יום קרב בדרום: למעלה מ-150 אזעקות נשמעו במהלך השבת האחרונה במרחב עוטף עזה, כולל בעיר אשקלון, זאת ברקע עשרות תקיפות שביצע צה"ל בעזה. עשרות השיגורים שבוצעו לעבר שטח ישראל החלו במהלך הלילה שבין שישי לשבת בעקבות תקיפות צה"ל. שרי הקבינט המדיני-ביטחוני קיבלו עדכונים שוטפים על התקיפות הצפויות ויתכנסו מחר לדיון חירום בנושא המצב בגזרה. 


ביממה האחרונה, בוצעו מעל 170 שיגורים משטח הרצועה, 30 מהם יורטו. לאחר ניסיונות תיווך מצריים בין ישראל לפלסטינים, שבתחילה לא נשאו פרי דווח בהמשך כי הצדדים הגיעו להסכמות על רגיעה, אך זמן קצר לאחר מכן שוב נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה בעקבות שתי פצצות מרגמה ששוגרו מהרצועה. צה"ל תקף בתגובה את משגר פצצות המרגמה ממנו בוצעו השיגורים.

בחמאס אמרו כי "אנו מטילים את האחריות להסלמה ותוצאותיה על הכיבוש הישראלי. ההתנגדות תמשיך להיות המגן של העם הזה, ונמשיך להתגונן מול התוקפנות - לא משנה גודל ההקרבה. על האויב הישראלי לעשות חשבון מחדש ולהבין את המשוואה בצורה טובה".
תקיפת מבנה רב קומות במחנה הפליטים שאטי


השמדת מפקדת חמאס בבית להייא. צילום: דובר צה"ל
דובר הג'יהאד האסלאמי, דאוד שהאב אמר לפני כישלון ניסיונות התיווך ש"היו מגעים אינטנסיביים במטרה להגיע להפסקת אש. נענינו למאמצים המצרים והסכמנו להפסקת אש החל מהשעה 20:00 - בתנאי שהכיבוש יפסיק את התוקפנות. אנחנו עומדים על זכותנו להגיב לכל תוקפנות ציונית". לאחר מכן, גורמים בחמאס אמרו כי "בתיווך מדינות אזוריות הושג הסכם להפסקת אש בין הפלגים הפלסטינים לצה״ל". גורמים מדיניים אישרו באופן חלקי את הדיווחים, ומסרו כי "רק העובדות בשטח יכתיבו את המשך התגובה שלנו".
הירי על עוטף עזה. צילום: מיקי

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצויות שוטפות עם שר הביטחון, הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון. גורם מדיני מסר כי "הוחלט על פעילות תקיפה מול התוקפנות מעזה. ישראל תגביר את העוצמה ככל שיידרש. הנחתנו על חמאס את המכה הקשה ביותר מאז צוק איתן". ראש הממשלה נתניהו הבהיר בעצמו כי "נרחיב את התגובה ככל שיידרש. אם חמאס לא יבין את המסר היום - הוא יבין מחר".

שלושה בני משפחה נפצעו מפגיעת רקטה בשדרות

בפגיעה בבית בשדרות נפצעו שלושה בני משפחה. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו להם טיפול, ופינו אותם לבית החולים ברזילי באשקלון. גבר כבן 52 במצב בינוני עם פציעה בחזה, נערה כבת 15 במצב קל עד בינוני עם פציעה בפנים משברי זכוכיות ונערה כבת 14 במצב קל עם פציעות בגפיים. גם אישה כבת 45 פונתה לאחר שלקתה בהתקף חרדה. בנוסף, שניים נפגעו באורח קל מפגיעה סמוך לבית כנסת בעיר.

פגיעת הרקטה בבית בשדרות. צילום: דוברות המשטרה


צילום: AFP

כמו כן, דובר צה"ל מסר כי הותקף באמצעות מטוסי קרב בניין רב קומות במחנה הפליטים שאטי בצפון רצועת עזה ששימש כמתקן אימונים ללוחמה בשטח בנוי של חמאס. "תחת הבניין נחפרה מנהרת לחימה ששימשה לתרגול לחימה בתת קרקע. מנהרה זו היא חלק מרשת מנהרות תת קרקעיות שחפר ארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה. הבניין, שהיה מיועד לשימוש תושבי הרצועה לשירותים ציבוריים ודיור, הפך על-ידי חמאס למתקן אימונים. התקיפה נעשתה לאחר שיושבי הבניין הוזהרו מראש על-ידי כוחות צה"ל. "תקיפה זו היא ביטוי אחד מני רבים ליכולת המודיעינית והמבצעית של צה"ל שתעמיק ותתעצם ככל שיידרש", נמסר בהודעת הצבא. על פי הדיווחים, 12 בני אדם נפגעו במתקפה של צה"ל, מתוכם נהרגו שני נערים.

