בוקר מתוח בעוטף עזה. תושבי העוטף התעוררו הבוקר (שלישי) למטח הכבד ביותר שנורה לעבר ישראל מאז מבצע 'צוק איתן'. מספר רב של פצצות מרגמה שוגרו מהרצועה לעוטף עזה, לפחות שתיים התפוצצו בשני יישובים, אחת מהן בחצר גן ילדים. לעת עתה התושבים הונחו לשוב לשגרה ולהיות קשובים להנחיות בהישמע אזעקת 'צבע אדום'.

"זהו בוקר לא קל", סיפרה רמית דגני לאיילה חסון ברדיו 103FM, תושבת מושב דקל ואם ל-3 ילדים, "שבנו לשגרה ואני מנסה להבין מהי השגרה הזו בדיוק. הבוקר החל כשכל ילדיי שהו בממ"ד. ילדתי בת השש לא בדיוק הבינה מה קורה, היא לקחה את הכלב שלנו ונכנסה עמו לממ"ד ולאחר מכן יצאה לגן. לא כל כך ברור לי איך האירוע הזה מתנהל ואיך אפשר להמשיך לחיות ככה באזור בו לא ברור מה יקרה דקה אחרי".



"לקום בבוקר לצלילי האזעקה זו לא תחושה נעימה", שיתפה, "אני ראש צוות במושב שלי למצבי חירום, כך שאני מנהלת שני אירועים במקביל, גם דואגת לילדיי וגם לשאר ילדי המושב, עונה על המון שאלות ובעיקר נדרשת להשיב לילדיי ששואלים 'למה זה קורה? למה אנחנו צריכים לרוץ לממ"ד?' איך אפשר להגדיר את המצב הזה כשגרה כשאתה לא יודע מה יקרה מחר? החוויה הזו היא טראומטית ולא נורמלית. אני מורה במקצועי ונדרשת להציב מטרות עבודה, אך מבינה שהשגרה לא יכולה להתקיים כרגיל, אי אפשר לעבור על אירוע כזה בשתיקה כאילו לא קרה דבר".

כשנשאלה אם היא שוקלת לעזוב את המושב השיבה: "אני עברתי למושב דקל לאחר שפינו אותי מימית. פינינו את הבית שלנו תמורת שלום, לאן אלך? הסיטואציה הזו זרקה אותי חזרה לימי צוק איתן, הלחץ והחוסר ודאות שבו אליי עם הצורך לנהל כמה זירות במקביל. אני משתדלת לשמור על החוסן שלי, הילדים שלי לא צריכים לראות אותי מאבדת שליטה".

"הקליעים נפלו שניים וחצי מטר מהילד"

דוד מנצור, תושב שדרות שביתו נפגע אמש מירי המקלעים מרצועת עזה, התייחס הבוקר לתחושות הקשות בקרב תושבי העיר בעקבות ההתמודדות הממושכת עם הירי מעבר לגדר. "שדרות סובלת המון שנים ואין פתרון לדבר הזה", אמר, "לקאסמים מצאו פתרון, כיפת ברזל, אבל הקליעים זה סכנת חיים. אין צבע אדום, אתה יושב בבית, בחצר ופתאום אתה רואה מטר של קליעים".



"זה נופל ומתפוצץ. פגע גם ברכב של החתן שלי", הוסיף, "כמה אפשר להמשיך עם העסק הזה. בשדרות 70 אחוזים נפגעי חרדה. רק הכסף משתיק אותנו. ביבי מזרים כסף לעיר אבל כסף זה לא חיים, זה לא בריאות, לא חרדות. אני לא יודע אם יש פיקוח לאן הכסף הזה הולך. יש חבורה שהשתלטה על שדרות. אנחנו פגועים גם בקאסמים וגם בכלכלה וגם במתח הנפשי. לא יודעים מה לעשות, לאן לפנות, עם מי לדבר".



מנצור התלונן כי "בשבוע שעבר נפל פה בשכונה ליד הבית של ראש העיר לשעבר אלי מויאל. העירייה שלחה לו פסיכולוגים ופסיכיאטרים. פה אצלנו שאנחנו 'עמך' אף אחד לא בא להסתכל, אף אחד לא בא להגיד מילה. יש אזרחים סוג א' ויש אזרחים סוג ב' שאין מי שידבר אליהם וישמע אותם. התקשורת מדברת ברמה הגבוהה, לא באים להסתכל פה על התושבים המסכנים שסובלים".



עוד הוסיף כי "כל החיים שלי אני גר בשדרות. חוץ מהצבא לא עברתי לאף מקום כל המלחמות הייתי פה. יש פה אנשים שנפגעו בנפש. עוברת משאית עושה רעש מי שיש לו את הפחדים קופץ במקום. אין מי שיושיע. ביבי נתניהו בא בלילות נפגש עם ראש העיר ועושים דילים, הכל בשביל הפוליטיקה שלהם. מראשון ועד אילת בשדרות ההתפקדות הכי גדולה לליכוד. מזרימים לראש העיר מיליונים. מי ידבר בשבילנו. מי רואה אותנו. זה יכל להרוג אותנו. ומה היה קורה? כלום".



"בבקשה ממכם, אתם התקשורת, תעזרו לנו", ביקש, "אל תעזבו אותנו. בואו לפה תסתכלו, שדרות כולה עיר רפאים. אין נפש חיה בחוץ. כולם מתחבאים בתוך הבתים שלהם. ככה אנחנו חיים. זה הולך ונהיה יותר גרוע נפשית. אין לך סבלנות. עם הילדים, עם האישה, על כך דבר ויכוחים ובלאגן. כולנו פגועים. לך לבריאות הנפש תראה איזה כדורים אנשים לוקחים. אנחנו בני ערובה. כל ראש עיר שהיה זה אותו דבר. אנחנו אזרחים בני ערובה. הנכד בן שישה חודשים. איפה שנפל היה במרחק שניים וחצי מטר מהילד".



טל טורן, מנכ"ל עיריית שדרות, אמר בתגובה לטענות של מנצור על הטיפול הלקוי, לכאורה, בתושבי העיר כי "אני באופן אישי ביקרתי באופן אישי את כל המשפחות. הסתובבנו לא רק אני אלא גם הקב"ט וצוות טיפול. אנחנו באופן כללי העברנו הודעה גם לתושבים כי מוקד חוסן שלנו פעיל 24 שעות עם הקו החם. הודענו גם למוקד העירוני שתושבים שפונים יופנו מיד לחוסן ולצוות התערבות ברווחה. אני לא כל כך מבין את אמירותיו של אותו תושב אני חושב שהוא מונע ממניעים זרים. פוליטיקה פנים עירונית אנחנו בשנת בחירות".



"קשה לי להגיב לאמירות שהן ממש לא מדויקות", המשיך, "אני מכיר את התושב באופן אישי ולכן אנחנו יודעים גם מאיזה מניעים הוא אומר את הדברים שהוא אומר. שדרות פורחת. אנחנו נוהגים לעשות כל שנה סקר שביעות רצון של התושבים והחוסן הנפשי של התושבים בשדרות הוא גבוה. לצערי הם למודי ניסיון מהתמודדות עם מקרי קיצון כאלה. התוצאות של הסקר מדברות בעד עצמן. התושבים סומכים על ההנהגה המקומית. הם מביעים את זה גם בסקר וגם בפגישות שאנחנו מקיימים עם התושבים. אנחנו נרים טלפון לתושב וננסה להבין מה הוא לחוץ ומה הוא טוען ואם אנחנו צריכים לתקן אז גם נתקן". 



עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן