צה"ל מפרסם היום (ראשון) כי לפני שבוע, באחת מתקיפות צה"ל ברצועת עזה, הותקפה מהאוויר בפעם הראשונה מנהרת טרור התקפית שאורכה כמה עשרות מטרים ויצאה לכיוון הים. המנהרה יצאה ממבנה סמוך מאוד למוצב ימי של חמאס, שנמצא כשלושה קילומטרים מהגבול לאורך החוף. על פי הערכות המודיעין, תפקיד המנהרה היה לאפשר לצוללנים הגעה חשאית אל הים ומשם לצאת לביצוע פיגוע בשטח ישראל מבלי שהיה ניתן לזהות את הצוללנים.
תיעוד נטרול המנהרה. צילום: דובר צה"ל

אילוסטרציה של מנהרות הטרור. צילום: דובר צה"ל

על פי הערכות, המנהרה שיצאה מתוך המבנה התחברה בים למעין מזח, שהוקם לטובת המשך חפירת המנהרה במים הרדודים עד לעומק של כשניים עד שלושה מטרים ומשם לצאת למשימות טרור שונות. גורם בכיר בחיל הים אומר כי בעקבות מחקר מודיעיני שנעשה בחיל הים ובגופי מודיעין נוספים, כבר לפני כמה חודשים עלה בידי צה"ל לאתר את המנהרה ובצה"ל המתינו לשעת כושר על מנת לתקוף אותה. הגורם הבכיר מעריך שבידי חמאס עוד מנהרות מהסוג הזה: "אנחנו מעריכים שיש להם עוד מנהרות כאלה, אנחנו עוקבים על זה  מודיעינית והתגובה שלנו והטיפול, בהתאם לצורך".
 בחיל הים מעריכים כי חמאס הספיק להשתמש במנהרה לטובת אימונים ומציינים כי בחמאס ממשכים לנסות לפתח את יכולות הכוח הימי במיוחד כאשר צה"ל הולך וסוגר את הגבול באמצעות מכשול. הכוח הימי של חמאס נחשב איכותי יחסית ברמת לוחמיו, אבל הוא עדיין קטן בכמויות ומספר הלוחמים שיש לכוח הזה מוערך בפחות ממאה. למרות מספר הלוחמים הקטן, חמאס משקיע משאבים רבים בפיתוח היכולות של הכוח ורכש ציוד מתקדם, זאת כהכנה ליום פקודה לבצע פיגוע איכותי בשטח ישראל.

פתח המנהרה שהותקפה. צילום: דובר צה"ל
פתח המנהרה שהותקפה. צילום: דובר צה"ל


בחמאס מייחדים לכוח הזה ביצוע של פיגועים איכותיים, אבל בחיל הים מעריכים כי יכולת הפעולה של צוללני חמאס מוגבלת לקילומטרים בודדים ואין ביכולתם לפגוע באסדות הגז או לחדור הרחק לתוך עומק השטח הימי של מדינת ישראל. למרות זאת, בצה"ל מזהים פה איום משמעותי ומשקיעים משאבים במחקר מודיעיני. כמעט בכל התקיפות האחרונות של צה"ל ברצועת עזה, חיל האוויר תוקף גם מטרות ומוצבים של הכוח הימי, זאת לטובת ניצול הזדמנות להחליש את היכולות של הכוח, כאשר יש שעת כושר לתקיפות ברצועה. בצה"ל טוענים שבתקיפות הללו הושמדו יכולות משמעותיות של הכוח הימי של חמאס, כמו למשל המנהרה הזו שהושמדה ונחשבת כמטרת איכות.