מקורות פלסטינים מסרו, כי מדובר במבנה נטוש המשמש כמתקן אימונים של חמאס. בינתיים, בארגון הטרור הודיעו כי "נמשיך בשמירה על מאזן ההרתעה מול ישראל – על בסיס מתקפה מול מתקפה - ולא נאפשר לה לכפות מציאות חדשה". דובר חמאס, עבד אל-לטיף קאנוע, אמר כי "ההסלמה של הכיבוש לא תשנה את המשוואה, או תביא לשינוי המציאות. היא גם לא תביא להפסקת תהלוכות השיבה והסרת המצור". את הדברים אמר על רקע התנאים שהציבה ישראל, שהפסקת אש צריכה לכלול גם את הפרחת עפיפוני התבערה אל עוטף עזה.
 
הדובר הוסיף עוד, כי "לא נאפשר לכיבוש להמשיך להפגיז את בני העם שלנו ולהרוג אותו, מבלי שהתגובה שלנו תהיה מוכנה על כל הסלמה מצדם. הכיבוש יישא באחריות לכל הידרדרות במצב".
 


 
 


בתוך כך, משעות הבוקר פעלו לוחמי האש, צוותי קק"ל ורשות הטבע והגנים בגזרת עוטף עזה ב-11 שריפות, עליהן הושגה שליטה מלאה. שתי שריפות גדולות היו היום ביער גברעם ובשמורה באור הנר ובהם סייעו גם ארבעה מטוסי כיבוי.

תקיפת צה"ל ברצועת עזה. צילום: AFP


בשטח הרצועה הותקפו מאז תחילת הסבב בלילה עשרות מטרות צבאיות במתחמים צבאיים השייכים לחמאס. במוקד התקיפה, תקיפה רחבה על מפקדת גדוד חמאס בבית לאהיה ובה נתקפו שטחי אימונים ללוחמה בשטח בנוי, מחסנים לאחסנת אמצעי לחימה, מתחמי אימונים, חמ"לים, משרדים ועוד. מוקדם יותר צה"ל הפיץ הודעה מיוחדת לתושבי רצועת עזה: "צה״ל מודיע לתושבי הרצועה כי הם נדרשים להתרחק לאלתר מכל מבנה ותשתית המשמשים את גורמי הטרור, מכל אדם המוכר כטרוריסט ומכל מרחב בו פועלים ארגוני טרור. קחו את חייכם בידיכם, ראו הוזהרתם".

בתוך כך, התושבים בעוטף עזה הונחו בשעות הצהריים לשהות במרחק של 15 שניות ממרחבים מוגנים. מוקדם יותר הודיעו בצה"ל לתושבים כי כל התכנסות במרחב עוטף עזה תהיה מוגבלת בשטח פתוח ל-100 אנשים והתכנסות בשטח סגור ל-500 אנשים. עוד הוחלט כי חוף זיקים נסגר לכניסה ולרחצה בצו אלוף. במשטרה אמרו בעקבות האירועים: "אנו מבקשים מהציבור להימנע מסיכון עצמי מיותר ולא להתקרב לזירות ושרידי נפילות עוד בטרם נבדקו על ידי הגורמים המקצועיים במשטרת ישראל".
"גל התקיפות - הרחב ביותר מאז צוק איתן"

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר כי גל התקיפות ברצועת עזה הוא הרחב ביותר מאז מבצע צוק איתן. "ישנם שלושה וקטורים שמתרחשים ולא ניתן להמשיך בהם: 1. טרור האש. 2. פעולות טרור נגד כוחותינו ועל הגדר. 3. ירי רקטות בתגובה לתקיפות שלנו. אנחנו מתכוונים לעצור את שלושתם".

דובר צה"ל הוסיף: "במהלך הלילה תקפנו שתי מנהרות ועוד שני מתחמים לוגיסטיים של חמאס שמשמשים אותם לטרור האש. במהלך הלילה חמאס ירה כ-30 רקטות, ו-27 פצמ"רים. יירטנו 7  מתוך 30. השמדנו את מפקדת גדוד בית להייא. זו  התקיפה הרחבה ביותר מאז צוק איתן: 40 מטרות. תקיפה והשמדה של כל מפקדת הגדוד. אנחנו יודעים לעשות את זה לכל גדוד".