתו בשב"כ עלה כי ארגון החמאס מממן את הפעילות האלימה, במסגרתה נשלחים עפיפוני תבערה לעבר שטחי ישראל.
במסגרת החקירה עלה כי פעילי החמאס מסתובבים בקרב הפעילים האלימים כשהם לבושים בבגדים אזרחיים ומספקים את הבנזין עבור עפיפוני התבערה, זאת במטרה להצית ולשרוף את השדות בשטחי ישראל.
ב-4 במאי נתפסו ע"י כוחות צה"ל שלושה פלסטינים תושבי רצועת עזה לאחר שחצו את גדר המערכת לעבר מדינת ישראל. אחד החודרים מסר בתחקורו בשב"כ כי פעילי חמאס בלבוש אזרחי, מעודדים ילדים לנסות ולחצות את גדר המערכת לצורך גניבת ציוד צה"לי. כך, באירוע בו נתפסו, נפצע נער בן 13 עת לקח חלק בחדירה לשטח ישראל לטובת גניבת מצלמת אבטחה במעבר קרני, מזרחית לעיר עזה.
משב"כ נמסר כי מדובר בעדות לניצול הציני של ילדים ואזרחים תמימים ע"י חמאס, תוך סיכון חייהם, לצורכי השחתת וגניבת ציוד ותשתיות אזרחיות וביטחוניות בשטחה הריבוני של מדינת ישראל.