שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר היום (שלישי) בכנס רואי החשבון באילת כי האמירות שיוצאות מאיראן לגבי העשרת אורניום נובעות מ"היסטריה", בשל פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין. ליברמן אמר כי ישראל לא תקבל נוכחות איראנית ליד הגבול עם סוריה, וכי חמאס "מתקדם יותר מחיזבאללה" מבחינת מחקר ופיתוח של אמצעי לחימה. השר התייחס גם למצבו הבריאותי של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר כי הוא לא צופה כי ימות בקרוב.
 
"אנחנו רוצים שאיראן וחיזבאללה יעזבו את סוריה. זה תנאי לכל הסכם אפשרי. לא נקבל נוכחות במרחק של 40 או 60 ק"מ מהגבול, כי לאיראנים יש טווח של מאות ק"מ שיכולים לסכן את התנועה האווירית האזרחית והצבאית מתל אביב צפונה", אמר ליברמן. שר הביטחון אמר כי להערכתו נמשכות הברחות הנשק מאיראן לחיזבאללה. "אני מניח שחלק מההברחות אנחנו לא רואים, ומפספסים למרות המודיעין הטוב בעולם. ליברמן כי האמירות האיראניות על העשרת האורניום נובעות מהיסטריה וציין כי "ליד מה שהסעודים אומרים על איראן, אני שלום עכשיו".
"אנו פועלים לשיפור המציאות האזרחית ברצועת עזה אבל תנאי לכל התקדמות הוא שחרור השבויים והנעדרים שלנו", הוסיף השר. לדבריו, פעולה לשיפור המציאות ברצועת עזה צריכה להיעשות תוך דילוג על חמאס ואבו מאזן, שלדבריו מנסה להכשיל כל מאמץ לשיפור המצב ברצועה. הוא ציין לדוגמה כי יו"ר הרשות הפלסטינית העביר החודש רק 50% מהמשכורות ל-78 אלף איש שמקבלים משכורות מהרשות ברצועת עזה למרות שמדובר בחודש הרמדאן. 


אנשי חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא
אנשי חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא
 
"מי שמדרדר את המצב זה אבו מאזן", אמר ליברמן. הוא הביע התנגדות לרגיעה ארוכת טווח עם חמאס, ואמר: "מי שמדבר על הודנה ל-10 שנים צריך להבין שזה 10 שנים של התעצמות הברחות של חמאס, בזמן שאנחנו אמורים להתחייב לא לפגוע בו". כשנשאל לגבי עתידו של אבו מאזן, אמר ליברמן: "אבו מאזן הוא כמו הבדיחה על הפולניה - חולה, חולה חולה ובסוף אלמנה. זה דומה לאבו מאזן, אבל אני לא נותן הערכות".

ליברמן אמר עוד כי מבחינת מחקר ופיתוח, חמאס מתקדם יותר מחיזבאללה משום שארגון הטרור הלבנוני מבריח מערכות נשק בעיקר, בעוד שבחמאס עוסקים בפיתוח. "לכן", הוא אמר, "אם ניתן להם 10 שנים של הודנה באין מפריע, בעוד עשר שנים נמצא את חמאס עם יכולות של חיזבאללה פלוס. יש לנו מדיניות ביטחון ברורה, אנו יודעים מה לעשות ובעיתוי הנכון". 
לדבריו, הססמאות הנזרקות לחלל האוויר על שיפור המציאות האזרחית וההומניטרית בעזה, שתביא בעקבותיה גם לשיפור המצב הביטחוני ולהפסקת החיכוך על הגדר ושיגור העפיפונים, מטעות. "זה כמו לומר שטחים תמורת שלום", אמר ליברמן. "ברצועת עזה חזרנו למילימטר האחרון של קווי 67' ובמקום שלום רק קיבלנו קסאמים", הוסיף. "המחויבות שלנו לשיפור הומניטרי ברצועה זה כבני אדם, אבל צריך לזכור ש'עניי עירך קודמים'. בכל מקרה לא נדבר על שיפור המצב ההומניטרי ברצועה לפני שישוחררו השבויים והנעדרים שלנו".

אבו מאזן לאחר שחרורו מבית החולים. צילום: רויטרס
אבו מאזן לאחר שחרורו מבית החולים. צילום: רויטרס

 
שר הביטחון התייחס לתופעת עפיפוני התבערה בדרום, ואמר: "אנחנו עובדים בקצב לפתח אמצעים טכנולוגיים נגד העפיפונים. זה עדיין לא הרמטי, הורדנו 400 מתוך 600 ופיתחנו אמצעים גם נגד הפצמ"רים וירי תלול מסלול". הגופים שעוסקים אצלנו בפיתוח בתעשיות הביטחון עובדים בקצב אבל לא צריך לעמוד עם סטופר ביד. אין פה הוקוס פוקוס, אנחנו עובדים קשה ובסוף נגיע לתוצאה".  ליברמן אמר כי תושבי רצועת עזה צריכים להבין כי ההנהגה הנוכחית של חמאס לוקחת אותם לאבדון. "צריך להחליף שם הנהגה אבל אנחנו לא נעשה את זה במקומם. עד שתושבי הרצועה לא ייקחו את גורלם בידיהם, לא נעשה את העבודה במקומם".

השר אמר כי האיראנים מעורבים בנעשה ברצועת עזה, בעיקר באמצעות הנחיות באינטרנט. לגבי פרויקט המנהרות אמר כי ישראל שמה לעצמה יעד לחסל עד סוף שנה את כל המנהרות חוצות הגדר. "אני מניח שזה יעד ריאלי להגיע לכל 19 המנהרות", אמר ליברמן. כשנשאל לכגבי האפשרות של סבב לחימה נוסף, אמר: "אנו לא מעוניינים בסבב לחימה נוסף, אבל הכדור לא במגרש שלנו אלא שלהם. אנחנו לא נמצמץ ולא נתעייף, ויש לנו מספק עוצמה ונחישות".