השר לשעבר גונן שגב נעצר בחשד לריגול נגד ישראל ולמען איראן, כך הותר היום (שני) לפרסום. בהודעה משותפת למשטרה ולשב"כ נמסר כי השר לשעבר יצר קשר עם גורמים בשגרירות איראן בניגריה ולאחר מכן נפגש עם מפעיליו האיראניים והעביר להם מידע הקשור בין היתר לנושאי ביטחון בישראל. כעת הוא מואשם בסיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לאויב וריגול נגד המדינה.

הפרשן הצבאי של מעריב, יוסי מלמן, התייחס לפרשה ב-103FM: "זה חמור יותר ממה שזה נשמע. אני לא יכול להעלות על הדעת הפקרות יותר גדולה מאדם שהיה בעבר שר בממשלת ישראל, שנענה לפנייה של שגרירות איראן בניגריה ומגויס בצורה הקלאסית ביותר למסור מידע תמורת מידע. הוא נסחף למערבולת הריגול ולאט לאט הוטלו עליו עוד ועוד משימות, הוא נסע פעמיים להיפגש עם המפעילים שלו בטהרן ואף התבקש לגייס ישראלים נוספים מהתחום הביטחוני במסווה של פגישות עסקים". 


גונן שגב במהלך הערעור שלו לעליון. צילום: פלאש 90
גונן שגב במהלך הערעור שלו לעליון. צילום: פלאש 90



"ההערכה שלי היא שאחד מאותם ישראלים מסר את המידע לשירות הביטחון הכללי וכך גילו את המקרה. לאחרונה הוא נסע לאפריקה, אליה סורב להיכנס. להערכתי ישראל ביקשה למנוע את כניסתו ולכן הוא שב לישראל, נעצר ונחקר", הוסיף מלמן. כשנשאל על הדרך שגונן הובא ארצה השיב: "להערכתי לא חטפו אותו".

ניסים משעל התייחס לפרשה וניסה לשים אותה בפרופורציה: "יש לזכור שלא מדובר במרדכי ואנונו שהסגיר את סודות הגרעין. זה גם לא נחום מנבר שב-1998 נידון לעשר שנות מאסר על ריגול ומכירת ידע, ציוד וחומרים לאיראן. גונן שגב נותק בשנת 2005 ממידע והורשע ביבוא סם מסוג אקסטזי לישראל. הוא מנותק מכל הקשרים הביטחוניים והמקורות. החל כאן גל עליהום ואני מבקש לשים את הדברים בפרופורציה הנכונה".

"זה יותר גרוע ממקרה ואנונו לדעתי", טען מלמן, "ואנונו מסר מידע לעיתון. כאן מדובר במדינת אויב זרה שטוענת שלישראל אין זכות קיום. האיש ישב בישיבות ממשלה ויודע על מתקני אנרגיה, מתקני מים ומתקנים סודיים שלנו. המעשה והכוונה חמורים ביותר. זה הישג אדיר לאיראן שהצליחו לגייס שר לשעבר למענם". 

בן כספית השיב להם וסיכם: "זו פעם ראשונה ששר לשעבר מעביר מידע למדינת אויב כמו איראן. המעשה והכוונה אכן חמורים מאוד אך כשגונן נכנס לבית הסוהר לראשונה הוא שהה בבית סוהר רגיל עם אסירים רגילים, ולכן כנראה שהשירות הבין שאין בידיו אינפורמציה משמעותית ולא נוצר נזק ביטחוני מהדברים שלו". 

עריכה: איתמר זיגלמן