לאור ההסלמה בדרום, תא"ל (במיל) צ'יקו תמיר, לשעבר מפקד אוגדת עזה, העריך ששני הצדדים לא מעוניינים בהסלמה ושיש עוד אפשרות לעצור: "אני לא מצטרף למקהלה שרואה רק את דרך ההסלמה. מה שקרה לאחרונה זו שרשרת של טעויות טקטיות שהובילו לחילופי מהלומות הללו. אני מקווה שימצאו את הדרך לעצור. כל סבב של הרתעה כזה או אחר יחזיר אותנו למצב ההתחלה שאנחנו נמצאים בו עכשיו. גם בצד השני אני לא מזהה מוטיבציה אמיתית ללחימה".
"היינו במצבים כאלה בעבר הלא רחוק", העריך, "ייתכן שזה יתדרדר אך אנחנו עוד רחוקים משם. יש עוד אפשרות לעצור את זה. לו חמאס היה רוצה להסלים היו לו מספיק הזדמנויות בחודשים האחרונים להוביל אותנו למערכה, הוא יודע לעשות את זה. העובדה שעד עכשיו היו חילופי מהלומות מינימליים שלא נגררו למערכה מצביעים על כך שאין לו אינטרס ושהוא ייכנס למערכה בלית ברירה, כשהוא ירגיש שאין לו דרך אחרת להשיג את מה שהוא רוצה. אינני מזהה אצל שני הצדדים מישהו שרוצה הסלמה צבאית".
"מאיר בן שבת, האדם שמנהל חלק מהמהלכים הללו בשם מדינת ישראל, מכיר את כל תתי הניואנסים של חמאס וארגונים אחרים. היינו קרובים מאוד להסדרה ועדיין אנחנו לא כל כך רחוקים מהסדרה כי המעורבות של האירופים וקטאר מעניקים לחמאס כמעט את כל מה שהוא רוצה. אני די משוכנע שההנחיה של ראש הממשלה היא לנסות להגיע להסדרה".

על מוכנות ישראל למערכה והיכולת לשלוט בגבולותיה מבלי להיכנס למבצע רחב היקף שכולל כניסה קרקעית סיפר: "כולנו כאן כבר מספיק מנוסים לדעת שאי אפשר לשלוט. מערכה שמתחילה אי אפשר לדעת איך היא תסתיים. היו מערכות שהתחלנו בכוונה להפסיק ולא הצלחנו ולכן לא הייתי בונה על זה. זה יהיה אינטרס של שני הצדדים שתהיה החלפת מהלומות מסוימת שנעצר. האם יצליחו לעשות את זה? זה מאוד תלוי בשכל הישר ובתקשורת בין שני הצדדים. מה שקרה ב-48 שעות האחרונות לא קרה באופן מכוון מהאינטרסים של חמאס או ישראל אלא בגלל מהלכים טקטיים שקרו". 
כשנשאל על ההישג שצה"ל אמור להגיע אליו במערכה שכזו השיב: "הרתעה. צה"ל צריך להביא מחיר גבוה מהצד השני. מידת ההצלחה של צה"ל היא שתביא את אופי ההסכם. השר נפתלי בנט הציע בין השורות לעבור ממצב של הרתעה למצב של הכרעה. זו כבר פעולה משמעותית יותר שכוללת שינוי אסטרטגיה ואני לא מזהה כרגע מישהו בממשל הישראלי שמתכוון לשנות את זה".