כעשרת אלפים פלסטינים התקהלו היום (שישי) סמוך לגדר המערכת והבעירו צמיגים בחמישה מוקדים לאורך הגדר, זאת כחלק מהפגנות יום שישי האחרון של חודש הרמדאן, במהלך ההפגנות הושלכו לעבר הכוחות רימון ומטען צינור, ושוגר עפיפון נפץ שהתפוצץ באוויר. בנוסף לכך, מפרי הסדר הבעירו צמיגים, יידו אבנים, ומשגרים עפיפונים בוערים במטרה לגרום לשריפות. באירוע נוסף, בוצע ירי לעבר עמדה צה"לית סמוך לגבול הרצועה,. באירוע עצמו לא היו נפגעים, אך נגרם נזק לעמדה.



במערכת הביטחון העריכו כי האירועים היום יהיו אלימים מאוד וכי חמאס עושה מאמצים רבים להביא רבבות פלסטינים להתעמת עם צה"ל בהיקפים דומים ליום הנכבה. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 618 נפגעים פלסטינים, בהם 80 מירי חי, כאשר על פי המשרד הפלסטיני, ארבעה מפגינים, אחד מהם נער בן 15 נהרגו, שמונה הוגדרו כפצועים קשה ו-85 בינוני. 



בצה"ל ציינו כי לראשונה הופעלו בנוסף לעפיפונים גם בלוני הליום, וחלק מהעפיפונים ששוגרו לעבר ישראל נשאו עמם חומר נפץ וכדוריות ברזל, שהיו אמורים להיות מופעלים באמצעות הפעלה סלולרית, ובמקביל לכך בצה"ל דיווחו על מספר משתתפים נמוך. שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו בעקבות המספרים הנמוכים כי  "הנחישות והמקצועיות של חיילי צה"ל בגבול עזה מוכיחות את עצמן. למרות המאמצים הגדולים של חמאס ואיראן, פחות ופחות מחבלים מגיעים לגבול שלנו", והודה לחיילי צה"ל.




פינוי פצועים ברצועה. צילום: רויטרס
פינוי פצועים ברצועה. צילום: רויטרס
עימותים ברצועה. צילום: רויטרס
עימותים ברצועה. צילום: רויטרס

למרות המתיחות הגבוהה והיום האלים שצפוי, בצה"ל לא מזהים בשלב הזה הכנות  לירי רקטות לעבר ישראל. אולם, ההערכות הן שבמידה ובמהלך הפרות הסדר יתרחשו אירועי טרור חמורים שצה"ל יגיב כלפיהם בתקיפות מטרות בעומק הרצועה, ירי רקטות לעבר ישראל הוא תרחיש סביר שנערכים אליו בצה"ל. במערכת הביטחון גם ערוכים לכך שהאירועים יכולים להתגלגל גם לסבב הסלמה נוסף.
עם זאת, במערכת הביטחון גם מביעים אופטימיות זהירה, שבתום העימותים היום, האירועים לאורך הגדר ילכו וידעכו ויתקיימו בהיקפים קטנים הרבה יותר מהחודשיים האחרונים. בצה"ל מעוניינים להפחית את מספר ההרוגים בצד הפלסטיני, מתוך הבנה שמספר נפגעים גבוה משרת את חמאס וגם מקרב הסלמה ביטחונית נוספת בדרום. אין שינוי בהוראות הפתיחה באש, אבל הופקו לקחים מהאירועים ביום הנכבה, בעיקר בהפעלת הצלפים בשטח.