חשש לנזק ביטחוני: היום (שלישי) הותר לפרסום כי מיירט קלע דוד השני ששוגר באירועים אתמול בגבול הצפון נפל בשטח סוריה והחטיא את המטרה. כעת קיים החשש ששבריו, אם יש כאלה, יגיעו לבנות הברית של אסד - איראן ורוסיה, שינסו ללמוד על הטכנולוגיה המתקדמת שלו שפותחה על ידי ישראל וארצות הברית. כזכור, הטיל המיירט הראשון השמיד את עצמו מעל הכנרת וחלקיו נפלו בישראל. 



כאמור, רגעי חרדה עברו על תושבי הצפון אתמול לאחר שאזעקות הופעלו ונשמעו קולות של פיצוצים. רק כעבור כשעה התבררה הסיבה: סוריה ירתה טילים בליסטיים במסגרת המלחמה הפנימית המתנהלת בה, וכיוון שהיה חשש שהם ייפלו בשטח ישראל, שיגר  צה”ל שני טילים בניסיון ליירט אותם.
ניסוי במערכת קלע דוד. צילום: דובר צה"ל
 מבוכה ואי־בהירות השתררו בצה”ל בעקבות ירי של שני טילי כבדים על ידי צבא סוריה. מדובר בטילי קרקע־קרקע לטווח בינוני מתוצרת רוסיה מדגם אס.אס 21 (המכונים ברוסית טוצ’קה). כל טיל  עשוי לשאת ראש חץ המכיל עד 500 ק”ג חומר נפץ ולהגיע לטווחים שבין 75 ל־120 ק”מ. הנזק שכל טיל כזה עלול לגרום כבד ביותר. לשם השוואה, טילי סקאד עיראקיים שפגעו בישראל ב־1991 במלחמת המפרץ נשאו ראש קרב במשקל של כ־300 קילוגרמים. 
 

ההערכה בצה”ל היא שצבא סוריה שיגר את הטילים לעבר המורדים (במובלעת דאעש במשולש הגבולות בין ישראל, ירדן וסוריה). אולם, מערכות ההגנה האוויריות של ישראל זיהו ואיתרו את מקור הירי וחישבו כי הטילים עלולים ליפול בצפון ישראל. לפיכך הוחלט שלא ליטול סיכונים וליירטם – באמצעות שני טילים מיירטים של סוללת "קלע דוד" ("שרביט קסמים"), שנכנסה רק לפני כארבעה חודשים לכשירות מבצעית.
 זו הפעם הראשונה שדובר צה”ל מפרסם כי נעשה שימוש מבצעי במערכת "קלע דוד", אם כי אפשר שהיה בעבר ניסיון דומה להשתמש במערכת, אך הוא לא פורסם. יש גם אפשרות שצבא אסד שיגר את הטילים בתור תרגיל הונאה, כדי לבדוק את ערנות מערכת ההגנה האווירית של ישראל. בסופו של דבר שני הטילים הסוריים “התכנסו” ונפלו בשטח סוריה, כקילומטר מזרחית לגבול ישראל, ולכן שני הטילים המיירטים לא הגיעו לכדי מגע עם טילי האויב. 
 בצה”ל אומרים כי תהליך קבלת ההחלטות בנוגע להתמודדות עם איום הטילים הסוריים והשיגור היה נכון. עם זאת, התחקור של המעורבים בהחלטה ושל ביצועי המערכת והסקת מסקנות נמשך. "קלע דוד" היא מערכת ליירוט טילים בליסטיים בפיתוח משותף של רפא”ל וחברת רייתאון האמריקאית, והיא ממומנת בין השאר  מכספי הסיוע האמריקאי והחברה האמריקאית.
 טווח היירוט שלה הוא כ־200 ק”מ, והיא נועדה לשמש כשכבת הגנה שנייה, אמצעית. מתחתיה ישנה "כיפת ברזל", שיכולותיה הן בטווחים של עד 70 ק”מ - נגד רקטות, אך היא מתקשה להתמודד עם פגזי מרגמה. מעליה ישנה מערכת "החץ", שתפקידה ליירט טילים ארוכי טווח עד אלפי קילומטרים, בגובה רב באטמוספירה.
 
כל טיל מיירט של "קלע דוד" עולה מיליון דולר, ומכאן שאתמול השיגור עלה שני מיליון דולר. אך היה לכך גם צד חיובי: ההחלטה לשגר את המיירטים יצרה הזדמנות לבדוק את יכולתם בתנאי קרב אמיתיים.