הדרת נשים או חוסר התחשבות? חיילים וחיילות בגדוד המעורב 'ברדלס' הגיעו לכפר הנופש באשקלון ונכנסו יחד לבריכת השחייה. אולם, כעבור מספר דקות, הוצאו כל הנשים מן הבריכה, כיוון שבמקום שהה גדוד שריון בו שירתו חיילים דתיים. המקרה חזר על עצמו במשך יומיים רצופים, למורת רוחן של החיילות בגדוד המעורב, ועורר מחדש את סוגיית השירות המשותף בצה"ל.


אלינור דוידוב, מנהלת תחום הדרת הנשים בשדולת הנשים התייחסה היום (רביעי) למקרה בתכנית הרדיו של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM, ואמרה כי "לוחמת ברדלס פנתה אלינו לפני כמה שבועות ושיתפה בסיפור שהתרחש בכפר הנופש. מהבנתי את פקודת השירות המשותף, הדבר הזה לא הולך יחד".

לדבריה, הפקודה קובעת כי בכל מה שקשור לפעילויות נופש, הוואי ופנאי שמספק הצבא, "במידה והחיילים הדתיים מרגישים שהדבר לא מתאים להם מפאת אמונתם, המפקד צריך למצוא להם משהו אחר לעשות. המשמעות היא שהצבא מבין שיש בעיה לומר לנשים לא לקבל את הנופש שלהן בגלל חיילים מסוימים. במקו םשהמפקדים ימצאו פתרון הולם, הבנות שהגיעו לבריכה ביחד עם הבנים הוצאו ממנה בפקודה באופן משפיל לאחר חמש דקות".

"הדברים עולים עכשיו מחדש, אך הם לא חדשים", הוסיפה. "כבר 20-15 שנה יש מאבק בתוך צה"ל שלא היה אמור לקרות. המאבק נובע מלחץ שמופעל מבחוץ בנוגע לכל מה שקשור לנשים בשירות הצבאי".



ראש לשכת הרמטכ"ל לשעבר, אלוף משנה (במיל') ארז וינר, הבהיר כי "השאלה היא האם רוצים לייצר בעיות או פתרונות". לדבריו, "שירות משותף הוא לא רק פקודה, הוא גם יתרון. אם אנחנו כחברה רוצים שהדתיים והחרדים יתגייסו, נצטרך למצוא את הדרך שכולם יוכלו לשבת באותו שולחן. אם נמשיך לחפש סיבות לריב נוכל להקים עוד 17 פורומים נגד הדתה והדרה שלא מקדמים אותנו לשום מקום. הצבא הוא גוף עם מטרה לשמור על מדינת ישראל ולנצח את האויב".

"הצבא היה תמיד כור ההיתוך של החברה הישראלית אך המטרה שלו היא לא שוויון, היא לא נחמדות ולא הרבה דברים אחרים", טען וינר. "כשאנחנו מקבלים החלטות אנחנו תמיד צריכים לסמן לנו את הערך המוביל ומה שמפריע לו, לא צריך להיות. המקרה בבריכה הוא תקלה של המפקדים ששמו שתי יחידות שכאלה יחד באותה בריכה".

דוידוב הגיבה דברים: "במדינת ישראל יש חוק, קוראים לו 'חוק שירות הביטחון', ובו כתוב שנשים וגברים שווים בצבא. אל תנסה לייצר כאילו אנחנו נגד הניצחון בקרב, כי זו הסתה זולה. מותר לי לדרוש את זכויותיי בתוך הצבא ומחוצה לו, זה זלזול שלא יאמן. כשהבת שלך תשרת בצבא ויוציאו אותה מהבריכה תוך כדי שישפילו אותה אתה כבר תחשוב אחרת. אל תזלזל במה שאנחנו דורשות".

לדברי ינון מגל, צריך להיות סדר, ו"כל העניין הזה רק יוצר ברדק אחד גדול. שיעשו יחידות לנשים ויחידות ולגברים. למה כל הזמן צריך ביחד? הם צריכים להילחם בשביל לנצח בקרב". וינר הוסיף כי "הזכויות שלהן הן לא על חשבון זכויות של אחרים. לשני הצדדים יש זכויות ומכיוון שאי אפשר שהשניים יהיו יחד במים יש לבצע חלוקה. העניין העקרוני הוא שהצבא צריך להתעסק בניצחון האויב, הכשרת החיילים למלחמה ופחות בפיצ'פקעס".

הבכירה בשדולת הנשים ציינה "אם יש פיצ'פקעס שהצבא שם עליו הרבה יותר מידי דגש זה לא עיסוק במגדר ושוויון של החיילות אלא הפגישות עם הרבנים". ארז וינר ענה לה: "זה עניין של ניהול נכון. ניהלנו דברים מסובכים יותר בצה"ל, זה רק עניין של רצון".