לילה לא שקט עובר על תושבי עוטף עזה והנגב. עשרות אזעקות צבע אדום נשמעו בשעות הלילה (רביעי) במועצות האזוריות חוף אשקלון, מרכז הנגב ושער הנגב, בעוטף עזה ובחבל לכיש, ורקטה אחת נחתה בנתיבות, וכתוצאה ממנה אישה לקתה בחרדה, לעבר עוטף עזה נורו מעל ל-20 פצצות מרגמה. בתגובה לכך, צה"ל תקף - באמצעות מטוסים, מסוקים וכלי טיס, כ-25 יעדי ארגון חמאס ברצועת עזה. במהלך יום הקרב אתמול נורו מרצועת עזה לעבר ישראל כמות הרקטות הגדולה ביותר מאז מבצע "צוק איתן".

על פי הודעת דובר צה"ל, בין המטרות שהותקפו היו מחסני רחפנים שהיו מיועדים לטרור, מחרטה לייצור רקטות ומנועי רקטות, אמצעי לחימה ימי מתקדם, מתחמים צבאיים, מחנות אימונים ואתרים לייצור אמצעי לחימה. בהודעתו הוסיף דובר צה"ל כי "החמאס בוחר שוב לפעול כנגד האינטרסים של תושבי הרצועה ולאחר שנכשל בהפרות הסדר האלימות לאורך גדר המערכת בוחר לבצע ולאפשר ירי תלול מסלול רחב כנגד אזרחי ישראל". 

חמאס והג'יהאד האסלאמי הודיעו על הפסקת אש, ישראל הכחישה

עוד נמסר מהצבא כי "צה״ל ערוך לממש את פעילותו ככל שיידרש ובמגוון רחב של כלים למגוון תרחישים, ונחוש לפעול נגד פעילי הטרור וימשיך לבצע את משימתו להגן על אזרחי ישראל". מוקדם יותר דווח ברשת אל ג'זירה כי ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי הסכימו להצעת הפסקת אש מצרית שהייתה אמורה להיכנס בחצות, אך גורם מדיני ישראלי מסר כי "הדיווחים על הפסקת אש אינם נכונים".


יירוט של כיפת ברזל מעל שדרות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המודיעין המצרי העביר הערב  מסר לארגון הג'יהאד האסלאמי וקרא להם להפסיק את הירי לעוטף עזה. זאת במטרה למנוע התדרדרות לעימות צבאי. בארגון הטרור השיבו לפנייה ואמרו כי הם יבחנו את הבקשה. ניתן להעריך שבמקביל מופעל לחץ גם על ארגון חמאס בנושא מצד המודיעין המצרי, בעקבות ההסלמה בעוטף עזה. 
 
על פי דיווח ברשת "כאן ב'", בכיר בג'יהאד האסלאמי סיפר כי "המודיעין המצרי יצר איתנו קשר בניסיון להרגיע את המצב". אחמד אל-מודלל אמר את הדברים לרשת אלע'ד והוסיף "הג'יהאד האסלאמי אינו מעוניין בהסלמה עם ישראל, אך אם תמשיך התוקפנות הישראלית, 'ההתנגדות' לא תשב בחיבוק ידיים". חמאס והג'יהאד האסלאמי הודיעו הערב כי הם נוטלים אחריות לחלק משיגורי הרקטות.

בתוך כך, בעקבות מטח הטילים, שריפות פרצו בפארק אשכול ובצומת מגן. עוד נמסר מרכבת ישראל כי בשל המצב הבטחוני בעוטף עזה, נרשמים לעיתים עיכובים בלוחות הזמנים בתנועת הרכבות מאשקלון דרומה - לאופקים, נתיבות ושדרות. ברכבת ישראל ציינו שעל פי הנחיות מערכת הביטחון, תנועת הרכבות לאופקים, נתיבות ושדרות נמשכת, אך בכל פעם שמופעלת התרעת "צבא אדום" הרכבת עוצרת ונגרמים עיכובים. העיכובים נמשכים לעיתים כ-15-10 דקות, עד לקבלת האור הירוק להמשיך בנסיעה.

במהלך היום נרשמה בתחנות אופקים, נתיבות ושדרות ירידה חדה במספר הנוסעים. "תנועת הנוסעים היתה דלילה. כנראה שאנשים נשארו בבית ולא יצאו לעבודה, בשל המצב הבטחוני", העריך בכיר ברכבת ישראל. בשל המצב הבטחוני, שיוצר לעיתים עיכובים בלוחות הזמנים הוחלט ברכבת ישראל לפצל את תנועת הרכבות מאשקלון. התנועה פוצלה לרכבות הממשיכות מאשקלון דרומה, שם נרשמו העיכובים לעיתים ולרכבות הנוסעות מאשקלון צפונה, שנמשכת כסדרה ללא שינויים בלוחות הזמנים. כמו כן, משרד החינוך הודיע על ביטול טיולים בטווח של עד 15 קילומטרים מגבול הרצועה.

