עונה לחמאס: לאחר עוד לילה מתוח במיוחד בדרום הארץ, שכלל תקיפות של חיל האוויר ברצועה ועשרות שיגורים לעבר שטח ישראל, ובתגובה להצהרת חמאס, לפיה "כל תקיפה תיענה בתקיפה", איים הערב (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1, כי "עוצמת התגובה תגבר ככל שיידרש".



"יש לנו שלום מבורך עם מצרים ועם ירדן, שמחזיק מעמד חרף סערות הזמן, אבל אנחנו רואים בכמה חזיתות מסביבנו אויבים שתוקפים אותנו או מנסים לתקוף אותנו", אמר רה"מ, שהוסיף: "אינני מתכוון לתכנן את המהלכים שאנחנו מתכננים מול עזה, אנחנו מוכנים לכל תרחיש ועוצמת התגובה תגדל ככל שיידרש".



"בגזרת סוריה", לעומת זאת, "אנחנו פועלים על מנת למנוע את ההתבססות האיראנית", אמר נתניהו, שאיים: "אגרוף הפלדה של צה"ל יהלום בעוצמה בכל מי שחותר לפגוע בנו".



מלבד זאת, הוא סיפר על החוויה האישית שלו בבסיס בה"ד 1: "לפני 49 שנים, בעיצומה של מלחמת ההתשה, גם אני עברתי כאן את קורס הקצינים. במשך כמה שנים זה היה ביתי. הכל היה חדש ובוהק, וכמובן שלא היו כאן את המסכים האלה. אבל בשאר הדברים זה די דומה. מסביב, כמעט הכל היה צחיח ומקובע, וזה בניגוד למה שקורה היום בנגב. הערכים שלמדתי כאן היו המשך לערכים שספגתי ביחידה ממנה באתי - יוזמה, חתירה בלתי מתפשרת להשגת היעד ודבקות במטרה. ומהי המטרה שעלינו לדבוק בה? ניצחון במלחמה והגנה על מדינתנו האחת והיחידה. לפני 70 שנה חידשנו את קיומנו הריבוני בארצנו והפכנו לעם רב כוח. התכלית היא להבטיח את קיומו של עמנו בארצנו".



כמו כן, הוא שיתף בחוויה שעבר במקום עם אחיו יוני ז"ל, שנהרג בעת מילוי תפקידו במבצע אנטבה. "התרגשתי לראות את תמונתו של אחי הבכור יוני בכניסה למשרד המפקד כאן. בתמונה נראה יצחק רבין ז"ל כשהוא מצמיד לדש הצווארון של יוני את סיכת המ"מ, סיכת החניך המצטיין. לפני שהגעתי לכאן יוני רצה לוודא שאני אצליח כאן ולקח אותי לשטח ליד ראש העין. הוא לקח אותי לגבעה ואמר לי: 'דמיין שאתה פה עם כיתת חיילים והנשק הכי כבד שיש לך זה מאג, ואז נפתחת עליך אש. יוני אמר לי שאני חייב לשמור על קשר עין עם האויב בציר התנועה. גם האויב זז, הוא אינו סטטי. זה דורש יוזמה ותושייה".



ליברמן עם איזנקוט. "חמאס עשה טעות". צילום: אריאל חרמוני
ליברמן עם איזנקוט. "חמאס עשה טעות". צילום: אריאל חרמוני



השר ליברמן: "חמאס עשה טעות"

שר הביטחון אביגדור ליברמן איחל הצלחה לצוהרים בהמשך הדרך, ושלח מסר לחמאס: "אנו מתמודדים בו זמנית עם עפיפונים וטילים ארוכי טווח של האויב. לכן, האתגרים העומדים בפניכם מורכבים ביותר, ואתם, כדור המפקדים לעתיד, תצטרכו להתמודד איתם במקצועיות ובנחישות. אין לי ספק מה תהיה התוצאה הסופית, אבל על מה שקרה אתמול יש לומר רק שלוש מילים לחמאס: זו הייתה טעות"



הנשיא על פרשת עופר וינטר: "קידום מפקדינו לא נקבע ע"פ מה שמתחת לקסדתם"


נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין, שדיבר אף הוא בטקס, התייחס לפרשת עופר וינטר, ואמר לקצינים החדשים כי "מהיום והלאה, משיבוצכם הראשון ועד המינוי האחרון לא תזכו בטרם שחרור, דעו בביטחון מלא כי מפקדיכם שופטים אתכם על פי היכולת שתפגינו, על פי סולם הערכים בו תדבקו ועל פי הדוגמה האישית".



לדבריו, "אלה ואלה בלבד הם שמנחים היום וינחו גם בעתיד את מפקידנו, האמונים על מינוי סגל הפיקוד. אני יודע שאת קידומם של מפקדינו לא קובעים על פי מה שמסתתר מתחת לקסדה".



הרמטכ"ל: נמשיך לפגוע באויבים ונחזיר את הביטחון לדרום"


הרמטכ"ל גדי איזנקוט התייחס אף הוא למצב השביר ברצועה, ואמר כי "צה"ל פועל מסביב לשעון ביוזמה המוכרת לאויבנו. נמשיך לפגוע בהם ונחזיר את הביטחון ליושבי הדרום".



בפתח דבריו אמר איזנקוט כי "יובל חלף מאז התגשם חזונו של בן גוריון - הקמת בית הספר לקצינים בנגב. מקום שממנו צמחו המפקדים הטובים ביותר של ישראל. כפי שאמר 'תדע כל אם עברייה שמסרה את גורל בניה לידי המפקדים הטובים ביותר'. במעשיכם משתקפת רוח צה"ל ודורות של צוערים מכל החברה הישראלית, אשר הופכים בתהליך ההכשרה האיכותי לצבא הגנה לישראל. עם הצטרפותכם, כחוליה נוספת, אתם מקבלים על עצמכם חובות רבות, וזכות אחת גדולה - לפקד, להשפיע, לתרום ייעודו של צה"ל בהגנה על המדינה, בהבטחת קיומה".



לדבריו, האירועים האחרונים ממחישים את הנפיצות הגדולה, צה"ל פועל מסביב לשעון ביוזמה המוכרת לאויבנו. נמשיך לפגוע בהם ונחזיר את הביטחון ליושבי הדרום. אני משוכנע שנשיג את זה בתבונה, נחישות ובהקדם. יוטלו עליכם משימות רבות, אני רוצה להדגיש שני ציוויים - למלא את המשימות לאור המטרה, ולעשות כל מאמץ כדי להחזיר את חייליכם בריאים ושלמים הביתה לשלום. אני מצפה לשפר את הכשירות המבצעית, ולהציב את רוח צה"ל כמצפן לעשייה".



"כפי שאמר גדעון בן יואש, 'ממני תראו וכן תעשו'", הוסיף הרמטכ"ל. "דורשים במעשיכם את הערכים והדרישות מפקודיכם. 38 שנים אחרי שעמדתי על המגרש הזה, אני מוצא זאת כעצה הטובה ביותר לדרך הפיקוד הארוכה שעברתי, וזאת העצה שאוכל לתת לכם היום. בני המשפחות, מגיע לסיומו תהליך ארוך ומפרך שהתחיל מהבית. תהליך שכולל את החנוך וערכי הרעות שהנחלתם בהם, יהיו מהיום הערכים שלאורם יובילו אלפי חיילים למשימות הביטחון. אתם גאוות המשפחה והמדינה. טפחו את רוח הלחימה, ראו את גורל המערכה, והוסיפו לחזק את ביטחון ישראל. עלו והצליחו".