בראיון של אילנה דיין בפרק הסיום של תוכנית התחקירים 'עובדה' עם ראש השב"כ לשעבר, תמיר פדרו, נחשף כי ראש הממשלה ביקש לבצע האזנות סתר לבכירים במערכת הביטחונית בהם פרדו והרמטכ"ל דאז בני גנץ. ח"כ אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, התייחס היום (ראשון) ב-103FM לראיון של פרדו. 


"עצוב לי לראות את מבול הראיונות והספרים שיוצאים לאור לאחרונה בנימוק שהחומר עובר את אישור הצנזורה", אמר דיכטר, "מה לגבי החומר שלא עובר? מי הסמיך את העיתונאי, צוות הצילום וכל העוטפים את המרואיין עצמו להיחשף לאינפורמציה חשאית בטרם אושרה? לא ספר ולא ראיון נועדו למלחמה פסיכולוגית או להטעיית האויב אלא רק להאדרת המרואיין עצמו. ראוי ומוערך שאותם אנשים, שהשקיעו את מיטב שנותיהם למען מדינת ישראל, יכתבו ספר, אך המרחק בין זה לבין התיאורים שנחשפו ב'עובדה' ביום חמישי הוא גדול מאוד. מפתיע שאיש רציני כמו תמיר טוען שהמוסד הוא ארגון פשע עם רישיון". 

 
עוד הבהיר: "ראשי אגפים בשב"כ ובמוסד כועסים על הראיון הזה מאוד, גם אם עבר צנזורה. לאחר הראיון הטלפון שלי הוצף בהודעות מאנשים שלא שמעתי מהם 20 שנה, ביניהם ראשי אגפים לשעבר וראשי יחידות מסווגות שטענו שהעובדה שהצנזורה לא פוסלת מידע לא מכשירה את מוסר המידע להעביר אותו למראיינים ולכותבים. לא מזמן עף סגן ראש מוסד מתפקידו על הדלפת חומרים לתקשורת. תמיר מכיר אותו היטב".

"בשב"כ כועסים על פרדו". דיכטר. צילום: יוסי אלוני
"בשב"כ כועסים על פרדו". דיכטר. צילום: יוסי אלוני


כשנשאל האם יש לנקוט בצעדים נגד פרדו השיב: "הצנזורה יודעת היטב את טיב המידע שנחשף. כשהמערכת הביטחונית יצאה למהלך כזה (היערכות לתקיפה באיראן), היא יוצרת מעטפת הגנה על המידע. הבעיה מתחילה כשישנה זליגה של החומר המסכנת את המבצע או מסכנת את המהלך המדיני. אז פונים לגוף המקצועי בשירות הביטחון הכללי שמוסמך, אם צריך, להפעיל האזנות סתר כחלק מתהליך החקירה שלו". 

לדברי דיכטר, "ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן, גם כן הבהיר בתגובתו שאין שום מכניזם לבצע האזנה ספציפית לאדם מסוים. ראש הממשלה הוא האיש שמאשר את ההאזנות הסתר ויודע איך הכל צריך להיות מתואם. אי אפשר יהיה להאזין לאדם בכיר כלשהו מבלי שהמערכת תדע על כך. המוסד וצה"ל לא יכולים להאזין לאף אחד במדינת ישראל, כשיש בעיה ספציפית שעולה לצורך חקירתי מחשש לדליפת מידע ניתן להעביר פנייה לגורם המוסמך של השב"כ שיכול לאשר האזנות סתר, גם זה מחייב אישורים".
 
לסיום הבהיר: "מניסיוני רב השנים דלפו ממערכת הביטחון לאנשי תקשורת חומרים שסיכנו חיי לוחמים, טוב שהציבור לא יודע עליהם. ישנם אנשי תקשורת שיודעים את המידע הזה וכשהם פנו אליי נאלצתי לומר להם שאני לא יודע במה מדובר ונדהמתי מהיקף המידע שהגיע לאוזניהם. אני עוד יכול איכשהו לסמוך על מידע שמגיע לגופי תקשורת בישראל, אך מה יקרה כשהמידע יגיע לגופי תקשורת בחו"ל?"
 
עריכה: איתמר זיגלמן