המוסד השיב לישראל את שעון היד של לוחם הארגון אלי כהן ז"ל. השעון הושב במבצע מיוחד של המוסד, שאירע בתקופה האחרונה. בטקס האזכרה השנתי שהתקיים לפני מספר שבועות לזכרו של כהן, הציג ראש המוסד יוסי כהן לבני המשפחה את שעון היד ששימש את המרגל לשעבר שנלכד בסוריה. בארגון מסרו כי "הפריט יקר הערך מוצג כיום במטה המוסד לאות ולזיכרון ללוחם האגדי ובראש השנה יועבר השעון לחזקת המשפחה". בתו של אלי כהן, סופי בן דור, חשפה בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM כי "הוא נקנה באינטרנט".



לאחר הוצאתו של אלי כהן להורג ב-18 במאי 1965, הוחזק שעון היד בידי מדינת אויב. עם השבתו של השעון לישראל בוצעו פעולות מחקריות ומודיעיניות שבסיומן נקבע חד-משמעית כי אכן מדובר בשעונו של אלי כהן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה כי הוא "מברך את לוחמי המוסד על פעולה נחושה ואמיצה, שכל מטרתה היא להשיב לישראל זיכרון מלוחם גדול שתרם רבות לביטחון המדינה".



ראש המוסד יוסי כהן הוסיף: "אנחנו זוכרים את אלי כהן ולא שוכחים. מורשתו, מורשת של מסירות, נחישות, אומץ לב ואהבת המולדת היא מורשתנו. אנחנו זוכרים ושומרים על קשר קרוב לאורך כל השנים גם עם משפחתו, נדיה וילדיו. השנה, בסיומו של מאמץ מבצעי, הצלחנו לאתר ולהביא ארצה את שעון היד של אלי כהן אותו ענד בסוריה עד היום בו נתפס. השעון היה חלק מדמותו המבצעית של אלי וחלק מזהותו הערבית הבדויה".



אלי כהן. צילום: ללא


"הדבר היחיד שיש לנו מאבא"



כאמור, סופי בן דור, בתו של אלי כהן, סיפרה ב-103FM על תחושותיה: "זה מרגש מאוד, זה הדבר הראשון והיחיד שיש לנו מאבא אחרי שהוא נתפס, זה שייך לו. אני לא יודעת מה משוחרר לפרסום, ומה לא, אז לא אחשוף פרטים". למרות שלא יכלה לחשוף יותר מידי, בן דור הוסיפה פרט חשוב וסיפרה כי השעון הושג בדרך מפתיעה: "הוא נקנה באינטרנט".


עוד אמרה בתו של אלי כהן: "מישהו פנה ואמר שיש לו את השעון, נעשו בדיקות, ולאחר שמצאו שהאנשים מהימנים והסיפור הגיוני, החליטו לרכוש את השעון. לא שאלתי כמה עלה. אני לא יודעת איזה בדיקות נעשו, כי לא חשפו בפנינו. הודיעו לנו לפני תקופה ארוכה, ובאזכרה הם חשפו לנו את השעון וביקשו רשות להשאיר אותו אצלם לתקופה כדי להראות לאנשים שלהם, והובטח לנו שבראש השנה זה יחזור אלינו. עוד לא בדקתי אם השעון עובד".
"הייתי בת 4 וחצי כשהוא הוצא להורג", אמרה בן דור. "אני זוכרת אותו כי הוא בא לביקורים כל כך מעטים, והמציאות השתנתה כל כך כשהוא הגיע, אז אני זוכרת. אני לא חושבת שהוא לימד אותי על השעון. השעון יחזור א בראש השנה, ונראה אז מה נעשה אתו. אמא רוצה לפתוח מוזיאון של הדברים שלו, יש גם חליפה שאנחנו מנסים לאתר, ממוזיאון השעווה, אבל אנחנו לא יודעים איפה היא. המציאות הסורית משוגעת".