הסיעות החרדיות והתקשורת החרדית קיבלו את מתווה מתווה הגיוס החדש ללא זעקות שבר ואיומים במשבר קואליציוני, והסתפקו בהבעת הסתייגויות בעיקר בשל חשש מפגיעה בתקציב הישיבות. ש"ס ויהדות התורה מיהרו להודיע כי המתווה החדש יוצג בפני גדולי התורה כדי לקבל את הכרעתם בנושא.
יוצא דופן בעניין זה היה סגן השר מאיר פרוש, שבמאמר שפרסם הבוקר בעיתון "המבשר" כתב כי אסור להסכים למתווה החדש. 
פרוש טען כי "מתווה החוק שהוצג אתמול ע"י שר הביטחון הוכן ללא מעורבות של הנציגות החרדית מטעם יהדות התורה, וההמלצות כפי שפורסמו מגלות שהן כוללות נוסח ששולל את הסמכות משר הביטחון למתן דיחוי לבני ישיבות משירות צבאי, כאשר לא עמדו ביעדים". הוא הוסיף: "כתוצאה ממסקנה זו, אסור לנו להסכים עם המתווה החדש, שמשנה מוסכמה מושרשת ויסודית שלאורך עשרות שנים הצבא אפשר לכל לומדי התורה שתורתם אומנותם לקבל דיחוי משירות צבאי".

לדבריו, "יתרה מכך, לפני כינון הממשלה קבע ראה"מ נתניהו את המדיניות של הממשלה בדברים ברורים שאין להם משמעות לשתי פנים, כאשר במרכז דבריו בחר נתניהו לקבוע שאין ולא יהיו מכסות וכי כל לומד תורה יקבל את הדיחוי".
"המתווה החדש משתרע על 21 עמודים כולל הרבה פרטים חדשים שיש להתעמק בהן וללמוד מהן את ההשלכות העתידיות לגבי המשך הסדר מעמדן של בני הישיבות", הוסיף, "רק לאחר שיובררו כל הפרטים נוכל להציג את המכלול לפני מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות שליט"א שהם יורו לנו את הדרך אשר נלך בה", הוסיף פרוש.
חרדים בלשכת הגיוס, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) התייחס במליאת הכנסת להמלצות שפורסמו, ואמר כי "זו בושה וחרפה למדינה יהודית שמציעים בכלל שעל לימוד התורה יצטרכו לשלם עונש של הפחתת תקציב. נלמד את הצעת החוק שקיבלנו רק הערב ונביא אותה להכרעת גדולי ישראל". 
בעיתון 'הפלס' של 'הפלג הירושלמי' התייחסו בכותרת הראשית להמלצות הגיוס וכתבו "עומדים עלינו לכלותנו" וכן "הוחל בהליך חקיקה של מתווה חדש למימוש גזירת השמד של גיוס בני הישיבות". לדברי העיתון כי מדובר בשלב נוסף בגזירת השמד, שנועדה לקעקע את עולם התורה ולשנות את הציבור החרדי. בעיתון יתד נאמן נכתב כי הסיעות החרדיות מבקשות לאשר בקריאה שניה ושלישית את חוק הגיוס החדש עוד בטרם יסתיים כנס הקיץ של הכנסת.
מי שמתח ביקורת חריפה על המלצות ועדת הגיוס הוא מנכ"ל חדו"ש (העמותה לחופש דת ושיוויון), הרב עו"ד אורי רגב, שאמר "מעט מידי, לאט מידי, ופוליטי מידי. דחיית הפתרון הדרוש לגיוס האברכים לממשלות הבאות וגלגול אחריות לפתחו של בית המשפט העליון". לדבריו, האירוניה היא, שגם את המעט הזה ידחו המפלגות החרדיות בשאט נפש. 
שלח ל-103FM: "אין חדש תחת השמש בנושא הגיוס"
ח"כ עופר שלח (יש עתיד) הסביר לרוני דניאל בתוכניתו ב-103FM על המלצות הגיוס שהוגשו אתמול וציין כי "כל העקרונות שנמצאים בחוק החדש קיימים גם בחקיקה שלנו שבוטלה על ידי הכנסת הנוכחית".
לדבריו, יש מקום לתהליך שיעלה באופן הדרגתי את מספר החרדים שמתגייסים. "לגבי התוכנית שהוצגה אתמול - היא מוכיחה שחוק הגיוס שהעברנו בכנסת ה-19 היא הדרך היחידה ללכת בה", אמר, "כל העקרונות שנמצאים בחוק החדש קיימים גם בחקיקה שלנו שבוטלה על ידי הכנסת הנוכחית. יש לי חשש וחשד שאחרי שהוכיחו שהעקרונות שלנו נכונים יציגו חוק שימוסס את אותן הצעות". הוא העריך כי "כנראה תהיה חקיקה בנושא, אך לא של הדבר הנכון".
שלח הסביר כי "כשהתכוונו ברצינות להעביר חוק גיוס בכנסת ה-19, עבדנו עליו במשך חצי שנה ברמה הממשלתית, וועדת שקד עבדה עליו עוד שמונה חודשים. הדיון על החוק הנוכחי היה של 12 שעות בתחילת ימיה של הכנסת ובכך יציגו חוק חפוז כדי שכולם יהיו מרוצים אך הערכים של החברה ישראלית וגם השוויון בנטל ייפגעו". הוא סיכם: "לצערי אין חדש תחת השמש".
עריכה: איתמר זיגלמן