עתידה של רצועת עזה מונח על סדר היום של הקבינט המדיני-ביטחוני, כאשר בשונה מהדיונים הנוגעים להיבט הצבאי, הדיון אמור להתמקד בדרכים המדיניות לסייע במשבר ההומניטרי ברצועה ולהציג דרכים בהן ניתן יהיה להקל על האוכלוסייה האזרחית בעזה ובה בעת להמשיך את המאבק בחמאס.


מפקד אוגדת עזה לשעבר, האלוף במילואים אייל אייזנברג, התארח היום (ראשון) ב"כאן ב'" והתייחס למצב הביטחוני הרגיש ברצועה, לסוגיית החזרת גופות החיילים ולמוכנותו של העורף במקרה של מלחמה.



האם הפתרון מול עזה נמצא במבוי סתום?

"שנים רבות אנחנו נמצאים במבוי סתום. אני לא חושב שבעת הנוכחית צריך לשנות משהו. נגזר עלינו לחיות בשכונה שבה אנחנו נאחוז תמיד היטב בקת הרובה. צריך להפגין נחישות, כי בסופו של יום מדובר בארגון טרור שלא מכיר בישראל, והקלה כזאת או אחרת בתנאים בעזה היא לא זאת שתשנה את פני המציאות". 
סיוע הומניטרי לא יכול לשנות את המציאות?
"בעת הנוכחית, כשכלי המשחק לא משתנים, אז הקלות כאלה ואחרות הן רק 'אקמול לחולה סרטן'. הצורך הוא שינוי מהותי בכללי המשחק והשחקנים, כדי שיהיה אפשר להידבר ולצאת קדימה. לא כך הם פני הדברים בעיני ההנהגה של חמאס. לצערי הארגון עושה שימוש ציני בנשים ובילדים. אנשיו משקיעים במנהרות והעצמת הטרור ולא עושים כלום כדי להקל על עצמם. הם לא לוקחים אחריות לגורלם". 

האם החזרת הגופות צריכה להיות חלק מהעניין? 
"החזרת הנעדרים צריכה לעמוד לנגד עינינו יום יום וצריכה להיות תנאי בסיסי לדיאלוג. אם הם מעוניינים בהקלות, אז אחד התנאים הוא החזרת השבויים והנעדרים. הם צריכים להכיר במדינת ישראל  בארץ ישראל".
 
תרגיל פתע בגולן - מה זה משדר?
"מערכת הביטחון עורכת תרגילי פתע באופן שיגרתי. היא בוחרת את הזירות שבהן היא מתרגלת לאור האיומים. צה"ל בודק שהוא מוכן, והוא משדר שהוא מוכן לכל התפתחות שתהיה".

פגישת הפסגה - איך היא עשויה להשפיע על ישראל בהקשר האיראני?
"זה 'להיתלות באילנות גבוהים'. אנחנו נמתין ונראה לאן זה יתפתח. כל מה שקשור בפירוז העולם מנשק להשמדה המונית הוא חשוב".
 
 .צילום: פלאש 90 אלוף במילואים אייל אייזנברג
.צילום: פלאש 90 אלוף במילואים אייל אייזנברג