דובר צה"ל רונן מנליס חשף היום (שלישי) כי ארגון הג'יהאד האסלאמי הוא זה שעומד מאחורי המטח שבוצע לעבר יישובי הדרום, תוך שימוש ברקטות איראניות, במה שהוגדר על ידיו כ"אירוע החמור ביותר מאז מבצע צוק איתן". בסך הכל, נורו יותר מ-30 פצצות מרגמה (פצמ"רים), מה שהביא לתגובה חריפה של צה"ל שפגע ביותר מ-30 מטרות של חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. במסגרת זו, לדבריו, נפגעו מחסני אמל"ח, מפקדות ומנהרה דו-שימושית שחדרה לעומק 900 מטר בשטח ישראל, אשר אותה תכננו בצה"ל להשמיד השבוע.



לטענתו, למרות שהג'יהאד האסלאמי הוא זה שביצע את הירי, חמאס הוא זה שניסה להפוך את מרחב הגדר למרחב טרור, אשר מאפשר לחוליות טרור לבצע פיגועים שונים, בהם הנחת מטענים וירי. הוא הסביר כי חמאס מרגיש חוסר הצלחה בהיבט הטקטי, ולכן בצה"ל מזהים בשבועיים האחרונים, מאז "יום הנכבה", יותר אירועי טרור על הגדר. 

המנהרות שהופצצו על ידי צהל. קרדיט: דובר צהל

תקיפת מנהרת טרור של חמאס ליד מעבר כרם שלום. צילום: דובר צה"ל

המנהרה שסוכלה. צילום: דובר צה"ל
המנהרה שסוכלה. צילום: דובר צה"ל



מנליס אמר כי מערכת כיפת ברזל יירטה, בין היתר, גם פצמ"רים שנורו לעבר ישראל, והצהיר: "לא נשלים עם זה. זה מצב בלתי אפשרי, שאין לנו כוונה שיימשך. מדובר בתקיפה חריגה מאוד שייתכן כי הוכנה מראש, ואנחנו מוכנים למגוון רחב של תרחישים. יש לנו יכולות נוספות להחריף את התגובה". 



בצה"ל העבירו גם הנחיות לתושבים וביקשו מהם להישאר במרחק של 15 מטרים ממתחם מוגן. כמו כן, הוא ציין לטובה את ההתרעה של כמעט 20 שניות לפצמ"רים, שהצליחה הפעם הרבה יותר, בהשוואה לעבר.



בהתייחס למשט של פעילים פלסטינים שנועד לשבור את המצור, אמר: "חמאס מנע מחלק מהסירות לחצות את קו התשעה מיילים, אך חלק מהסירות חצו ואנחנו עצרנו את זה. לא נאפשר משטים מסוג זה". 



בהתייחס למנהרה שסוכלה, בצה"ל הסבירו כי מדובר במנהרה ייחודית ודו-שימושית שאותרה לפני כעשרה ימים, וכזו שחודרת לעומק המצרי ומשם חזרה לישראל. כוחותינו, למעשה, תקפו את המרחבים שבה נחפרה.



מפת פעילות צה"ל ברצועה. צילום: דובר צה"ל
מפת פעילות צה"ל ברצועה. צילום: דובר צה"ל