יחידת דובדבן היא אחת מיחידות העילית של צה"ל, ואחת הפעילות שבהן. מתחילת שנת 2018 עצרה היחידה מאות חשודים בפעילות טרור ברחבי איו"ש, ונשאה חלק ניכר מהנטל לעצירת גל הטרור שהחל ב-2015. אך למרות זאת, ולמרות ששנים פעלה היחידה בלב הערים הפלסטיניות, במבצעים מסובכים ומורכבים, עד היום לא נהרג אף לוחם דובדבן כתוצאה ישירה של פעילות אויב.



הנתון המדהים הזה השתנה היום (שבת), לאחר שנקבע מותו של סמ"ר רונן לוברסקי, שנפגע בראשו מלוח שיש שהושלך לעברו במהלך פעילות מבצעית במחנה הפליטים אל עמארי סמוך לרמאללה ביום חמישי האחרון. עם זאת, אין הוא ההרוג הראשון של היחידה, ובעבר נהרגו מספר לוחמי היחידה, הן במהלך אימונים, תאונות נשק, ובמספר מקרים נהרגו לוחמי היחידה כתוצאה מאש כוחותינו.



ההרוג הראשון של היחידה נידי מחבלים. רונן לוברסקי, צילום: דובר צה"ל
ההרוג הראשון של היחידה נידי מחבלים. רונן לוברסקי, צילום: דובר צה"ל



הצלפים זיהו את הכוח הלוחם כמחבלים, וירו לעברם



המקרה הקשה ביותר שידעה היחידה, התרחש בשנת 2000, מעט לפני פרוץ האינתיפדה השנייה, אז כאשר צלפי היחידה זיהו את חבריהם כמחבלים, פתחו לעברם באש ושלושה מהם נהרגו. אירוע קשה נוסף שאירע ביחידה התרחש כבר במהלך האינתיפדה השנייה, במהלך פעילות מבצעית בכפר צידא באזור טול כרם, אז במהלך הריסת בית מחבל במטרה להכריחו לצאת מהבית, התמוטט קיר על מפקד היחידה, סא"ל אייל וייס, והרג אותו. 



בנוסף לאסונות מבצעיים, היחידה איבדה גם מספר לוחמים בתאונות אימונים, כאשר אך לאחרונה הואשם סמל מהיחידה בכך שהרג את את חברו סמ"ר שחר סטרוג במשחק בנשק בחודש מרץ. מהאישום עולה כי במהלך אימון לא מותר בנשק בחדר בו שני הלוחמים התאמנו בשליפות, שבהם ירה סמל נ' בשוגג והרג את סמל ראשון סטרוג ז"ל. במקביל לכתב האישום, ועדת הבדיקה המיוחדת בראשות אל"מ הגישה את המלצותיה בימים האחרונים לרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, שקיבל את ההמלצות במלואן והחליט על שורה של צעדים פיקודיים חריפים.



בין השאר, מינויו של מפקד היחידה, קצין בדרגת סא"ל שהיה אמור להתמנות בזמן הקרוב לתפקיד מח"ט מילואים, בוטל, וקידומו בדרגה עוכב למשך שנתיים. קידומו של מפקד הפלגה ביחידה, קצין בדרגת רס"ן, שנמצא כי תחת אחריותו התרחשו האירועים, יעוכב בשנתיים. מפקד הצוות, קצין בדרגת סגן, הודח מתפקידו. מפקד בדרגת סמל הודח גם הוא מתפקידו.