מדובר בפתרון שהתפוקות שלו מוגבלות מבחינת היכולת להרחיב את כניסת הסחורות לרצועה גם מהים, אבל עדיין זו התקדמות משמעותית ולא חייבים לאשר כעת בניית נמל בעזה או אי מלאכותי מול הרצועה.
במקרה של החלטה עתידית על הכנסת סחורות לרצועה דרך הים, אומר קצין בכיר בחיל הים: “בין אם מדובר ברציף באשדוד או בקפריסין, הכל יצטרך לעבור בידוק ושיקוף מלא ומוקפד בטרמינל ייעודי שיופעל על ידנו, כאשר האחריות על הבידוק והביטחון תהיה של אנשי ביטחון ישראלים. לא נשחק ברולטה, יש פוטנציאל הרסני בתעבורה ימית והשיקולים הביטחוניים לפני הכל”.
רעיון נוסף שנבחן לאחרונה גם בחיל הים: לאפשר לפלסטינים הכנסת כלובי דגים, שיכולים לפתח את החקלאות הימית. בחיל הים מסבירים שמכיוון שהכלובים נמצאים בדרך כלל במרחק של כשלושה מייל מהחוף - ניתן לפקח עליהם ביטחונית.
בכל מקרה, חשוב להדגיש כי מדובר בתוכניות בלבד, וכי בשלב הזה אין החלטה של הדרג המדיני לשנות את המדיניות כל עוד אין התקדמות מול חמאס בכל הקשור למשא ומתן להשבת גופות החללים, סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול, והנעדרים הנוספים ברצועת עזה, אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א־סייד.
יוזמה של ראשי מועצות בעוטף עזה לאשר הכנסת עזתים לעבודה בישראל נפסלה על ידי השב”כ. בין הדרג המדיני והצבאי יש הסכמה כי תוכנית רחבת היקף לקידום כלכלי של הרצועה צריכה להיות מותנית בפתרון סוגיית הנעדרים הישראלים. אולם הצבא, בניגוד לדרג המדיני, סבור כי בינתיים יש לצאת באופן מיידי ביוזמות כלכליות משמעותיות על מנת למנוע קריסה של הרצועה.