הערכה בצבא כי לא צפוי גל פרישות של קצינים דרוזים, זאת למרות מספר הודעות של אנשי קבע מהעדה שהכריזו כי בכוונתם לפרוש מצה"ל בעקבות חוק הלאום. קצינים ששוחחו עם מעריב בימים האחרונים סבורים שמה שצריך בעיקר להטריד הוא העתיד הרחוק יותר, וככל שהמשבר הנוכחי יימשך, הנזק הפוטנציאלי לעתיד גבוה יותר.
אחוז הגיוס של החיילים הדרוזים בקרב הגברים הוא הגבוה ביותר בחברה הישראלית ושיעור אנשי הקבע באופן היחסי לכמות החיילים הוא גבוה מאוד. גם בעניין הזה' בצה"ל לא סבורים שצפויה להיות השפעה מיידית. 
עם זאת, קצינים בצבא אומרים כי אסור לקבל דברים כמובנים מאליו. "מלבד חוק הלאום יש בעיות נוספות בתחושה של אנשים במגזר בכל הקשור לשוויון ולאורך זמן יכולה להיות לכך השפעה, ולכן מדובר במאמץ לאומי שאינו קשור רק לתקופת השירות הצבאי", אומרים קצינים. 

"צריך להמשיך ולקחת את האירוע הנוכחי כסוג של איתות להמשך שדורש טיפול עמוק ולא לראותו כמשהו חולף. זהו סימן ואיתות לכך שמתחת לפני השטח יש דברים ומתחים שמפריעים לעדה הדרוזית, וטיפול בהם צריך להיעשות לאורך זמן וחבישת פלסטר עכשיו היא לא פתרון".

שלט מחאה על חוק הלאום בבית קברות דרוזי. צילום: פואד חסיסי
בתוך כך, קצינים בכירים במיל' מהעדה הדרוזית מבהירים ביחס להודעות האחרונות של אנשי הקבע כי זו לא הדרך, ואומרים כי להערכתם הגל הזה יעבור. "הצבא הוא המקום בו הצעירים הדרוזים מרגישים שוויון מלא ולכן דרך הפעולה הזו אינה הדרך הנכונה ולא נכון שקצינים צעירים ינהלו את הדבר הזה בתוך הצבא", ציינו.

"אם קצין מעוניין להביע עמדה פוליטית - שישתחרר מהצבא"

ד"ר אמיר חניפס, יו"ר פורום הדרוזים נגד חוק הלאום אמר: "אני מגנה מעורבות פוליטית של הצבא. אם קצין מעוניין להביע עמדה פוליטית שישתחרר מהצבא ויגיד מה שהוא רוצה. אנו נמשיך למלא את חובתנו כמו שנילחם על זכויותינו. הצבא חייב להישאר מחוץ לוויכוח. ועדיין על כלל אזרחי המדינה האזרחיים להתנגד לחוק הנוראי".

כזכור, כדי לבלום את התופעה נזעק אתמול הרמטכ"ל גדי איזנקוט והוציא הודעה שבה הוא "קורא לכלל מפקדי צה"ל וחייליו להותיר את הנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת מחוץ לכותלי הצבא". "כצבא עם ממלכתי שייעודו שמירה על ביטחון תושבי ישראל וניצחון במלחמה, אנו מחויבים לשמירה על כבוד האדם", כתב הרמטכ"ל. "צה"ל מחויב לנושא ללא קשר למוצא, דת ומגדר. כך היה וכך יהיה תמיד. התחייבנו כי האחריות המשותפת ורעות הלוחמים עם אחינו הדרוזים, הבדואים ויתר בני המיעוטים המשרתים בצה"ל ימשיכו להוביל את דרכנו".
 
איזנקוט שוחח עם השייח' מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה בישראל, שהתלונן כי בצבא אומנם יש שוויון, אבל באזרחות בהחלט ישנה אפליה. איזנקוט הבהיר כי מבחינתו של צה"ל ישנו שוויון מלא בין כל המשרתים, יהודים ולא יהודים.
 
לאחר הפגישה ביקש טריף להבהיר: "אני מסכים לחלוטין עם דברי הרמטכ"ל ומבקש להותיר את כל הנושאים הפוליטיים והציבוריים השנויים במחלוקת, בהם חוק הלאום, מחוץ לצבא. אני פונה אל הקצינים והחיילים הדרוזים בשירות הסדיר: 'תסמכו עלינו, אנו ניאבק עבורכם. אין לנו שום ויכוח עם הצבא - אתם חיילים ומפקדים נאמנים, ואני סומך עליכם שתשאירו את עצמכם ואת צה"ל מחוץ למעגל הוויכוח הציבורי'".