כמעט חודשיים לאחר יום הקרב מול משמרות המהפכה על הגבול עם סוריה, והשקט, שנשמר לפחות בתקשורת, הרחיק את המציאות הביטחונית המורכבת בצפון מראש סדר היום הציבורי. התקיפה אתמול בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, שיוחסה לישראל, סיפקה רק תזכורת קצרה לכך שהמצב בצפון רחוק מלהיות באמת רגוע ושקט. בישראל לא מאשרים את התקיפה האחרונה, אבל אין זה סוד שבחודשיים האחרונים חיל האוויר המשיך לפעול בשמי סוריה.

זה רק חלק קטן מהמתיחות, וזו עשויה לעלות עוד יותר כבר בימים הקרובים. מלחמת האזרחים בסוריה מתקרבת לישראל, ובצה"ל עוקבים אחר ההתפתחויות. כוחותיו של בשאר אסד נערכים לקרבות מכריעים בדרום המדינה, סמוך מאוד לגבול. בצה"ל מעריכים שאסד מעוניין לכבוש את האזורים הסמוכים לגבול ברמת הגולן.
 
מהלך צבאי מהסוג הזה עשוי לגרור חדירת כוחות צבאיים סוריים למרחב החיץ עם ישראל, בהפרה בוטה של הסכם הפרדת הכוחות בין סוריה לישראל. במקרה כזה, הדילמה שתעמוד בפני הצמרת המדינית־ביטחונית גדולה. כרגע המאמץ המרכזי מושקע במישור המדיני מול האמריקאים והרוסים. בצה"ל מעדיפים שדברים ייפתרו במישור המדיני, אבל לא מתכוונים לוותר בעניין זה. 


בכל מקרה, אם הלחימה תגבר בימים הקרובים, בצה"ל מעריכים כי זליגות ירי לא מכוון מהצד הסורי לעבר ישראל יתרבו בזמן הלחימה, מה שיכול להביא לתגובות צבאיות ישראליות ולהגברת המתח באזור. אבל בישראל לא רואים את כניסת הכוחות של אסד למרחב החיץ ברמת הגולן כבעיה האפשרית היחידה. קו אדום נוסף מבחינת ישראל הוא שלחימה שיבצע צבא אסד סמוך מאוד לגבול עם ישראל, תתבסס גם על כוחות נוספים, של מליציות שיעיות הנתמכות על ידי איראן, ואולי גם של לוחמי חיזבאללה. 
 
אבל מעבר לתרחיש הזה, שיגביר את המתיחות בצפון, בישראל מסתכלים לטווח הארוך, ומזה מוטרדים אף יותר. אם לאחר הלחימה במורדים, כוחות בעלי אוריינטציה איראנית או הקשורים בחיזבאללה יישארו קרובים לגבול עם ישראל, זהו קו אדום שבירושלים לא מוכנים להשלים איתו, מכיוון שמהלך כזה יהווה איום ישיר על השקט בגבול. 
 
החשש במערכת הביטחון הוא שכוחות כאלה ינסו להיטמע למראית עין בצבא הסורי. במודיעין הישראלי עוקבים בימים האחרונים אחר ההתפתחויות האחרונות. גם על מנת לנתח צבאית את המהלכים הצפויים ואת ההשלכות האפשרויות על צה"ל, וגם כי בחומרים שנאספים ייעשה שימוש דיפלומטי־מדיני. 
 
את הסימן הראשון למתיחות הגוברת אפשר היה לראות עוד לפני התקיפה שאירעה אתמול. בתחילת השבוע החליטו בחיל האוויר שלא לקחת סיכונים מיותרים והפעילו את מערכת הפטריוט בניסיון ליירט מל"ט השייך לצבא אסד, כאשר זה עדיין היה במרחק של 10־15 ק"מ מהגבול עם ישראל. כשזיהו בחיל האוויר כי כיוון הטיסה הוא לעבר אזור החיץ, הוחלט לירות לעבר כלי הטיס, אך לא פגעו במטרה. ככל שהלחימה תתקרב לגבול, גובר הסיכוי לעוד אירועים מהסוג הזה כבר בתקופה הקרובה. המצב הזה מחדד עוד יותר מבחינת ראש הממשלה, שר הביטחון והמטכ"ל את הצורך שלא להיכנס לעימות צבאי מול חמאס בעת הזו.