שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס היום (שישי) לסיוע הומניטרי שצה"ל העביר במהלך הלילה לסורים שנמלטו מהלחימה בדרום סוריה, ושוהים במחנות האוהלים ברמת הגולן הסורית. במסגרת המבצע, שארך כמספר שעות, הועברו כ-300 אוהלים, 13 טון מזון, 15 טון מזון לתינוקות, שלושה משטחים של ציוד רפואי ותרופות ו-30 טון של ביגוד והנעלה. המבצע התנהל בארבעה מוקדים במקביל.



ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו בנוגע לסיוע כי "אנחנו עוקבים מקרוב אחר הנעשה בדרום סוריה. נקפיד על שמירת האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. כמו תמיד נהיה מוכנים להעמיד כל סיוע הומניטרי לאזרחים, נשים וילדים, אך לא נקבל אף פליט סורי בשטחנו. תודה לחיילי צה"ל על העבודה סביב השעון בכל החזיתות".





על פי הודעת הצבא, מדובר בסיוע ייעודי שהועבר למחנות הסורים בדרום ובמרכז רמת הגולן הסורית. במחנות אלו, הממוקמים בסמוך לגבול, נמצאים כמה אלפי סורים החיים בתנאים ירודים ללא גישה למים, חשמל, מקורות מזון או מצרכים בסיסיים. בימים האחרונים זוהתה עלייה בהיקף הסורים השוהים במחנות.



"צה"ל מקיים מזה מספר שנים, כמחווה של רצון טוב, מדיניות של הגשת סיוע הומניטרי מציל חיים במסגרת פעילות מנהלת 'שכנות טובה' לצד אי התערבות בלחימה הפנימית במדינה. פעילותה של המנהלת מקבלת בימים אלו משנה תוקף לאור מצבם הקשה של בני המקום, תושבי רמת הגולן הסורית", נמסר מדובר צה"ל.



גבול סוריה ישראל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
גבול סוריה ישראל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



"בצה"ל עוקבים אחר המתרחש בדרום סוריה וערוכים למגוון תרחישים, בהם גם המשך הענקת הסיוע ההומניטרי לסורים הנמלטים. צה"ל לא יאפשר מעבר סורים נמלטים לשטח הארץ וימשיך לעמוד על האינטרסים הביטחוניים של ישראל".כ-70 אלף אזרחים נסו בימים האחרונים מהעיר דרעא שבדרום סוריה ומפרבריה לכיוון רמת הגולן. "אנחנו ישנים על האדמה, וממתינים לביטחון", אמר אחד הפליטים. בתוך כך, בהפגזות של צבא המשטר על דרעא נהרגו עד כה כ-100 בני אדם.



כזכור, תחילת המנוסה של תושבי העיר הסורית הייתה ביום ראשון השבוע. מאות משפחות יצאו מפרברי דרעא הצפוניים והמזרחיים, ונמלטו לכיוון האזורים הפחות מסוכנים מבחינתם. חלקם כבר הגיע לרמת הגולן הסורית, והקימו מחנה מאולתר במקום. הפליטים החדשים מספרים על מצב הומניטרי קשה, כולל חיים על האדמה בלי אוהלים. הם הביאו איתם מה שיכלו לשאת, על מנת שיהיה להם נוח יותר לישון עם ילדיהם.



אבו מוחמד עקרבא, שהגיע מצפון דרעא, סיפר לסוכנות הידיעות הטורקית אנדולו, כי "למעלה מ-70 אלף אזרחים נאלצו להימלט מהערים והכפרים בפרברי דרעא הצפוניים והמזרחיים בימים האחרונים". עקרבא, אב לשלושה ילדים, סיפר עוד: "נאלצנו להימלט בשל ההפגזה האינטנסיבית על ידי מטוסי קרב וירי ארטילרי. רבים הגיעו לגבול ירדן או לגולן, בחיפוש אחר מקום בטוח".