בדרך להסדרה? עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון התייחס היום (חמישי) בראיון שהעניק ב"כאן ב'" לדיווחים מהשעות האחרונות אודות התקדמות במגעים להסדרה ועל סעיפי ההסכם המתוכנן בין ישראל לחמאס. הוא הסביר: "בואו נפשט את זה. אירועים מתפתחים בעזה, אך חמאס נרתע ברגע שהוא משתכנע שישראל רוצה להלום בו". לדבריו, ישראל מגינה על תושביה ובכל פעם מכה, אבל למצרים יש אינטרס ברור שיהיה שקט ושהגבול יהיה רגוע. "כל הגורמים מתבססים על המסר המרתיע של צה"ל, וככל שהם משתכנעים שאנחנו רציניים, הם רוצים להגיע להסדרה", טען.

גלעד אמר כי "לחמאס יש תוכנית אסטרטגית להשתלט על יהודה ושומרון, לדחוק את אבו מאזן ולהשתלט על אש"ף. כדי שיוכלו לעשות את זה, הם צריכים שקט, וישראל מוכנה לזה". הוא הוסיף כי "מסיבה זו, הדבר שנראה מסקרן זאת ההסדרה, שתבטיח את עצירת האלימות והטרור. הם ינסו לבחון אותנו בהפגנות. אם הם רק יצעקו על הגדר, זה בסדר. אם הם ינסו לפרוץ את הגדר, צה"ל לא ייתן להם".
אתה לא שולל את האפשרות לפיה הסכם להחזרת השבויים והנעדרים נכלל בהסכם?

"אני בטוח שהממשלה והצבא מעלים את זה בראש סדר העדיפויות, אבל חמאס הוא ארגון לא אנושי. יכול להיות שזה כלול. אבו מאזן מתעקש על שלו, כי הוא חושש שהוא יפיל אותו. לא יקום ולא יהיה".
"יש תיאום ביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית, שפועל מאינטרס הדדי, וזה הישג חשוב מאוד", הוסיף גלעד, "אבו מאזן נתפס כמי שאין סיכוי שיעשה הסכם שלום, ושהוא לא צעיר וכל דרכו נכשלת, ועם כל זה, הוא עוד נדרש לממן את חמאס ולזה הוא לא יסכים". הוא הסביר: "לכן, התיאום הביטחוני יכול לשרוד עוד הרבה זמן מבחינה ביטחונית, אבל אנחנו עדיין נישאר בנתק במדיני". לדבריו, ישראל הולכת לנתיב הזה, כי זאת האופציה הפחות גרועה, והאופציה היותר קשה היא לכבוש את עזה, ואחר כך לשלוט בה".
עד כמה פיקוח ישראלי בנמל קפריסאי ישים מבחינה ביטחונית?
"תהיה לנו גישה חופשית לנמל, אבל צריך לזכור שישראל תמיד העדיפה שזה יהיה בנמל ישראלי, כי אז אפשר להפעיל את כל האמצעים הביטחוניים. צריך להבין שנמל זה משהו שקל להבריח אמל"ח דרכו, שנית, זה עניין מדיני, כי ברגע שאתה נותן לחמאסטן נמל, אתה בעצם נותן להם מעמד של מדינה. קשה לי להאמין שזה יקרה בלי החיילים והשבויים. נניח והם יסכימו - היו גורמים מקצועיים שהסכימו, אבל זה לא נראה לי על הפרק".