הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט דיבר היום (רביעי) בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) על המוכנות והכשירות של צה"ל לחירום. כמו כן, מסר התייחסותו לדוח נציב קבילות החיילים, אשר פורסם בסוף חודש יוני השנה. דיכטר פתח את הוועדה וציין כי הדיון האחרון בהשתתפות הרמטכ"ל היה לפני ה-14.5.18, בו כ-40 אלף פלסטינים התאספו בסמוך לגבול עם רצועת עזה להפגנות אלימות.



בדבריו, אמר דיכטר כי "אני מקווה מאוד שאנחנו לא על סיפו של יום חדש בנושא של עזה. למרות שהדיון היום עוסק בדוח נציב קבילות החיילים ונבקש לשמוע מהרמטכ"ל ומראש אכ"א התייחסות לנקודות בו, חשוב לי לומר לך את הדברים כי לא היית בוועדה מאז האירועים באותו יום".



"במספר דיונים שערכנו ציינו את ה-14 במאי, כשעשרות אלפי פלסטינים צבאו על הגדרות", הוסיף דיכטר. "אני יודע שצה"ל עושה הרבה מבצעים מסוכנים ומורכבים, אבל מה שהוא עשה באותו יום, בגבול הרצועה, בנחישות ובגבורה, אל מול מחבלים רבים שניסו לפרוץ אל תוך מדינת ישראל, מנע אסון כבד. אני אומר לרמטכ"ל יישר כוח ותודה רבה". 



בהמשך הדיון, שחלקו נותר חסוי, סקר איזנקוט בפני הוועדה את הכנותיו של הצבא לחירום על פי רמות אימונים, מלאים, חימושים, מחסני החירום והיכולות השונות. הרמטכ"ל ציין כי צה"ל נמצא במוכנות הגבוהה ביותר שלו בעשרים השנים האחרונות, והציג את תרומתה של התכנית הרב-שנתית "גדעון" לשיפורם של איכות ההכשרות והיקפן, האימונים והתרגילים, התשתיות המבצעיות, הציוד האישי ותשתיות האימונים, אשר נוגעים באופן אישי בכל חייל. הרמטכ״ל הדגיש כי מוכנות זו היא תוצר של תרחישי הייחוס השונים, אליהם צה״ל ערוך.



לחברי הוועדה הוצג גם השינוי המשמעותי בתכנית האימונים של צה"ל, הבאה לידי ביטוי באימונים רבים יותר. במצב הנוכחי, שני שליש מצבא היבשה מבצע תעסוקה צבאית והשליש הנותר מתאמן, מה שמהווה גידול האימונים בעשרות אחוזים וכן שיפור ביציבות ביצועם. לפי איזנקוט, לצה"ל יש יתרון גדול על אויביו, המושת על יכולות מבצעיות, מודיעיניות וטכנולוגיות. 



בהתייחס לדוח נציב קבילות החיים, צוין כי יש התייחסות רצינית ומעמיקה בצבא לדו״ח ולממצאיו השונים. הרמטכ״ל סיפר לחברי הוועדה כי מינה את סגנו, אלוף אביב כוכבי, לעמוד על ממצאי הדו״ח והטיפול בהם באופן רוחבי בכלל צה״ל.



בסיכום דבריו ביקש איזנקוט להדגיש כי "צה"ל מצוי ברמת כשירות ומוכנות טובות לממש את ייעודו להגנת המדינה וניצחון במלחמה".