ברקע כיבושי צבא אסד עוד ועוד מעוזי מורדים סמוך לגבול עם ישראל, שר הביטחון אביגדור ליברמן ערך היום (שלישי) סיור ברמת הגולן והזהיר את משטרו של אסד מנוכחות באזור החיץ בגבול. "אני רוצה לחזור על מה שכבר אמרתי. סיירנו לאורך הגבול וראינו את האוהלים של הפליטים הסורים. אנחנו מוכנים להעניק כל סיוע הומניטרי ואנחנו לא מוכנים לקבל שום פליט בשטחנו. הדבר השני שגם חשוב לציין זה הסכם ההפרדה מ-74' והבהרתי פה גם למפקדים וגם לנציגי אונדו"ף, מבחינתנו כל כניסה של כוח סורי לאזור חיץ, כל חייל סורי שיימצא באזור החיץ, מסכן את נפשו.



"גם לגבי הרצועות הנוספות, גם שם נקפיד על קוצו של יוד על ההרכב ועל כמות היקף הכוחות בהתאם לאותו הסכם של 74'. דבר נוסף שאנחנו מזהים זה גורמים שמזוהים עם כוחות הציר, את המאמץ שלהם תחת חסות המשטר להקים תשתית טרור פה ברמת הגולן הסורי", הוסיף.



שר הביטחון ציין שוב כי ישראל לא תקבל נוכחות איראנית בסוריה. "עצם הנוכחות האיראנית בסוריה מבחינתנו זה דבר בלתי סביר. אנחנו לא מוכנים לקבל נוכחות איראנית בסוריה בשום מקום וכמו שבוודאי שמעת לא פעם, אנחנו נפעל נגד כל התבססות איראנית בסוריה. לגבי נסיגה של 40 ק"מ או 80 ק"מ, זה לא משנה. לכן אנחנו ברגע שמזהים נוכחות איראנית פועלים וככה זה גם יימשך".



בנושא פתיחת המעבר בכרם שלום, הסביר ליברמן: "מה שעובר בכרם שלום זה מזון ותרופות, זה הכל. יתר הדברים לא יעברו. אתה יודע, ההחלטה התקבלה אתמול, רק מהיום מתחילים ליישם ואני מקווה שזה מסר שנקלט אצל ראשי החמאס ונראה הפסקה מידית בכל ההצתות, הבלונים והפרובוקציות שראינו לא רק בשלושה חודשים אחרונים".



ליברמן ברמת הגולן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון



לפני 7 שנים בערך עמדנו לא רחוק מכאן עם שר ביטחון אחר שסיפר שבעוד כמה שבועות אסד נעלם, אז אסד נשאר ולא נעלם. נראה בקרוב פתיחת מעבר קוניטרה, איזשהו קיום יחסים עם ישראל?
"קודם כל במעבר קוניטרה כרגע נוכחים כוחות אונדו"ף, עדיין הלחימה נמשכת, אנחנו לא מתערבים במלחמת האזרחים המתנהלת בסוריה, ובהתאם להתפתחויות גם אנחנו נפעל".
אתה רואה את זה בעתיד הקרוב?
"אנחנו להערכתי רחוקים מכך אבל לא פוסלים שום דבר.

בנושא מיגון הצפון ודוח מבקר המדינה, איפה זה עומד כרגע?
"כפי שהסברתי אתמול, לפני שנה אולי קצת יותר, ביוני 2017, נערך תרגיל רעידת אדמה הכי גדול בהיסטריה של מדינת ישראל במשך ארבעה ימים. חצי שנה לאחר מכן, הופקו לקחים, אנחנו אספנו בהפקת לקחים המלצות, והדו"ח הזה פורסם בינוארהשנה, נמצא באינטרנט, גלוי, כל המסקנות וההמלצות מאותו תרגיל רעידת אדמה, ושלושה חודשים מאז פרסום הדוח, גם גיבשנו תכנית כמו שהזכרת, תכנית המגן לצפון שזה נותן מענה גם לנושא רעידת אדמה וגם היערכות העורף למקרה חירום של מלחמה. מאז זה מונח במועצה לביטחון לאומי. לפני כשבועיים היה אמור להתקיים דיון בקבינט והוא נדחה ברגע האחרון, ואני מחכה שיתכנס הקבינט ונדון באותה תכנית רב שנתית, חמש שנים, שאמורה לתת תשובה הכי טובה שרק אפשר לחשוב עליה לגבי רעידת אדמה וגם מצב חירום.

לגבי דוח מבקר המדינה - התייחסות למוגנות, או אי המוגנות, רבע מאוכלוסיית ישראל לא מוגנת, חצי מהאוכלוסייה היהודית לא מוגנת.
"אני מקבל את דוח מבקר המדינה כפי שהוא. אני חושב שאם יורדים קצת לפרטים, אז המצב לא משביע רצון ואני לא רוצה להגיד עוד יותר חמור ממה שכתוב בדוח המבקר, אבל גם מה שמופיע בדו"ח זה דברים שמחייבים מענה. כבר אמרו חכמים לפנינו- בלי קמח אין תורה, אז תורה יש וקמח אין, אני מקווה שגם קמח יהיה".