לילה קשה בדרום: ברקע עשרות
תקיפות צה"ל ברצועת עזה בעקבות מטח הרקטות לעבר יישובי הדרום
 שיגורים שנורו משטח הרצועה לעבר ישראל
נפילת רקטה בשדרות. קרדיט: דוברות כבאות והצלה מחוז דרום
, חיל האוויר תקף הלילה (חמישי) בתגובה עשרות מטרות טרור בעזה, בהן מפעל לייצור רכיבים המיועדים לבניית מנהרות ולוחות בטון למנהרות, פיר מנהרת טרור ימית במרחב החוף וכן יעדי טרור במספר מתחמים צבאיים ביניהם אתרים לייצור אמצעי לחימה ורקטות ומתחם צבאי המשמש כמחסן לוגיסטי מרכזי. לנוכח ההסלמה בדרום,  כינס הלילה ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות ביטחונית בקריה בתל אביב עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המל"ל. בנוסף, דווח כי מצרים מקיימת מגעים כדי להשיג הפסקת אש בין הצדדים. 

צה"ל תקף הלילה באמצעות עשרות מטוסי קרב מעל למאה מטרות צבאיות איכותיות במערכים אסטרטגיים של ארגון הטרור חמאס. צה"ל תקף עשרה מתחמים צבאיים של ארגון הטרור חמאס לאורך רצועת עזה ובהם מתחמי ייצור, יעדי התעצמות, אמצעי לחימה מתקדמים ויכולות מיוחדות.

מצה"ל נמסר כי כלי טיס של חיל האוויר ביצע תקיפה לעבר רכב ששימש חולית טרור ששיגרה רקטות לעבר שטח ישראל. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי אדם אחד נהרג בתקיפה וכי מדובר בעלי אלע'נדור בן ה-30, בכיר במערך הרקטות של חמאס ובנו של אבו אנס אלע'נדור, מפקד בזרוע הצבאית של הארגון. על פי דיווחים פלסטינים, שני בני אדם נוספים נהרגו בתקיפות חיל האוויר ברצועה, ושישה בני אדם נפצעו.

לאחר המטח הראשוני אמש לשדרות נשמעו עשרות אזעקות צבע אדום נוספות במועצות האזוריות חוף אשקלון, שער הנגב ואשכול. לאורך הלילה שוגרו למעלה מ-150 רקטות לעבר שטחי העוטף. כיפת ברזל יירטה 25 שיגורים, ומצה"ל נמסר כי רוב הנפילות היו בשטח פתוח. בשדרות נפלה רקטה והתפוצצה במפעל באזור התעשיה שער הנגב, ואילו רקטה נוספת נפלה בכניסה לבית פרטי בעיר וגרמה נזק למבנה. בעקבות ההסלמה, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, קיים אמש בקריה בתל-אביב הערכת מצב עם בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון. 

בתוך כך, שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, צייץ בחשבון הטוויטר של הארגון כי הוא מודאג מההסלמה בין ישראל לפלסטינים, לנוכח השיגורים הרבים לעבר יישובי עוטף עזה. 

מלדנוב ציין כי "כבר חודשים אני מזהיר שהמשבר ההומניטרי, הביטחוני והפוליטי בעזה יוביל להסלמה. האו"ם גיבש מתווה להפסקת אש עם מצרים כדי להימנע מהתפתחויות כאלה". הוא הוסיף כי "המאמץ המשותף הצליח למנוע את ההסלמה עד עכשיו, אך אם המצב הנוכחי לא יטופל - הוא יוביל להשלכות קשות".

תקיפת צה"ל ברצועה. צילום: AFP

ברקע המתיחות, פיקוד העורף פרסם הנחיות לפיהן ניתן לקיים בעוטף עזה התקהלויות והתכנסויות עד 300 איש בשטח פתוח ובשטח סגור עד 500 איש. כמו כן, קייטנות לא יתקיימו היום בשטחי עוטף עזה.

 במהלך הלילה אותרו מספר זירות של נפילות בשדרות, במועצה אזורית חוף אשקלון ובמועצה אזורית אשכול. שני עובדים זרים נפצעו, האחת באורח בינוני עד קשה והשני באורח קל, מפגיעה ישירה של רקטה בבית אריזה בתלמי אליהו במועצה אזורית אשכול. השניים פונו לטיפול בבית החולים" סורוקה" בבאר שבע. עוד קודם לכן,כ-17 נפגעים פונו אל בית החולים "ברזילי" באשקלון. בין הפצועים - גבר כבן 54 באורח בינוני-קל, נער בן 13 באורח קל ובן 23 נפצע גם הוא באורח קל עם רסיס בכף רגל ימין. שתי נשים בהריון שנתקפו צירים ונפגע חרדה בן 42 הובהלו גם הם לביה"ח.

נפילת רקטה בשדרות. צילום: רויטרס

ההסלמה במצב החלה לאחר שמחבלים ביצעו ירי לעבר כלים אזרחיים שעסקו בעבודות למאמץ הקמת המכשול במרחב גדר המערכת בצפון רצועת עזה, ובתגובה לכך, טנק של צה״ל תקף עמדה של חמאס בצפון הרצועה. 
מוקדם יותר, הכביש המוביל לאחד מהיישובים בעוטף עזה נסגר לתנועה בעקבות התרעות, כאשר במקביל נקראו התושבים לנסוע בכביש עוקף. האירוע מתרחש בצל המתיחות בדרום, ועל רקע הדיווחים על מגעים להסדרה עם חמאס. כמו כן, משעות הבוקר פעלו לוחמי האש בגזרת עוטף עזה ב-11 שריפות כתוצאה מבלוני תבערה.