כוח צה״ל ביצע היום (שבת) ירי לכיוון ארבעה פלסטינים שחצו את גדר המערכת בדרום רצועת עזה וזרקו בקבוק תבערה. המחבלים נמלטו לשטח הרצועה לאחר הירי. הפלסטינים השאירו בשטח אוהל עליו הכיתוב ״צעדת השיבה. חוזרים לאדמות פלסטין״.



מדובר צה"ל נמסר כי מסיכום נתוני הפרות הסדר האלימות שהתקיימו אמש עולה כי השתתפו בהן כ- 5,000 פלסטינים. מפרי הסדר השליכו מטעני צינור ורסס לעבר כוחות צה"ל, ניסו לחבל בתשתיות הביטחוניות, הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הגדר והכוחות, שהגיבו בירי לעברם. 

העימותים אתמול בגבול הרצועה. צילום: דו"צ

 
צילום: דו"צ


צילום: דו"צ


צילום: דו"צ


לפני יומיים דחה בג"ץ פה אחד את העתירות שהופנו נגד הוראות הפתיחה באש ואופן יישומן על-ידי כוחות צה"ל, במסגרת האירועים האלימים המתרחשים בשבועות האחרונים במרחב המכשול הביטחוני בין רצועת עזה לישראל. שלושת השופטים, חיות, מלצר והנדל, קבעו כי בין ישראל לארגון החמאס קיים עימות מזוין מתמשך וכי האירועים המתרחשים בתקופה האחרונה, המובלים על ידי החמאס וארגוני טרור אחרים, מעמידים בפני כוחות הביטחון את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שעמו עליהם להתמודד. זאת, משום שמארגני האירועים יוצרים בכוונת מכוון עירוב בין פעילי טרור לבין אוכלוסייה אזרחית הנוטלת חלק באירועים. 
בעתירות העלו העותרים בין היתר טענות הנוגעות לאופן יישום הוראות הפתיחה באש על ידי המפקדים והחיילים, ובהן טענות לפגיעה לא חוקית במי שהמדינה הגדירה כ"מפרי סדר מרכזיים ומסיתים מרכזיים". העותרים סירבו להצעת המדינה להציג בפני בית המשפט במעמד צד אחד את הוראות הפתיחה באש בצירוף הבהרות והסברים מטעם המדינה כמו גם חומר מודיעיני סודי ועל כן ההוראות עצמן לא הוצגו בפני בית המשפט והשופטים הסתמכו על התיאור הגלוי של ההוראות בתגובת המדינה.  


על רקע זה, ובשים לב לכך שהעתירות הוגשו בעוד האירועים מתנהלים בשטח, קבע בית המשפט שמקומן של טענות העותרים בעניין יישום הוראות הפתיחה באש, בהליכים של בירור וחקירה המתקיימים ממילא ויוסיפו להתקיים על פי חובות החקירה החלות על המדינה בכל הנוגע לחקירת פעילות אכיפת חוק במסגרת עימות מזוין, בהתאם לדין הבינלאומי והדין הישראלי הנוגע לעניין.