הלילה (שישי) עבר בשקט על יישובי עוטף עזה, לאחר שאתמול הכחיש גורם מדיני כי הושגה הסכמה להפסקת אש. למרות זאת, הגורם לא הכחיש כי הושג הסכם לנצירת אש, לפיו אם ייפסק ירי הרקטות מרצועת עזה, תפסיק ישראל את הירי גם היא. המצב התגבש אתמול במהלך היום, עד שהגיע ירי רקטת הגראד  על באר שבע, אותו הכחיש חמאס כי ביצע, ותגובת צה"ל במהלכה הותקף בניין בן חמש קומות ששימש את חמאס בשכונת רימאל בעיר עזה. חמאס נמנע מחידוש ירי משמעותי לאחר התקיפה, מה שאיפשר גם לישראל להפסיק את התקיפות. 
 
המגעים בין הצדדים התאפשרו באמצעות תיווך של המצרים וכן של שליח האו"ם למזרח התיכון מלדנוב, כאשר המטרה היא לשוב למצב שהיה קיים לפני התקרית בה צה"ל הרג שני מחבלי חמאס בתקיפת מוצב של הארגון בבית להייא. מה שהסתמן אז היה "רגיעה קטנה", שלא כוללת את סוגיית השבויים והנעדרים. קריאתו של חמאס לתושבי הרצועה להגיע לגדר היום ולהפגין נגד ישראל, מצביעים כי אין הסכמה להסדרה משמעותית יותר. 
 
גורמים בישראל אמרו כי הסיכוי לרגיעה רחבה יותר מול חמאס נמוכים בשל פערים גדולים בין הארגון לבין ישראל וכן בינו לבין הרשות הפלסטינית. במוקד המגעים יש ניסיון לגייס כספים למימון פרויקטים ברצועה, בעיקר מקטאר. בשבוע שעבר דווח כי אישיות ישראלית ביקרה בקטאר לאחרונה למטרה זו. במערכת הביטחון מדגישים כי כל אירוע על הגדר יכול להביא לסבב אלימות חדש, שעלול להיות קשה יותר מהקודם. 
 
 מטוס קרב של חיל האוויר ממריא לתקיפה בעזה. צילום: דובר צה"ל
מטוס קרב של חיל האוויר ממריא לתקיפה בעזה. צילום: דובר צה"ל


בתוך כך, פיקוד העורף הנה את תושבי עוטף עזה כי ניתן לערוך התקהלויות והתכנסויות עד 500 איש, במרחב מוגן תקני בלבד. בנתיבות ניתן לקיים התכנסויות עד 300 איש בשטח פתוח ובשטח סגור עד 500 איש, ובמרחב מוגן תקני בלבד. כמו כן, רכבת ישראל מקו אשקלון שדרות חזרה לפעולה כסדרה. חוף זיקים סגור לציבור. בהמשך להנחיות פיקוד העורף, בתום הערכת מצב הוחלט על  חזרה לשגרה מלאה בעיר נתיבות ויישובי מרכז הנגב.

צה"ל התיר לפרסום תמונות מפעילות חיל האוויר ברצועת עזה. סגן מפקד טייסת ״אבירי הזנב הכפול״, רב-סרן כ׳, סיפר על הפעילות: "במהלך היממה האחרונה תקף חיל האוויר למעלה מ-150 מטרות משמעותיות לאורך הרצועה, ביניהם מחסני אמל"ח, מתחמים צבאיים, מתחמי אימונים, בניין ששימש את חמאס לצרכים צבאיים וחוליות טרור. אנחנו עוקבים אחרי תמונת המצב כל העת, ערוכים ומוכנים להמשך הפעילות בסבב הנוכחי, אם נידרש. נעשה הכל על מנת לשמור על ביטחון תושבי הדרום".
   

טיל של חיל האוויר לפני תקיפה בעזה. צילום: דובר צה"ל
טיל של חיל האוויר לפני תקיפה בעזה. צילום: דובר צה"ל



רב סרן כ'. צילום: דובר צה"ל
רב סרן כ'. צילום: דובר צה"ל