לראשונה מזה 55 שנה, ביצע חיל הים הישראלי תרגיל משותף עם הצי הצרפתי במים הטריטוריאליים של המדינה האירופית. בתרגיל לקחו חלק שתי ספינות טילים - אח"י אילת ואח"י כידון, שהפליגו לצרפת במשך חמישה ימים לפני כשלושה שבועות. בסוף השבוע האחרון שבו ספינות הטילים מהתרגיל המשותף.



היום במסגרת הקשרים המשותפים נכנסו ספינות טילים צרפתיות לנמל חיפה, זאת לקראת תרגיל משותף נוסף שייערך בשבוע הבא. אלוף משנה דרור חג'ג', ראש מחלקת תורה והדרכה בחיל הים, אומר כי "הרצון לבצע את התרגיל בצרפת הגיע מיוזמה צרפתית בדיונים משותפים, אבל הדבר מבטא את הידוק הקשרים והרצון של שני הצדדים לחזק את הקשרים ולעביר ידע רלוונטי אחד מהשני".

תרגיל חילות הים של ישראל וצרפת


לדבריו, "התרגיל המשותף עסק בעיקר בהתמודדות משותפת בדימוי של ירי טילים על הספינות, כאשר מטוסי חיל אוויר צרפתיים שטסו בגובה נמוך מאוד דימו ירי טילים לעבר הספינות. בנוסף במהלך התרגיל תרגלו הכוחות המשותפים מתקפה רחבה של כלי שייט מתאבדים, שניסו לפגוע בספינות הטילים וגם תורגל ירי משותף בתותחי הספינות".



אלוף משנה חג'ג' אמר בתדרוך לכתבים צבאיים כי החשיבות האמיתית של התרגיל זה בעצם קיומו וברצון ובמוטיבציה לשפר ולהדק את היחסים, זה הרבה יותר חשוב מאשר התרגולות המשותפות החשיבות היא בכך שבמידת הצורך ומדיה והכוחות יפגשו בים, ההיכרות המקדימה תסייע לשני הצדדים. לצי הצרפתי כחלק מכוח נאט"ו אינטרסים ומשימות שונות במי הים התיכון וגם באזור שלנו. מבחינה צבאית בשנים האחרונות צה"ל הידק את יחסיו עם מדינות נוספות שחברות בכוח נאט”ו".



מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, שביקר גם הוא בצרפת במהלך התרגיל ונפגש עם מפקד הצי הצרפתי אמר, כי "בעידן הנוכחי, בו רבות התהפוכות ורבים השינויים, זווית הראיה של זרוע הים הישראלי חייבת להיות גלובלית. שיתופי פעולה עם ציים מרביים חיוניים, על מנת לחזק את ביטחון ישראל במרחב הימי".