בעקבות ירי עשרות פצצות המרגמה (פצמ"רים) שנורו מוקדם יותר מרצועת עזה לעבר שטחי המועצה האזורית אשכול, כינס הבוקר (שלישי) שר הביטחון אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) דיון הערכת מצב מיוחד בנוכחות הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון בבסיס הקריה שבתל אביב. בתוך כך, שר התחבורה ישראל כ"ץ ביטל את הגעתו לכנס לשכת עורכי הדין באילת עקב ההתפתחות הביטחונית. 



שגריר האיחוד האירופי, עמנואל ז'ופרה, גינה את הירי לעבר ישראל, כשכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בעת שילדים התכוננו לבית ספר הבוקר, מטח רקטות מעזה נחת על דרום ישראל. אחת נחתה מחוץ לגן ילדים. אני מכיר את חוסנן של הקהילות בדרום ישראל, אך התקפות חסרות אבחנה לחלוטין אינן מקובלות וראויות לגינוי גלוי".



ארגוני הטרור ברצועת עזה הגיבו אף הם למטח הגדול ביותר מאז מבצע צוק איתן. בחמאס טענו כי "שתיקת ההתנגדות נובעת מהרצון לשמור על האינטרס של בני העם שלנו ולא מתוך חולשה". דובר הג'יהאד האסלאמי, דאוד שיהאב, הוסיף: "מדובר בתגובה מבורכת שמוכיחה שדם בני העם שלנו אינו זול, והכיבוש לא יכול לפגוע בנו ללא הרתעה"



מוקדם שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) הכריז בכאן ב' כי "לא נחיה עוד פעם בשגרה שירו עלינו. נגיב ולא בירי ארטילרי סתם, אלא במקומות הכי כואבים שיכולים להיות".



באופן דומה, גם יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, טען כי "ההתקפה על ישובי עוטף עזה לא תישאר ללא מענה. כוחות הביטחון יגיבו בעוצמה הנדרשת. מצפה לשמוע מהעולם גינוי ברור מול התקפה מסיבית על אוכלוסיה אזרחית. הלב עם תושבי הדרום".



במקביל, בשעה שבה נפלו הפצמ"רים בדרום, התכנסה ועדת החוץ והביטחון לדיון עם משפחתו של האזרח החטוף אברה מנגיסטו. ירון בלום, מתאם השבויים והנעדרים, אמר כי "צוות המשא ומתן שעומד לרשותי עובד סביב השעון להחזיר את החיילים והאזרחים הביתה. אנו בקשר ואני בקשר שותף עם משפחת מנגיסטו, הם מעודכנים, מטופלים ע"י אנשים שלנו ואנו בקשר שותף וענייני כל הזמן. אין הבדל מבחינתי בין החיילים לאזרחים בסוגיית הטיפול, כשאנו באים במגעים כאלה ואחרים עם צדדים שלישיים כדי לפתור את הסוגיה הזו. אני מחויב לעשו כל מאמץ כדי להביא את הילדים הביתה".