העולם בכוננות: מתיחות וחשש לקראת התרגיל הצבאי הימי הגדול שיתקיים באיראן במפרץ הפרסי. ראש החוג ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, פרופסור עוזי רבי, פירש  ב"קבינט" ב-103FM את הכוונות העומדות מאחורי התרגיל מבחינת המשטר באיראן: "התרגיל הוא תרגיל שנתי וקיים באז גדול סביבו השנה כי האיראנים מעט מגדילים אותו ומרחיבים אותו על גב קרבות הטוויטר. כמובן שיש כאן איזושהי אפשרות להסלמה ואין ספק שהעיניים נשואות למפרץ הפרסי".



על הדיבורים לקראת פגישה כלשהי בין נשיא ארצות הברית ונשיא איראן, סיפר כי "הנשיא אמריקאי הודיע בנונשלנטיות שהוא ישמח להיפגש אם הצדדים ירצו בכך. צריך לזכור שאיראן זו לא צפון קוריאה. בשביל איראן לכפוף ראש מול הארוגנטיות האמריקאית זה כמו בגידה בעמוד השדרה של המהפכה האסלאמית. לכן יש לאיראנים מצוקה הולכת וגדלה, מצוקה פסיכולוגית. לאחר שפורסם תרגיל המפרץ הפרסי רוחאני מיד פרסם הודעה שאין לו שום כוונה לחסום את המיצר ולתקוף מיכליות. זו הטקטיקה שאנחנו מכירים מהראש האיראני, אלו מסרים מעורבים ואין להתפלא על הדברים הללו. מה שמרתיח את האיראנים זה אותו נשיא אמריקאי-מערבי עם הראש המזרח תיכוני שמשחק משחק אחר לחלוטין מקודמיו ומוציא אותם מהכלים".



 


"גם מה שקרה עם המטבע הוא פסיכולוגי", סיפר, "האיראנים יודעים שעוד ארבעה ימים גל הסנקציות הראשון הולך להיות מיושם ולכן יש בקרבם חרדה ממה שהולך להיות. הם במצב כלכלי קשה מנשוא ועומדת לנחות עליהם מכה נוספת. הדבר הגרוע ביותר מבחינת האיראנים הוא שהנשיא טראמפ מקשר בין מה שקורה בתוך איראן לבין מה שהוא עושה לה מבחוץ. הדברים הללו מגיעים לאוזן של ההנהגה האיראנית בצורה די מאיימת יחד עם קולות לשינוי המשטר. אין הדברים כך בהכרח אך אין ספק שמה שקורה באיראן זו המולה שלמה של אנשים שמתכוונים לצאת לרחובות. המשטר האיראני נכנס למצוקה ולמצב שהוא לא היה בו במשך 40 שנה".

כשנשאל אם יש סיכוי להפגנות לאיים על אחיזתו של השלטון בכיסא השיב: "זו שאלת הזהב. זה יכול בהחלט לקרות. עלינו לקחת בחשבון שמדובר ברוצחים שיגנו בצורה מאוד אכזרית על השלטון שלהם. הציבור שם יודע את זה ולכן הוא נזהר".