הרמטכ"ל ומפקד פיקוד דרום. צילום: דובר צה"ל

 
רקטה פגעה במתקן של חברת חשמל והובילה לניתוק הרצועה

המרכז הפלסטיני למידע מדווח שחברת החשמל ברצועת עזה טוענת כי ישראל ניתקה את אספקת החשמל לחלקים נרחבים ברצועה. מחברת החשמל נמסר כי "בשל פגיעה של רקטה במתקנים המזינים את רצועת עזה, נפגע ציוד ואי לכך הופסקו שלושה קווים המזינים את דרום הרצועה. בהערכה ראשונית שבוצעה במקום ידרשו מספר ימים לתיקון הציוד לצורך השבת אספקה סדירה. שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הנחה את חברת חשמל שלא לסכן את עובדיה, ולתקן את התקלה רק לאחר רגיעה".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, פרסם הערב באלמונסק עמוד הפייסבוק של מתפ״ש בערבית כי ירי פצמ״רים מצד ארגוני הטרור בעזה היא זו שגרמה לניתוק אספקת החשמל בדרום רצועת עזה. בפרסום נכתב: "לכל מאות אלפי העזתים שמתגוררים בשטח שבין צפון רפיח ועד דרום עזה ולא מבינים מדוע נפסקה אספקת החשמל לבתיהם, התשובה ברורה: הירי המאסיבי לאורך היום של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי, בחסות ארגון הטרור חמאס, פגע בתשתיות החשמל וגרם לתקלה באספקת החשמל לבתיכם, בעיצומו של חודש הרמדאן המבורך. תושבי רצועת עזה, הגיע הזמן להתעורר ולהבין כי חמאס והג'יהאד האסלאמי משתמשים בכם כבני ערובה וממשיכים בניסיונותיהם החוזרים ונשנים להביא להסלמה של המצב על חשבונכם, כשאתם אלו שנפגעים מכך בראש ובראשונה. #ארגוני הטרור פוגעים בעזתים".

בעקבות רצף האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון הערכת מצב מיוחד עם ראשי כל זרועות הביטחון. מוקדם יותר היום, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומפקד פיקוד דרום, אלוף אייל זמיר, קיימו דיון הערכת מצב עם ראשי הרשויות בעוטף עזה. ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, אמר אחרי הפגישה כי "כנציג של המערכת האזרחית אני מביע הערכה רבה לצה"ל הן מרמת החטיבה האוגדה והפיקוד, שכן המפגשים התכופים והעדכונים ההדדיים מגבירים את האמון ההדדי והעברת המסרים מתרחשת באופן מיידי, דבר המאפשר לנו להעביר את המסרים המהימנים לתושבים, דבר שמסייע לנו לחזור באופן מהיר ויעיל לשגרת החיים. הערכת המצב היא שהמתיחות עשויה להימשך בשעות הקרובות ועל כן ההנחיות הן לתושבים באזור עוטף עזה הרחוקים עד 7 ק"מ מהגדר להיות באזורים עם מרחבים מוגנים. לפי שעה, שגרת החיים נשמרת".

הרמטכ"ל עם ראשי היישובים בעוטף עזה. צילום: עיריית שדרות
הרמטכ"ל עם ראשי היישובים בעוטף עזה. צילום: עיריית שדרות


דובר הג'יהאד האסלאמי: "אנחנו לא מעוניינים בהסלמה הזאת"

דובר הג'יהאד האסלאמי, דאוד שיהאב, מסר לרשת אל-מיאדין: "אנחנו בשום אופן לא מעוניינים בהסלמה הזאת. ישראל היא שמנסה באמצעות המשך תוקפנותה לכפות הסלמה ומנסה להביא לעימות צבאי. אנחנו לא רוצים הסלמה ופנינו לא להסלמה ולמלחמה". מנגד, דובר צה"ל בערבית, רס"ן אביחי אדרעי, קרא לתושבי רצועת עזה שלא לתת לארגוני הטרור לגרור אותם להסלמה. "הג'יהאד האסלאמי הוא ארגון טרור הממומן על ידי איראן וניזון  מהאידיאולוגיה הטרוריסטית שלה. אפילו היום הוא השתמש בטקטיקות קרב איראניות. כמו שאמר מפקד בחמאס בעזה: היחסים בין שני הארגונים אינטימיים". 

הירי מגיע לאחר שחיל האוויר תקף יעדים של הג'יהאד האסלאמי במרכז רצועת עזה, בתגובה לירי שבוצע הבוקר אל עבר יישובי עוטף עזה. על פי דיווחים פלסטינים, צה"ל ביצע, בין היתר, בסך הכל שבע תקיפות על מוצב אל-פאג'ר של הג'יהאד האסלאמי, הממוקם מדרום לדיר אל-בלאח, והשמיד אותו. מדובר בירי הרקטות המאסיבי ביותר של ארגוני הטרור ברצועה מאז הסתיים מבצע 'צוק איתן'.