לאורך גדר המערכת ברצועת עזה התקהלו בשעות הערב כ-4,000 מפרי סדר אלימים מצויים בחמישה מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה, כך עדכן היום (שלישי) דובר צה"ל, שהסביר כי "מפרי הסדר השליכו בקבוקי תבערה לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל והבעירו צמיגים מתוך כוונה להבעיר שריפות בשטח הארץ ולפגוע בכוחות צה"ל. כוחות צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי, ופעלו בהתאם להוראות הפתיחה באש". בתוך כך, הפלסטינים דיווחו בשעות הערב על הרוג שני היום באל בוריג', זאת לאחר שמוקדם יותר נהרג נאסר אחמד גראב בן ה-51, ממזרח לאל בוריג'.



ניסיונות הצתת הגדר במהלך העימותים ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

כמו כן, התקיימו הפרות סדר אלימות ב-14 מוקדים באיו"ש, בהם משתתפים כ-700 מפרי סדר אלימים, המיידים אבנים ומשליכים בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון. הכוחות מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות וערוכים לתרחישים שונים.



מי שהביאה להתעניינות תקשורתית רבה היא הפעוטה לילה אנואר אל-גנדור, שנחנקה למוות בעת שהייתה עם אמה באוהל השיבה ממזרח לעיר עזה. "השהידית הצעירה ביותר של צעדות השיבה", הכריזו עליה. דובר צה"ל בערבית, רס"ן אביחי אדרעי, הטיל ספק באמינות הדיווח של הפלסטינים על מות התינוקת מגז מדמיע. "יש לנו עדויות שמערערות את אמינות ההצהרה הזאת", כתב אדרעי בטוויטר.



"רבים מהפצועים יהפכו לנכים, מאחר וחלק מפגיעות הירי ייאלץ את הרופאים לכרות את הרגליים", סיפר רופא בבית החולים שיפא. "עבדנו מסביב לשעון, בגבורה ובמצב בלתי אנושי לחלוטין. אין צוותים רפואיים בעולם שיכולים לעשות את מה שעשינו ביממה האחרונה".



מלבד ההלוויות עזה הייתה ריקה מאדם. המוסדות, המרכולים ובתי הספר שבתו כאות אבל על ההרוגים. "זהו מצב לא טבעי", אמר תושב הרצועה ל"מעריב". "בדרך כלל, יממה לפני תחילת חודש הרמדאן, אתה מוצא המונים עורכים קניות. תחושה של אבל עמוק. הטבח שביצעה ישראל היה לא הגנה עצמית אלא נקמה על הצלחת צעדות השיבה".



משרד הפנים ברצועת עזה הודיע כי 7 מתוך ההרוגים ביום שני משרתים בכוחות הביטחון של חמאס: פאדל חבשי, הפראמדיק מוסא אבו חסנין, מועתז א-נונו - שאחיו הרופא בבית החולים ד"ר מועתסם א-נונו קבע את מותו - מוסעב אבו לילה, מוחמד א-נג'אר, ג'יהאד מוסא ומוחמד אל-עאמודי.



בנוסף, בנו של מנהיג חמאס, מועאד איסמעיל הנייה, ושני אחייניו נפצעו בעימותים. הנייה הבן נפצע באורח בינוני ועבר ניתוח להוצאת קליע מהחזה. אח מאחייניו של מנהיג חמאס נפצע באורח קשה ואילו האחר נפצע באורח קל.



ובינתיים, מנהיג חמאס אמר כי העם הפלסטיני ימשיך בצעדות השיבה, והזהיר את ישראל מפני הפלגים הפלסטינים. "נמשיך בצעדות השיבה", הצהיר הנייה והודיע כי "העם הפלסטיני יחליט לגבי ההתנהלות המציאות בשטח".



בנאום טלפוני שנשא באוזני משתתפי צעדת השיבה בדרום לבנון הוסיף מנהיג חמאס, כי "היום כותב העם הפלסטיני בעזה את עמדתו בדם, ואינו מוכן לקנות אשליות או להסיט את המצפן של ההתנגדות".



"אנחנו מסוגלים להחזיק מעמד, ולמרות הטבח של אתמול אני אומר שצעדות השיבה ושבירת המצור הביכה את הכיבוש", הוסיף הנייה. "פלסטין אינה אדמה בלי עם, וישראל היא מדינת כיבוש שתחלוף".



תמונת צילום אווירי של מרחב האירוע מהתקלות כוח גבעתי. צילום: דובר צה"ל
תמונת צילום אווירי של מרחב האירוע מהתקלות כוח גבעתי. צילום: דובר צה"ל



הנייה פנה לישראל ואמר, כי "אל לכם להמר על שבירת העם הגדול הזה, ואל תנסו את הסבלנות שלנו. עליכם להיזהר מזעם ההתנגדות". הנייה קרא לרשות הפלסטינית לבטל את הסכמי אוסלו, לבטל את ההכרה בישראל ולבנות אסטרטגיה לאומית על בסיס "העקרונות וההתנגדות, כולל ביטול העיצומים על רצועת עזה שנאבקה בכח נגד עסקת טראמפ".



"הבנו שאנחנו הולכים לאירוע אחר": ההתקלות של כוח גבעתי



רב סרן כ', מפקד פלוגה בחטיבת גבעתי, שהשתתף בהתקלות של כוח גבעתי עם חוליית חמאס, סיפר: "כבר בשעות הבוקר אנחנו מבינים שאנחנו הולכים לאירוע אחר, אל מול היערכות אחרת של האויב, אל מול גודל האירוע. בשעות אחר הצהריים הגיעה חוליית מחבלים לעבר הגדר, בחסות ההמון, נשים וילדים".



לדבריו, "החוליה ביצעה הרס בתשתיות, חתכה את הגדר ואף ביצעה זריקת מטענים לעבר כוחותינו. חוליה שלנו מבצעת ירי מדויק לאחר הפללה של המחבלים. ראוי לציין את החדות של הלוחמים וההבחנה בין מפגין ומחבל".