הדרמה בצפון: צה"ל יירט היום (שלישי) מטוס קרב סורי שחדר לתוך שטח ישראל, באמצעות טילי פטריוט. המטוס המריא מבסיס T4 והופל כשחצה את הגבול, ובזכות התיאום עם רוסיה התברר כי מדובר במטוס סורי. מפקד חיל האוויר לשעבר, איתן בן אליהו, התייחס הערב (שלישי) אצל בן כספית ואריה אלדד ב-103FM לנושא: "למטוסים הללו יש שתי תכונות - הם טסים מהר בגובה נמוך והמנועים שלהם יעילים בגובה רב. אלו היו שני מכשולים שהיינו צריכים להתגבר עליהם כשהיינו מבצעים נגדםהאח קרבות אוויר. ההבדל בין מטוס לטיל פטריוט הוא שהמטוס יכול לרדוף אחרי מטוס האויב, בעוד שטיל הפטריוט לא".



"ברגע שמטוס נכנס למעטפת הפטריוט, הפטריוט יכול להפיל אותו", הסביר מפקד חיל האוויר לשעבר. "הטווח של הטיל מגיע לכל רמת הגולן ומעבר לקו הגבול. אם המטוס הסתובב באזור וביצע פנייה בטעות ברדיוס גדול והתקרב למצב שיכול להיראות כחשוד במכ"מים, אז לפי המדיניות וההוראות המבצעיות יורים בו. על הקרקע יש קו גבול מובהק וברור, הוא מסומן לעיתים עם גדר. קו הגבול האווירי הוא גמיש. במלחמת ההתשה, בקרבות האוויר הפלנו 94 מטוסים, אילו היינו מעבירים קו באזור בו שנפלו המטוסים המצרים היינו מגלים שהם נפלו עשרה קילומטרים בתוך שטח מצרים. אם היינו מחכים שמטוסים יחצו את הקו הם היו נופלים בגבול שלנו".

"אילו המטוס היה טס לאורך הגבול הוא יכול היה להסתובב ברגע האחרון, אך אם הוא טס בזווית של  90 מעלות לכיוון הגבול הוא צריך לפנות 2-3 קילומטרים מראש כדי להיות בטוח שהוא לא עובר את הגבול", הוסיף בן אליהו. "אנחנו שומרים על הגבול שלנו", הבהיר, "אם היינו מקלים מאוד יכולנו גם לא להפיל את המטוס אך המדיניות שלנו תואמת לרצון שלנו לשמור על הגבולות שלנו. המדיניות של ישראל היא שזו הטריטוריה שלנו ואין לחצות אותה. כך היה גם בתעלה".
על סיבות החדירה של המטוס לישראל פירט: "כנראה שהמטוס נשלח למשימה באזור הלחימה. הוא הסתובב והתרכז בחיפוש המטרה שלו. כשהתמקד במטרה הוא לא היה ערני להגעתו לגבול. זה קרה מהר. אם היו אומרים לו לפנות במהרה זה היה עושה את ההבדל בין לחצות או לא לחצות את הגבול"
.
לסיום סיפר בן אליהו: "תקופה שלמה לאחר חתימת הסכם השלום עם המצרים ביצענו אימונים באזור והטייסים היו מגרדים את הגבול כל פעם מחדש. המצרים לא הפסיקו להתלונן על כך עד שיום אחד מדינת ישראל הסכימה להזיז את קו הגבול מבחינת התרגולים האוויריים קילומטר לתוך ישראל. רבים לא יודעים זאת".
עריכה: איתמר זיגלמן