התמונה של האפוד הקרמי הקרוע של סמ"ר אביב לוי, לוחם גבעתי שנהרג ביום שישי מפגיעת קליע שנורה מרצועת עזה, הפכה לשיחת היום ברשתות החברתיות. הורים רבים לחיילים בקו העימות הציפו את השאלה עד כמה האפוד הקרמי שחולק לחיילים בטוח והאם הוא מעניק ליקיריהם הגנה מלאה. תומר קרן, אב לחייל שמשרת בעוטף עזה, אומר: "הידיעה שהאפוד לא הציל את חייו של החייל צריכה להדאיג כל הורה שבנו משרת באזור העימות. בכל פעם שאני מגיע לבקר את בני בבסיס, אני שואל את עצמי האם יש לו מספיק אוכל ולבוש חם. עכשיו אני צריך לדאוג שאין לו אפוד בטוח?".
 
יש כיום כמה סוגים של אפוד קרמי. היקר ביותר הוא אפוד קרמי בליסטי חסין כדורים ורסיסים, שעלותו כ־1,900 שקל. האפוד מאפשר תנועה קלה ונסיעה בתוך רכב ונותן הגנה על המקומות החשובים בגוף בעת ירי. אפוד נוסף הוא מגן (שכפ"ץ) נגד ירי 9 מ"מ עם עמידות גבוהה, שמתאים להגנה בפני רסיסים וירי של קליעים במהירות לוע נמוכה. לאפוד זה יש מגן כיס בחזית וכיס מאחור, כך שניתן להוסיף לכל כיס של אפוד המגן פלטה קרמית ובכך לשפר את יכולת עמידות האפוד בפני קליעים שנורים ממקלעים במהירות לוע גבוהה כמו M16 וקלצ'ניקוב בקוטר 5.56 מ"מ ו־7.62 מ"מ. גם אפוד זה עומד בתקן הצה"לי.
 

אם ללוחם אמרה אמש: "ממה שהבנו, גם האפוד עצמו לא היה יכול להציל את החייל שנהרג, כי שום אפוד לא יכול לקליע של חצי אינץ'. כולי כאב ואני מבינה את הניסיון להטיל את האשמה על האפוד, אבל הבעיה איננה שם. הבעיה היא מה שהדרג המדיני צריך לעשות. אבל גם בלי קשר לעניין האפוד - כל מקרה של ירי לעבר חיילים מפחיד אותנו מאוד. כמובן שאנחנו משאירים את זה בינינו, ולא מראים את זה לבן. הפחד הכי גדול שלי, אם כבר מדברים, זה שיהיו שם, ברצועה, עוד מבצע או מלחמה. לא צריך עוד בנים שייהרגו לנו". 



חלל צה"ל אביב לוי. צילום: באדיבות המשפחה
חלל צה"ל אביב לוי. צילום: באדיבות המשפחה