אבו מאזן, היום שאחרי: מומחה לזירה הפלסטינית ומי שהיה יועץ למתאם פעולות הממשלה בשטחים, סא"ל (במיל') אלון אביתר, התייחס היום (שני) ב-103FM לשמועות על מצבו הבריאותי של יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, שהתאשפז בפעם השלישית בתוך שבוע והשנייה בתוך יממה. "הסביבה של אבו מאזן מדווחת מבית החולים בשני מישורים. במישור הגלוי מספרים שהוא מתלוצץ עם רופאיו ומצבו לקראת שיפור. במישור הסמוי מקורות מעידים על כך שמצבו הבריאותי לא טוב", הסביר אביתר.



הוא הוסיף :"אינני רופא, אך על פי הערכות הוא סובל מדלקת ריאות לא קלה, עם חום גבוה כשהוא מחובר למכשירים ומטופל עם מיטב הקרדיולוגים בניסיון לשפר את מצבו. משדרים כלפי חוץ אופטימיות אך יש סיבה לכך שמנסים לעמעם את מצבו הבריאותי".


עוד הוסיף: "מאבק הירושה סביב אבו מאזן מתנהל כבר תקופה ארוכה, כל עוד הוא בחיים משתדלים לשמור על החצר שקטה אך ככל שהזמן חולף הסכינים נשלפות. לעת עתה אין מועמד שמיועד להחליף אותו, אבו מאזן לא טיפח ולא סימן אף אדם שיחליף אותו. בהקשר הפורמלי טוענים שיו"ר הפרלמנט הפלסטיני ייקח את המושכות למשך 90 יום עד מועד הבחירות אך זה כנראה לא יקרה כי הפרלמנט לא מתפקד ויושב הראש שלו הוא חמאסניק. הרשות לא תאפשר למועמד מטעם חמאס לקבל את המקל ולהחזיק את המפתחות".
אביתר התייחס למחליף האפשרי של אבו מאזן, והזהיר כי הוא עלול להגיע דווקא מהחמאס: "ייתכן ששלושת כובעיו של אבו מאזן (אש"ף, הרשות הפלסטינית והפת"ח) יתחלקו למספר אנשים עד לקיומן של בחירות. עולים שמות כמו ג'יבריל רג'וב, מוחמד דחלאן, ראש הממשלה הנוכחי רמי חמדאללה ועוד. אני יכול להתחייב על כך שכאשר יתקיימו הבחירות חמאס לא יסתכל עליהן מהיציע ויגיש מעומדות כשחקן לגיטימי עם מתמודדים כמו חלאד משעל ואיסמאיל הנייה. שם נוסף שחשוב לזכור הוא מרואן ברגותי שימשיך לזכות לאהדה מתוך הכלא. ייתכן שלצורך הפרובוקציה הפלסטינים יכתירו אותו כמנהיג ומישהו יחליף אותו עד שישוב".

ממשיך לזכות באהדה מהכלא. ברגותי. צילום: רויטרס
ממשיך לזכות באהדה מהכלא. ברגותי. צילום: רויטרס
כשנשאל על מידת הכאוס שתיווצר לאחר מותו של אבו מאזן השיב: "בתיק החפיפה של אבו מאזן כתוב שאם אתה רוצה להחזיק מעמד על הכיסא אתה חייב להציג עמדות קיצוניות נגד ישראל. אין לי ספק שלאחר מותו של אבו מאזן עלולים להיכנס כוחות חמושים תוך היעדר סדר ואנרכיה ברשות. עד שהמערכת תתייצב זו תהיה תקופה של 'חטוף כפי יכולתך' בהן גורמי כוח ינסו להשתלט על מאחזים עד אשר המערכת תתייצב. בשורה התחתונה התקופה אחרי אבו מאזן אינה טובה עבורנו ולא משנה באיזו ממשלה מדובר".