בתגובה לירי שביצעו היום (שלישי) מחבלים לעבר כוח צה"ל בצפון רצועת עזה, תקף טנק של צה"ל את העמדה של ארגון הטרור חמאס ממנה בוצע הירי. אין נפגעים לכוחותינו. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל יפעל כנגד כל כוונה התקפית וכל ניסיון פיגוע כנגד כוחותינו ורואה בארגון הטרור חמאס אחראי לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה". תושבי עוטף עזה הונחו להישאר בקרבת המרחבים המוגנים, אך מאוחר יותר הוציאה המועצה האזורית אשכול הודעה לפיה אין שינוי במדיניות בהנחיות לתושבים. 



הפלסטינים דיווחו על שני הרוגים של חמאס בתקיפת העמדה, תושבי מחנה הפליטים ג'בליה. שני ההרוגים הם מגדודי עז א-דין אל-קסאם. עבד אל-חאפז מחמד סילאווי ואחמד עבדאללה מורג׳אן, שניהם בני 23. לטענת חמאס לא מדובר בירי מכוון אלא בזליגה במהלך אימונים. מקורות פלסטינים מסרו, כי ״במוצב שהותקף הייתה פעילות לקראת סיום קורס לוחמה של הגדוד״.



על פי אחד הדיווחים במוצב שהותקף היו בכירים בלשכה המדינית של חמאס - סגן מנהיג חמאס סאלח עארורי, מחמוד א-זהאר ואחמד באחר - שהגיעו כדי להיות נוכחים בזמן סיום הקורס. פלגים פלסטינים ברצועה קראו לנקמה ואמרו כי ״אסור לאפשר לכיבוש לשנות את המשוואה; ירי תמורת ירי ודם תמורת דם״.



אחמד עבדאללה מורג׳אן. קרדיט: הרשתות הערביות



עבד אל-חאפז מחמד סילאווי. קרדיט: הרשתות הערביות



צה"ל תקף אתמול חוליית מחבלים ששיגרה בלוני תבערה בצפון רצועה עזה לעבר שטח ישראל. התקיפה בוצעה על ידי כלי טיס של הצבא. שלשום בשעות הצהריים בוצעה תקיפה דומה, כאשר כלי טיס ירה לעבר רכב ששימש חוליה לשיגור בלוני תבערה, וכן לעבר חוליית מחבלים ששיגרה בלוני תבערה מצפון רצועת עזה לעבר שטח מדינת ישראל. לפי דיווחים פלסטינים, היו מספר נפגעים בתקיפה.



יממה לפני כן תקף כלי טיס של צה"ל חוליית מחבלים נוספת ששיגרה בלוני תבערה בצפון רצועת עזה לעבר שטח מדינת ישראל. לאחר התקיפה הראשונה, בוצעה תקיפה נוספת נגד חוליית מחבלים ששיגרה אף היא בלוני תבערה בדרום רצועת עזה לעבר ישראל.



התקיפות של הצבא התרחשו לאחר עוד סוף שבוע אלים בגבול הרצועה, כאשר ביום שישי האחרון נהרג פלסטיני ומעל 120 נפצעו בעימותים עם צה"ל בגבול רצועת עזה. בהמשך הודיע משרד הבריאות של חמאס כי אחמד יחיא עטאללה יאגי בן ה-25 הוא הפלסטיני שנהרג מירי צלף של צה"ל ממזרח לעיר עזה.



במהלך האירועים טנק של צה"ל ירה לעבר מוצב של חמאס ממזרח לרפיח לאחר שכ-20 פלסטינים חצו את גדר הגבול, השליכו מטען חבלה ובקבוקי תבערה וחזרו לרצועה. מקורות פלסטינים טענו כי בתקרית נלקח ציוד מעמדת צלפים.



בישראל מעריכים: גם הסדר עם חמאס לא ימנע הסלמה



על פי הערכות בקרב גורמים בישראל, גם אם יושג הסדר נקודתי ברצועת עזה הוא לא צפוי להחזיק זמן רב ולא ימנע הסלמה ביטחונית בטווח הרחוק. הערכת המצב בישראל היא שגם בחמאס מעוניינים בהסדרה, אבל כל הצדדים המעורבים, כולל הרשות הפלסטינית, מחזיקים בעמדות פתיחה קשיחות למשא ומתן ואין כל התקדמות משמעותית. 



על פי תפיסה זו, חמאס נאבק במשך ארבעה חודשים להגיע להישג משמעותי, שישפר באופן מהותי את המצב ברצועת עזה. אלא שישראל מציעה למעשה חזרה, פחות או יותר, למצב שהיה לפני שהחלו תהלוכות השיבה (מרץ 2018), כאשר כל התקדמות נוספת מותנית בהתקדמות בנושא הנעדרים הישראלים ברצועת עזה והפסקה מוחלטת של הטרור, כולל עפיפוני ובלוני התבערה והתעצמות חמאס.



חוליית מפריחי עפיפונים. צילום: רויטרס



לתנאים הללו חמאס אינו מסכים. הסכמה להפסקת אש מיידית לוקחת את חמאס ארבעה חודשים לאחור, ללא הצלחה להשיג במערכה הנוכחית מול ישראל הישג משמעותי שאותו ניתן להציג לאזרחים בעזה. במצב עניינים כזה, שמוביל למעשה למבוי סתום, עשו המתווכים השונים, גם בישראל, ניסיונות להשיג מקורות מימון חיצוניים, שיכולים לסייע לחמאס לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפס. 



אבל בפועל, גם מדינות שהעבירו בעבר כספים לעזה, כמו קטאר וטורקיה, הפחיתו באופן משמעותי את התמיכה בה. גם לקיצוץ האמריקאי בתקציב סוכנות האו"ם לפליטים (אונר"א) יש כבר השלכות משמעותיות על המצב בשטח. למרכיב חוסר היציבות הכלכלית ברצועה נכנסת כמובן גם הרשות הפלסטינית, שצמצמה את העברת הכספים לרצועה בסכומים של מאות מיליוני דולרים, כולל כספים לתשלום משכורות הפקידים.



הרשות ואבו מאזן מציגים עמדה קשיחה מאוד במשא ומתן. ההערכות בישראל הן שלא רק שהם לא מתכוונים להעביר את הכספים שאותם הפחיתו מתקציב חמאס, אלא שלא מן הנמנע שאבו מאזן יחתוך את התקציב עוד יותר. הוא יכול לעשות זאת גם כפיצוי על קיזוז כספי המסים שמועברים לרשות מישראל ועל קיצוץ בסיוע האמריקאי – שניהם כתוצאה מהמשך תשלומי המשכורת למחבלים ומשפחותיהם על ידי הרשות. 



הדיון בקבינט ביום ראשון, שארך חמש שעות, לא עסק רק בהצגת תמונת המצב ברצועת עזה, אלא גם בהצגת התוכניות המבצעיות השונות שיש בידי צה"ל, אם יתפתח עימות ברצועה. כל גופי הביטחון בישראל מזהים את התקופה הקרובה כצומת דרכים משמעותי. כרגע נתיב ההסלמה נראה ברור הרבה יותר, כאשר ההבנה שההידרדרות לעימות רחב עלולה להיות מהירה בהרבה מאשר במצבים דומים בשנים האחרונות.