איראן חוזרת למסלול לפצצה? ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית ברפובליקה האסלאמית, עלי אכבר סלאחי, הודיע היום (רביעי) כי איראן חנכה מפעל חדש לייצור צנטריפוגות, שמסוגל לייצר עד ל-60 צנטריפוגות ביום. על פי דבריו של סלאחי, העבודה על המפעל התקיימה במהלך המשא ומתן בין טהרן לשש המעצמות להסכם הגרעין, אך המפעל נפתח רק לאחר פרישת ארצות הברית מההסכם.



"במקום להשקיע את שבע או שמונה השנים הבאות בבניית המפעל, עשינו זאת במהלך הדיונים על ההסכם", אמר סלאחי והוסיף, "כמובן שהמנהיג העליון ידע על בניית המפעל והוא הורה על תחילת ייצור הצנטריפוגות". הפעולה האיראנית באה בזמן מתוח, כאשר חמש המעצמות שנותרו חתומות על הסכם הגרעין עמה, שנחתם בשנת 2016, גרמניה, בריטניה, צרפת, סין ורוסיה מנסות לשמר את ההסכם, למרות פרישת ארצות הברית ממנו.



כזכור, ארצות הברית פרשה מההסכם במאי השנה, והודיעה כי היא משיבה את הסנקציות על איראן ועל חברות שסוחרות עמה. כתוצאה מכך, חברות רבות החלו להפסיק לעשות עסקים ברפובליקה, שנים ספורות לאחר שחזרו אליה, לאחר הסרת הסנקציות. בתגובה למהלך האמריקאי הודיעה איראן כי היא תפתח את תוכנית הגרעין שלה, בעוד המעצמות האירופאיות החלו בניהול משא ומתן מול הממשל האיראני, תוך ניסיון לשמר אותה בהסכם הגרעין ולפצות אותה על ההפסדים הכלכליים שייגרמו לה בשל הסנקציות שהטילה ארצות הברית עליה.