בין סבב לסבב: בסוף השבוע האחרון חלה הסלמה משמעותית מול חמאס בגבול עזה, כאשר לראשונה מאז צוק איתן נהרג חייל צה"ל בגזרה זו. סמ"ר אביב לוי ז"ל נהרג לאחר שנפגע מירי צלפים מתוך רצועת עזה, ובתגובה לכך, הפציץ חיל האוויר מגוון מטרות שונות ברצועה, עד להסכם הפסקת האש בתיווך המצרים. מאז, נשמרת רגיעה יחסית בגבול, המגובה בהבטחה של ליברמן שאם השקט ישמר, מעבר כרם שלום יפתח מחדש



שמרית מאיר, פרשנית באתר החדשות הישראלי בשפה הערבית 'אל מסדר', שוחחה היום (ראשון) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב־103FM, והעריכה כי התגובה להרג החייל לא תמנע את המקרים הבאים. "אין חשק גדול אצלנו, ובכלל, למלחמה. עם זאת, יש דינמיקה. דבר אחד מוביל לאחר, וכמו שקרה בערב שבת, זה יכול לקרות שוב. הדיון הוא איך מנהלים את הנושא הזה טקטית".

מאיר הסבירה: "אנחנו מדברים על 'ננו־רגיעות' לכמה שעות או ימים, אבל הדפוס הוא ברור. חמאס הולך בדרך ארוכה, אני לא יודעת אם הם עצמם יודעים את היעד, ובכל פעם שמתחיל להיות להם לוחץ הם עושים את אותו 'שטיק', מדברים עם המצרים ואומרים שהם מעוניינים בהפסקת אש. בינתיים, המצרים סוגרים ופותחים את מעבר רפיח לסירוגין".
 
 


סג"ל ציין כי האמריקנים העבירו לחמאס "הצעה ראסמית" שכותרתה שיקום תמורת פירוז. מאיר הדגישה כי לצד ההצעה הזו, והצעות דומות שהגיעו מקטאר, ממצרים ומהאו"ם, "יש הצעה של חמאס עצמו לאבו מאזן: 'בוא קח את עזה'. חמאס מוכן לתת את עזה בתנאים שמבחינתו הם מרחיקי לכת. הכדור לא בידיים שלנו, כי אבו מאזן לא מעוניין להשתתף במתווה כזה. לכן, יש לשנות את הדרך שבה מתנהל משא ומתן עם חמאס".
לדברי שמרית מאיר, הפלסטינים סנדלו את עצמם במה שקשור לעסקת המאה. "כל הסדרה בעזה תהיה חלק מההקשר הרחב של עסקת המאה, וכך בעצם אנחנו עובדים בשביל טראמפ - זה מאוד מעכב הגעה להסדרים כאלה. אנחנו נמצאים במלכוד".
לכן, לשיטתה, "המוצא לזה הוא לנסות ולהגיע לעסקה כמה שיותר רזה, שמבודדת את עניין ההקלות הכלכליות לעזה. להשאיר את כל השאר בחוץ, ולבלוע את הגלולה של לעשות את זה בלי אבו מאזן". ישראל, היא העריכה, מסוגלת לבלוע את הגלולה הזו.
"עוד מפקדות ריקות"


אחרי הרג הלוחם הישראלי החלה תגובה צבאית, שנמשכה שעות אחדות עד להפסקת אש. מאיר אמרה בזהירות כי "אני חשבתי שהסבב בשישי האחרון היה קצר מדי. ירי צלפים על חייל היה צריך להוביל לתגובה לא פרופורציונלית". 

"הציבור לא מטומטם", הוסיפה, "כשמכים מכה קשה, הכותרת לא צריכה להיות 'מכה קשה' כדי שנבין את זה. על מה ירינו? מדובר היה בעוד מפקדות ריקות".
סג"ל וורטהיים ביקשו לשמוע ממאיר על אופן פעולות ראש הממשלה נגד חמאס. "אני חושבת שזה שהוא לא רץ למבצע בעזה ומושך את הזמן ככל שאפשר למשוך - זה המהלך הנכון. האם צריך להסביר את זה טוב יותר לציבור? בעיני יש פה הרבה עבודה לעשות. הבעיה המרכזית אצלנו היא הפער בין האמת כפי שהיא לבין איך שהיא מתווכת לציבור. עם כל הביקורת על צה"ל, הוא היה יכול לכתוש את חמאס לפירורים, אבל העניין הוא מה יהיה ביום שאחרי. מה האלטרנטיבה, מה יצוץ שם, והאם הכל לא יתנפץ עלינו. בינתיים נראה שאין לנו תוכנית ליום שאחרי".